صادرات به چین کند شد؛

نگرانی‌ها در مورد چشم‌انداز بخش تولیدی چین

اقتصاد ایران: صادرات چین در ماه جولای برخلاف انتظارات با کمترین سرعت خود در سه ماه اخیر رشد کرد و بر نگرانی‌ها در مورد چشم‌انداز بخش تولیدی این کشور افزود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، تحلیلگران می‌گویند که کارخانه‌های چین در ماه‌های آینده احتمالاً با فشار شدیدی مواجه خواهند شد که به دلیل تعرفه‌های غربی و مشکلات ناشی از کاهش تقاضا است، درحالی‌که نوسانات در بازارهای مالی و ترس از رکود آمریکا چالش‌های جدیدی را برای سیاست‌گذارانی که تلاش می‌کنند بهبود اقتصادی شکننده را تقویت کنند، ایجاد می‌کند.

داده‌های گمرک در روز چهارشنبه نشان داد که محموله‌های خروجی در ماه جولای ۷ درصد نسبت به سال قبل افزایش‌یافته است که سرعت رشد کمتری نسبت به رشد ۸٫۶ درصدی ماه ژوئن و پیش‌بینی‌ها از افزایش ۹٫۷ درصدی در این ماه داشته است.

به گفته اقتصاددانان رشد صادرات چین ممکن است به دلیل اثر پایه در آینده تک‌رقمی باقی بماند، اما با توجه به کاهش تقاضای خارجی و وضع تعرفه‌ها، محموله‌های خروجی در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ با فشار بیشتری مواجه خواهند شد.

واردات چین در مقابل با نرخ قوی ۷٫۲ درصد افزایش یافت و کاهش ۲٫۳ درصدی در ماه ژوئن را معکوس کرد و قوی‌ترین عملکرد در سه ماه اخیر را نشان داد. همچنین انتظارات تحلیلگران برای افزایش ۳٫۵ درصدی را شکست داد.

به گفته تحلیلگران ارقام شفاف‌تر واردات مرتبط باعجله شرکت‌های چینی برای خرید تراشه‌ها پیش از محدود شدن بیشتر صادرات تراشه به چین از سوی آمریکا است. با نگاهی به آینده، چرخه تجارت صعودی ممکن است به پایان رسیده باشد. انتظار می‌رود که هم واردات و هم صادرات در سه‌ماهه سوم کاهش یابد.

واردات نفت خام چین در ماه ژوئیه به کمترین میزان خود از سپتامبر ۲۰۲۲ رسید، درحالی‌که واردات سنگ آهن و سویا نسبت به سال گذشته افزایش یافت. باوجود تلاش‌های دولت برای تحریک تقاضای داخلی پس از همه‌گیری، دومین اقتصاد بزرگ جهان برای به دست آوردن شتاب تلاش کرده است. رکود طولانی‌مدت املاک و ترس از امنیت شغلی اعتماد مصرف‌کننده را به‌شدت تحت تأثیر قرار داده است.

اقتصاد چین در سه‌ماهه دوم ۴٫۷ درصد رشد کرد که کمتر از حد انتظار بود، و این امر باعث شد تا نیاز به حمایت بیشتر برای رسیدن به هدف رشد ۵ درصدی حفظ شود. رهبران چین هفته گذشته متعهد شدند که زاویه اقدامات محرک به سمت مصرف‌کنندگان باشد و این کشور در ادامه سال ۲۰۲۴ «تعدیل‌های متقابل» را انجام دهد.

مازاد تجاری چین در ماه جولای به ۸۴٫۶۵ میلیارد دلار کاهش یافت، درحالی‌که پیش‌بینی‌ها کاهش ۹۹ میلیارد دلاری را نشان می‌دادند و درنهایت رکورد ۹۹٫۰۵ میلیارد دلار به ثبت رسید. آمریکا بارها این مازاد را به‌عنوان شواهدی از مزایای تجاری شرکت‌های چینی بزرگنمایی کرده است.

تعرفه‌ها صادرات را تهدید می‌کند

تحلیلگران می‌گویند که کاهش رشد صادرات به نگرانی‌ها در مورد چشم‌انداز این بخش می‌افزاید و بسیاری از کشورها به‌طور فزاینده‌ای نسبت به تسلط تجاری چین نگران هستند. آمریکا، اروپا و اقتصادهای نوظهور از ترکیه تا اندونزی تعرفه‌ها را افزایش داده و موانع دیگری را بر روی محصولات چینی ایجاد کرده‌اند.

واشنگتن در ماه می اعلام کرد که قصد دارد تعرفه‌ها را بر روی مجموعه‌ای از محصولات چینی در اول آگوست افزایش دهد، اما تصمیم گرفت که برخی از آن‌ها را به تعویق بی اندازد. رویترز روز سه‌شنبه گزارش داد که غول‌های فناوری چینی ازجمله هواوی و بایدو و همچنین استارت‌آپ‌ها خرید نیمه‌رساناهای با پهنای باند بالا را افزایش داده‌اند تا پیش از تحقق پیش‌بینی محدود کردن صادرات تراشه‌ها به چین توسط آمریکا، به‌اندازه کافی از این تجهیزات ذخیره کنند. برای مثال، در ماه گذشته، واردات چین از آمریکا ۲۴٫۱ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت، درحالی‌که در ژوئن ۱٫۷ درصد کاهش داشت.

فروش این هفته در بازارهای جهانی که ناشی از ترس از رکود احتمالی در اقتصاد آمریکا بود، لایه دیگری از نگرانی را برای صادرکنندگان چینی اضافه کرد. به گفته اقتصاددانان در کپیتال اکونومیکس کاهش رشد صادرات عمدتاً به دلیل کاهش قیمت‌های صادراتی است زیرا حجم صادرات نزدیک به بالاترین حد خود باقی‌مانده است و این موضوع حاشیه سود تولیدکنندگان چینی را کاهش می‌دهد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ