رقابت ۱۳۴ تکواندوکار از ۶۰ کشور؛

امید به مدال آوری کاروان ایران در المپیک پاریس

اقتصاد ایران: رقابت های تکواندو در سی و سومین دوره بازی های المپیک در حالی از فردا چهارشنبه آغاز می شود که تکواندو ایران با چهار نماینده در دو بخش بانوان و آقایان به مصاف رقبای خود خواهد رفت.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، برای حضور در این دوره از بازی‌ها ۱۳۴ تکواندوکار از ۶۰ کشور موفق به کسب سهمیه شده‌اند. بر اساس پروتکل‌های تعریف شده از سوی WT مسابقات نتکواندو می‌بایست با حضور ۱۲۸ تکواندوکار، برگزار شود. به عبارتی ۱۶ تکواندوکار در هشت دسته وزنی مردان و زنان طبق فرآیند تعریف شده می‌بایست راهی المپیک شوند، که فدراسیون جهانی و کمیته بین المللی المپیک برای دومین دوره متوالی با نادیده گرفتن استانداردهایی که خود تعریف کرده‌اند، این تعداد را افزایش داده اند.

از تعداد ۱۳۴ تکواندوکاری که ز فردا چهارشنبه ۱۸ مردادماه کار خود را در سالن «گرندپله» آغاز می‌کنند، ۴۸ تکواندوکار از سیستم رنکینگ و ۷۲ تکواندوکار از رقابت‌های قاره‌ای سهمیه کسب کرده‌اند و غیر از چهار سهمیه میزبان و چهار سهمیه وایلدکارت، ۶ تکواندوکار تحت عناوین مختلف مجوز سفر به پاریس را دریافت کره‌اند. در این دوره که IOC با جلوگیری از ورود تکواندوکاران روسی، آش را آنقدر شور کرده که مسئولان فدراسیون جهانی هم در انتخاب نفرات جایگزین تردید داشتند.

طبق آمار منتشر شده وزن ۵۸- کیلوگرم مردان با حضور ۱۸ تکواندوکار بیشترین شرکت کننده را دارد. در این وزن علاوه بر سهمیه میزبان، دو نماینده نیز از تیم پناهندگان دعوت شده‌اند. اوزان ۶۸- کیلوگرم، ۸۰- و ۸۰+ کیلوگرم مردان به همراه ۴۹- کیلوگرم زنان نیز هر کدام ۱۷ تکواندوکار به رقابت خواهند پرداخت و در سه وزن ۵۷-، ۶۷- و ۶۷+ کیلوگرم زنان نیز هر کدام ۱۶ تکواندوکار در جدول حضور دارند. چین با شش نماینده بیشترین تکواندوکار را در مسابقات تکواندو دارد.

ترکیه به همراه ازبکستان نیز پنج سهمیه دارند. البته ازبک ها به لطف حذف «لارین» روسی، «نیکیتا» را در وزن ۸۰+ کیلوگرم در این رقابت‌ها دارند. تیم ملی ایران نیز به همراه میزبان، اسپانیا، انگلستان، تونس، اردن، آمریکا، برزیل و کره جنوبی نه کشوری هستند که چهار سهمیه در اختیار دارند. هشت کشور تایلند، صربستان، ساحل عاج، ایتالیا، کرواسی، مصر، مجارستان و استرالیا با دو سهمیه، بورکینافاسو، شیلی، کانادا، کوبا، جمهوری چک، فیجی، مکزیک، مراکش، نیجر، دومنیکن، گینه پاپوا و قزاقستان هم ۱۲ کشوری هستند که دو سهمیه در اختیار دارند. ۲۸ کشور نیز تنها یک تکواندوکار دارند.

در طول چهار روز برگزاری رقابت‌ها که در روز یک وزن زنان و یک وزن مردان به میدان رقابت خواهند رفت در مجموع ۱۱۵ مبارزه انجام و ۳۲ مدال شامل هشت طلا، هشت نقره و ۱۶ برنز بین قهرمانان توزیع خواهد شد. نکته مهم اینکه بر خلاف سایر تورنمنت‌های رایج تکواندو از جمله قهرمانی جهان، در بازی‌های المپیک برای کسب دو مدال برنز جدول شانس مجدد تشکیل خواهد شد. دو تکواندوکاری که از هر سوی جدول پیش از نیمه نهایی به فینالیست باخته اند یک مبارزه برگزار کرده و برنده آنها در دیدار رده بندی به مصاف بازنده دیدار نیمه نهایی در آن سوی جدول خواهد رفت.

مطابق برنامه اعلام شده از سوی میزبان رقابت‌های تکواندو از ساعت ۱۰:۳۰ به وقت محلی (۱۲ به وقت تهران) در مرحله مقدماتی آغاز و ساعت ۲۲:۴۹ دقیقه (۲۰ دقیقه بامداد روز بعد) با برگزاری دیدارهای فینال به پایان خواهد رسید.

آغاز رقابت ۱۳۴ تکواندوکار از ۶۰ کشور/ امید به مدال آوری ایران

تیم ملی تکواندو ایران در حالی با چهار سهمیه در این دوره از بازی‌ها حضور دارد که به دلیل تغییر و تحولات مدیریتی، یک سال بعد از سایر کشورها پروسه کسب سهمیه المپیک را آغاز کرد. در زمانی که تکواندو کشور در حال طی دوران گذر و پوست اندازی بود، به جوانانی میدان داده شد که در رقابت‌های پایه توانایی خود را به تصویر کشیده بودند و با اعتماد فدراسیون خیلی زود مسیرهای پیشرفت را طی کردند. البته که اگر طی دو سال متوالی انگلستان از صدور روادید برای تیم ملی ایران جهت حضور در مسابقات ۱۰۰ امتیاز مرحله نهایی گرندپری امتناع نمی‌کرد، اکنون تیم ایران حداقل ۵ سهمیه در این رویداد مهم داشت.

اما این نخستین بار در هفت دوره گذشته است که تکواندو ایران با دو سهمیه در بخش زنان در المپیک حاضر می‌شود. ناهید کیانی در وزن ۵۷- کیلوگرم با کسب مدال طلای جهان و درخشش در رقابت‌های گرندپری موفق شد برای اولین بار در بخش بانوان از طریق سیستم رنکینگ سهمیه حضور در المپیک را کسب کند. مهران برخورداری هم با کسب مدال طلای رقابت‌های گرنداسلم در چین، از این مسیر بلیت سفر به پاریس را برای خود روزرو کرد. آرین سلیمی در وزن ۸۰+ کیلوگرم و مبینا نعمت زاده م در وزن ۴۹- کیلوگرم با کسب مدال طلای مسابقات قاره‌ای به جمع مسافران المپیک اضافه شدند.

همانگونه که در بالا اشاره شد در این دوره از مسابقات همه مدعیان جهانی و قاره‌ای در همه اوزان حضور دارند و تقریباً هیچ تکواندوکار شاخصی غایب نیست. بدون شک علاقمندان به تکواندو طی چهار روز آینده مبارزات سطح بالا و جذابی را به تماشا خواهند نشست. در عین حال همه این مدعیان برای کسب مدال کار سخت و بسیار دشواری پیش رو دارند و هیچ تکواندوکاری نمی‌تواند از اکنون خود را پیروز میدان بدانند. تیم ایران هم در همین راه گام برمی دارد، تیمی جوان و پر امید که با آمادگی خوبی در پاریس حضور دارد و برای کسب موفقیت در کنار آمادگی جسمانی می‌بایست به لحاظ روحی و روانی هم در بهترین شرایط خود باشند و بدون نگاه به نام و عنوان رقیب برای کسب پیروزی مبارزه خود را آغاز کنند.

بر اساس قرعه کشی که روز گذشته انجانم شد مبینا نعمت زاده در وزن ۴۹- کیلوگرم دور نخست به مصاف «تاو میشله» از لسوتو می‌رود و در صورت برتری برنده مبارزه اسپانیا و اروگوئه را پیش رو دارد. ناهید کیانی در وزن ۵۷- کیلوگرم در مبارزه نخست خود به دیدار «کیمیا علیزاده» از بلغارستان خواهد رفت و با کسب پیروزی با برنده مبارزه آمریکا و تونس پیکار می‌کند. مهران برخورداری در وزن ۸۰- کیلوگرم ابتدا به مصاف «جسوربک جایسانوف» از ازبکستان می‌رود و در صورت برتری باید با یکی از تکواندوکاران قزاقستان، مالی یا ایتالیا مبارزه کند. آرین سلیمی هم در وزن ۸۰+ کیلوگرم کار خود را از پیکار با «نیکیتا رافائلوویچ» از ازبکستان آغاز می‌کند و در صورت پیروزی برنده مکزیک و تیمور شرقی را پیش رو دارد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ