بزرگترین انفجار از زمان آغاز جهان رصد شد

اقتصاد ایران: محققان چینی مدعی شده اند اشعه ای از بزرگترین انفجار از زمان آغاز جهان تاکنون را رصد کرده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، تحقیق جدید پژوهشگران آکادمی علوم چین حاکی از یک انفجار کهکشانی بزرگ است که احتمالا بزرگترین نمونه از زمان انفجار بزرگ و آغاز جهان است و هنگامی رخ داده که ماده و پاد ماده با سرعتی نزدیک سرعت نور با یکدیگر برخورد کرده اند.

این برخورد به نابودی متقابل منجر شد و انرژی عظیمی را به جهان بازگرداند. محققان با بررسی یک رویداد انفجار قدرتمند اشعه گاما در سال ۲۰۲۲ میلادی که اکنون«درخشان ترین انفجار تاریخ»(BOAT) نامیده می شود، یک خط طیفی را با سطح انرژی تا ۳۷ میلیون الکترون ولت (MeV) شناسایی کردند. قدرتمندترین و درخشان ترین انفجار های جهان انفجار اشعه گاما(GBR) نامیده می شوند و به طور معمول در نتیجه انفجار یک ستاره به وجود می آیند که به ایجاد سیاهچاله منجر می شود. انرژی که GBR در حدود ۱۰ ثانیه تولید می کند معادل انرژی تولید خورشید در ۱۰ میلیارد سال است.

در ۹ اکتبر ۲۰۲۲ میلادی یک اشعه گاما قدرتمند ردیابی شد که GRB ۲۲۱۰۰۹A نام گرفت. پس از این کشف محققان با استفاده از تلسکوپ های عظیم مطالعات را ادامه دادند و منبع GBRها را مشخص کردند.

این انفجار ۷۰بار درخشان تر از نمونه های رصد شده بود. محققان همچنین اطلاعات آن را با ۷ هزار GRB دیگر مقایسه کردند. مطالعات بعدی نشان داد انفجار اشعه گاما مذکور درخشانترین مورد رصد شده در تاریخ است.

محققان معتقدند این انفجار مربوط به مرگ یک ستاره عظیم است که طی ۲ میلیارد سال قبل در صورت فلکی کوچک سهم(Sagitta)رخ داده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ