ضرورت ثبات مدیریتی در حوزه تجهیزات پزشکی

اقتصاد ایران: تغییر دولت‌ها همواره با جابجایی مدیران نیز همراه است که این اتفاق در حوزه سلامت، از شرایط خاصی برخوردار است که باید مراقبت کرد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،   حوزه سلامت با توجه به اینکه با جان مردم و بیماران در ارتباط است، از حساسیت خاصی برخوردار است و از همین رو، در تغییرات مدیریتی که همواره بعد از تغییر دولت‌ها اتفاق می‌افتد، می‌بایست خیلی محتاط بود.

حوزه سلامت به عنوان یک حوزه استراتژیک، دو بخش خیلی مهم دارد که شامل دارو و تجهیزات پزشکی می‌شود. هر دو موضوع نیز در ارتباط مستقیم با جان بیماران هستند و اگر خللی در این بخش‌ها وارد شود، قطعاً با آسیب‌هایی برای سلامت مردم و بیماران همراه خواهد بود.

سازمان غذا و دارو، به عنوان متولی تأمین نیازهای دارویی و تجهیزات پزشکی در کشور شناخته می‌شود که وظیفه دارد بر روند تولید، واردات و توزیع دارو و تجهیزات پزشکی، نظارت داشته باشد. در این بین، نگاه‌ها به دارو است، اما واقعیت این است که اهمیت حوزه تجهیزات پزشکی، کمتر از دارو نیست و کمبودها در تجهیزات و ملزومات پزشکی؛ می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به سلامت مردم و بیماران وارد کند.

متأسفانه حوزه تجهیزات پزشکی در سال‌های گذشته با چالش‌های متعددی همراه بوده است که در چند ماه اخیر، این روند به شکل قابل توجهی، مدیریت شده و چالش‌های حوزه به سمت کاهشی پیش رفته است.

در این بین، با تغییر دولت و انتخاب وزیر بهداشت، قطعاً یکی از سازمان‌هایی که دستخوش تغییرات مدیریتی خواهد شد، سازمان غذا و دارو است. بنابراین، دیدگاه‌های کارشناسی بر این اصل استوار است که نباید حوزه سلامت در سطح مدیران میانی، به یکباره دستخوش تغییرات شود.

علیرضا چیذری رئیس انجمن صنفی تولید، تأمین، توزیع و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی و دارویی، در واکنش به تغییر مدیران میانی در حوزه سلامت، گفت: از نظر من، مهم‌ترین اولویت وزارت بهداشت دولت چهاردهم، جلوگیری از تغییرات اتوبوسی است؛ برای اینکه به بدنه کارشناسی آسیب نرسد.

وی افزود: در شروع کار، نباید به یکباره دست به تغییراتی زد که شاید باعث آسیب به آن حوزه شود.

به نظر می‌رسد حوزه تجهیزات پزشکی، نیازمند یک ثبات مدیریتی برای ادامه مأموریت هایی است که بر عهده دارد.

آسیب شناسی مشکلات مرتبط با تأمین تجهیزات و ملزومات پزشکی، شناسایی گلوگاه‌های فساد در حوزه صدور مجوزها، پیگیری مشکلات مرتبط با تأمین به موقع اقلام مورد تعهد سازمان غذا و دارو، پیگیری مشکلات مرتبط با تأمین ارز و قیمت گذاری و حمایت‌های یارانه‌ای، پیگیری موارد مرتبط با برون‌سپاری امور غیر حاکمیتی و کاهش تصدی گری و تعامل و همکاری لازم با سایر دستگاه‌های اجرایی و نظارتی در جهت بهبود و کمک به حل مشکلات حوزه تجهیزات پزشکی؛ از جمله مأموریت هایی است که در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی باید تداوم یابد.

در این بین، انجمن‌ها و اتحادیه‌های صنفی حوزه تجهیزات پزشکی کشور، در چند ماه گذشته نسبت به شرایط حاکم بر اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو، ابراز رضایت داشته و معتقدند کارها در مسیر اجرا و نظارت، به خوبی پیش می‌رود.

سعیدرضا شاهمرادی مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو، در تشریح اقدامات اداره کل متبوعش، گفت: قیمت منصفانه ادراک شده بیماران از خدمات درمانی ارائه شده یکی از عناصر مهم اعتماد به سازمان‌های ارائه دهنده خدمات درمانی است که جهت استقرار نظام عادلانه پرداخت، داشتن عملکرد بهتر در بازار سلامت، درآمد پایدار و افزایش عملکرد تولید و تأمین کنندگان ضروری است.

وی در خصوص قیمت گذاری مواد اولیه وارداتی برای تولید، تصریح کرد: به منظور محاسبه قیمت کالاهای تولید داخل بر اساس قیمت‌های ارزی و ریالی، مواد اولیه مورد استفاده مطابق فرمول استاندارد و هزینه‌های تولید، زیر ساخت سامانه‌ای مناسبی ایجاد کردیم.

شاهمرادی، از جمله اقدامات سلبی اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی را ایجاد محدودیت در فرایندهای واردات با ارز ترجیحی در صورت اثبات گران فروشی برشمرد که از نظر مصرف کنندگان نهایی بسیار مؤثر واقع شده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ