بانک مرکزی: ۱۷۴ هزار فقره وام ازدواج به مبلغ ۵۷.۵ همت پرداخت شد

اقتصاد ایران: رییس گروه اعتبارات قرض الحسنه اداره اعتبارات بانک مرکزی گفت: از ابتدای امسال تا ۱۶ مردادماه، ۱۷۴ هزار فقره وام ازدواج به مبلغ ۵۷.۵ هزار میلیارد تومان وام به متقاضیان پرداخت شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، باشی‌زاده رئیس گروه اعتبارات قرضالحسنه اداره اعتبارات بانک مرکزی با بیان اینکه رقم پرداختی کنونی به میزان ۱۰۴ درصد از سهمیه تعیین شده برای بانک‌ها تا مقطع زمانی کنونی در مقایسه با مدت مشابه پارسال، رشد داشته است تصریح کرد: این متقاضیان در حال طی مراحل تعیین شعبه، مراجعه به شعبه و تشکیل پرونده، تکمیل مدارک و در نهایت در انتظار اخذ وام می‌باشد که در ماه‌های آتی متناسب با تجهیز منابع بانک‌های عامل تسهیلات مزبور به آنها پرداخت خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: طی سال‌های اخیر سقف فردی وام ازدواج رشد بیشتری نسبت به رشد منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها داشته است که این موضوع در کنار افزایش مصارف منابع قرض‌الحسنه در قوانین بودجه سبب شکل‌گیری تقاضا برای این وام شود.

رئیس گروه اعتبارات قرض الحسنه اداره اعتبارات بانک مرکزی افزود: در سال جاری موضوع منابع و مصارف قرض‌الحسنه در مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور مسولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی و جمع بندی شد اما سقف فردی وام ازدواج در مجلس کاهش پیدا نکرد.

وی با بیان اینکه موضوع منابع و مصارف جدید برای استفاده تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در قالب نامه به مجلس منعکس شده است و منتظر جلسه مشترک برای حل مساله هستیم افزود: در همین حال بانک مرکزی هم بررسی راه‌های جدید تأمین منابع برای این تسهیلات را در دستور کار دارد.

باشی زاده با اشاره فرایند اخذ تسهیلات ازدواج گفت: متقاضیان باید جهت ثبت نام به سامانه مربوطه مراجعه نموده و ثبت نام نمایند و بانک‌های عامل متناسب با تجهیز منابع قرض الحسنه در اسرع وقت نسبت به تعیین شعبه متقاضیان اقدام کنند.

وی افزود: متقاضیان پس از دریافت پیامک تعیین شعبه، تا ۱۲ روزکاری فرصت دارند جهت پذیرش به شعبه مشخص شده مراجعه نموده و پس آن حداکثر تا ۶۰ روز نسبت به ارائه ضامنین، تشکیل پرونده و تکمیل مدارک خود اقدام نمایند و پس از اتمام مراحل مزبور شعبه مربوطه نسبت به پرداخت تسهیلات به متقاضی اقدام خواهد شد.

رئیس گروه اعتبارات قرض الحسنه اداره اعتبارات بانک مرکزی با اشاره به تکلیف قانونی بانک‌ها برای دریافت وثائق از متقاضیان این تسهیلات گفت: در قانون بودجه به لزوم اعتبارسنجی متقاضیان و حدود و ثغور ضامن جهت پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج اشاره شده است. به طوری که براساس جز (۸) بند (ث) تبصره (۱۳) قانون بودجه سال‌جاری پس از اعتبارسنجی متقاضیان و در صورت عدم تکاپوی اعتبار آنها، به منظور تأمین رکن ضامن، مؤسسات اعتباری موظفند تنها با دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کنند.

وی افزود: براین اساس بانک‌های عامل براساس امتیاز مکسوبه متقاضیان در فرآیند اعتبارسنجی نسبت به اخذ یک فقره سفته و یک ضامن اقدام می‌کنند. لذا آنچه حدود و ویژگی ضامن را مشخص می‌نماید امتیاز کسب شده توسط متقاضی و ضامن وی در اعتبارسنجی به‌عمل آمده در زمان اخذ تسهیلات می‌باشد و برهمین اساس، بسته به اعتبارسنجی انجام شده که مورد تأیید قانونگذار است، از متقاضیان تضامین اخذ می‌شود.

وی با اشاره برخی تبلیغات غیر قانونی در زمینه دریافت وجه از متقاضیان وام ازدواج برای ثبت نام آنها در سایت تاکید کرد: تنها راه ثبت نام متقاضیان وام ازدواج مراجعه به سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به نشانی ve.cbi.ir است انجام ثبت نام رایگان است و پیامک‌های ارسالی جهت تعیین شعبه و سایر مراحل نیز به صورت رایگان است.

وی افزود: فعالیت سایت‌های مربوط به ثبت نام وام ازدواج فاقد وجاهت قانونی بوده و بخش فنی بانک مرکزی اقداماتی جهت مقابله با آنها از قبیل استفاده از عبارت امنیتی قابل تشخیص توسط عامل انسانی، احراز هویت از طریق تلفن همراه متقاضی و امثالهم را انجام داده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ