وزیر علوم خبرداد:

ارائه ۳۳ طرح آموزش عالی به وزیر جدید علوم

اقتصاد ایران: زلفی گل با اشاره به اینکه ۳۳ مورد از کارهای نیمه تمام وزارت علوم را آماده ارائه به وزیر علوم دولت چهاردهم کرده،گفت: این موارد در واقع طرح و برنامه‌هایی است که من دوست دارم برای آموزش عالی کشور انجام شود و به محض معرفی وزیر آنها را تقدیم خواهم کرد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، محمدعلی زلفی گل  در خصوص اینکه آیا کار نیمه تمامی در این سه سال برای آموزش عالی باقی مانده که دوست داشته آن را به اتمام برساند یا به وزیر آینده انتقال دهد، گفت: من تمامی مواردی که جزء طرح‌ها و کارهای وزارت علوم در این سه سال بود و قابلیت پیگیری و به سرانجام رساندن دارند، مکتوب کرده و حتما به وزیر علوم دولت چهاردهم تقدیم خواهم کرد.

 
تمامی طرح و برنامه‌های 3 ساله ما در کتاب «راه نشان» ثبت شده است

وی با اشاره به اینکه در کتاب «راه نشان» وزارت علوم تمامی برنامه‌های راهبردی به تفکیک معاونت‌ها ذکر شده است، تصریح کرد: برای مثال چند نمونه را عرض می‌کنم. ما برای مرکز جذب اعضای هیات علمی: چابک سازی فرآیندها و ارتقا سامانه جامع مرکز جذب اعضای هیئت علمی را انجام دادیم، برای مرکز هیات‌های امنا و هیات‌های ممیزه: اصلاح و بازنگری آیین نامه استخدامی اعضای هیات علمی، اصلاح بازنگری استخدامی یاوران علمی، اصلاح و بازنگری آیین نامه ارتقا و ترفیع اعضای هیات علمی را داشتیم.

زلفی گل همچنین افزود: برای معاونت پژوهشی، نمایه سازی 100 نشریه جدید در پایگاه اسکوپوس، واگذاری ماموریت‌های کلیدی به دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی برای رفع چالش‌های کشور با تاکید بر بهبود شرایط اقتصادی استا‌ن‌ها و همچنین اجرای طرح پژوهانه جامع و موارد بسیار دیگر را داشتیم. باز به عنوان مثال برای معاونت آموزشی، تدوین و اجرای الگوی دانشگاه آینده، حکمت بنیان و بازنگری در محتوای رشته‌های تحصیلی با توجه به اشتغال پذیری، مهارت آموزی، آمایش و بسترهای اجتماعی و پذیرش استاد محور دانشجویان برای مقطع تحصیلات تکمیلی و راه اندازی سامانه یکپارچه مستندسازی آمار آموزش عالی آزاد را داشتیم.

وزیر علوم با تاکید این موضوع که تمامی این موارد به صورت کامل‌تر و جزئی‌تر در کتابی که گفتم ذکر شده است و قابل دسترس برای همه مسئولین و اساتید دانشگاهی خواهد بود، خاطرنشان کرد: بقیه معاونت‌ها، سازما‌ن‌‌های زیر مجموعه وزارتخانه، مشاورین، مراکز تحقیقاتی، علمی و پژوهشی و حراست‌ها دارای برنامه و اهداف مختص خود بودند که طی این سه سال باید تلاش می‌کردند به آنها دست یابند و بسیاری از آنها نیز عملیاتی و اجرایی شد.

طرح‌های جان، نان، صدف‌ها و فرهنگ‌نما نیاز به توسعه و اصلاح دارند/ پیگیری طرح مسکن دانشگاهیان و خوابگا‌‌های متاهلی در دولت جدید

وی افزود: خیلی از این اقدامات تحولی طی سه سال گذشته انجام شده، اما طرح‌هایی مثل سامانه «جان»، «نان»، «صدف‌ها» نیاز به توسعه خواهند داشت یا سامانه «فرهنگ‌نما» یکسری ایرادات دارد که حتما باید اصلاح شود.

زلفی گل ادامه داد: برخی طرح‌ها مثل مسکن معیشت دانشگاهیان و کارکنان یا خوابگاه‌های متاهلی توسط ما زیرساخت پیدا کرد و مقدماتشان هم انجام شد اما تا اجرا فاصله دارند. یا مثلا آیین‌نامه ارتقا اعضای هیات علمی به شورای عالی انقلاب فرهنگی فرستاده شده و در انتظار تصویب و اجرا است.

33 برنامه نیمه تمام آموزش عالی کشور برای وزیر علوم جدید

زلفی گل با اشاره به اینکه 33 مورد از کارهای نیمه تمام وزارت علوم در دولت سیزدهم را آماده ارائه به وزیر علوم جدید در دولت چهاردهم کرده است، گفت: این 33 مورد در واقع طرح و برنامه‌هایی است که من دوست دارم در وزارت علوم و برای آموزش عالی کشور پیگیری و انجام شود و به محض معرفی وزیر علوم به مجلس آنها را تقدیم خواهم کرد.

پیگیری احکام ویژه‌ وزارت علوم در برنامه هفتم توسعه که فرصت برای اجرایش تمام شد

​​​وزیر علوم تاکید کرد: از همه مهمتر ما در این مدت خیلی تلاش کردیم احکام ویژه‌ای را در برنامه هفتم توسعه بیاوریم که مصوب شد و قصد اجرای آنها را داشتیم که فرصت تمام شد و ماند. من خواهش می‌کنم اگر زمانی خواستید از وزیر علوم بعدی سوالی در خصوص علم و فناوری داشته باشید، فصل بیستم برنامه هفتم توسعه را کامل بخوانید تا بتوانید طرح‌های مصوب را پیگیری کنید که چه سرانجامی پیدا کرد.

وی گفت: به طور مثال یکی از این مصوبات در برنامه هفتم توسعه این است که سازمان برنامه و بودجه مکلف شده معادل 15 درصد اعتبار کل هر دانشگاه برای پژوهش و پنج درصد برای امور فرهنگی اختصاص دهد. مثلا اگر بودجه دانشگاه تهران 5 همت است، بیست درصد آن برای فرهنگ و پژوهش چیزی معادل هزار میلیارد می‌شود رقمی که با بودجه تخصیص داده شده فعلی اصلا قابل مقایسه نیست.

زلفی گل در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: طرح حذف رشته‌هایی که در وزارت علوم و بهداشت هم‌پوشانی دارند از دیگر طرح‌هایی است که اجرا آن کار بسیار واجبی است. یا اصل 30 قانون اساسی که در برنامه هفتم توسعه آن را آوردیم «آموزش عالی رایگان تا سرحد خودکفایی». رهبری نیز تاکید داشتند که دانش‌آموخته مدرک به دستِ عصایی و بیکار نداشته باشیم و قانون اساسی هم می‌گوید تا جایی از بودجه عمومی برای آموزش عالی هزینه کنید که به خود کفایی برسید؛ اما الان اصلا چنین نیست و اجرا شدن این مهم یعنی افزایش بهره‌وری در آموزش عالی کشور که امید است به آن دست یابیم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ