ارتقا بهره وری با نوسازی و بازسازی واحدهای صنعتی

اقتصاد ایران: مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: نوسازی و بازسازی واحدهای صنعتی کوچک در ارتقا بهره وری، رقابت پذیری و کاهش مصرف انرژی نقش تعیین کننده‌ای دارد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، فرشاد مقیمی، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در نشست فرصت و چالش‌های صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی به نوسازی و بازسازی بنگاه‌های کوچک اشاره کرد و گفت: نوسازی و بازسازی واحدهای صنعتی کوچک در ارتقا بهره‌وری، رقابت پذیری و کاهش مصرف انرژی نقش تعیین کننده‌ای دارد از این رو در صدد نوسازی و بازسازی واحدهای صنعتی کوچک هستیم.

وی افزود: کارگروهی در این خصوص تشکیل داده‌ایم و بازسازی و نوسازی بنگاه‌های صنعتی در دست اقدام است.

وی گفت: البته مشکل اصلی ما این است شهرک‌های صنعتی به ویژه زیرساخت‌های آنها مانند تأمین آب و برق مورد نیاز شهرک‌های صنعتی اکنون طول عمر بالایی دارند این است که کدام متولی باید نوسازی و بازسازی خود شهرک‌های صنعتی کشور را انجام دهد.

مقیمی ادامه داد: البته با توجه به استهلاک شهرک‌های صنعتی، بازسازی و نوسازی آنها را نیز از طریق نهادهای مسئول دنبال می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در ادامه به نقش و اهمیت صنایع کوچک و متوسط در توسعه اقتصادی و اشتغالزایی در کشور اشاره کرد و گفت: این صنایع نقش تعیین کننده‌ای در تکمیل زنجیره تولید به ویژه در سال جهش تولید با مشارکت مردم دارند و یکی از جاهایی که حضور مردم در اقتصاد تجلی پیدا می‌کند همین بنگاهای کوچک و متوسط است.

وی افزود: جایی را سراغ نداریم که در صنایع کوچک دولت ورود و سرمایه گذاری کرده باشد و اگر هم مواردی بوده که دولت سرمایه گذاری کرده متناسب با اصل ۴۴ قانون اساسی به مردم واگذار شده است که از این رو شعار سال در این حوزه می‌تواند ظهور و بروز پیدا کند.

مقیمی به فرصت‌های و چالش‌های پیش روی صنایع کوچک اشاره کرد و گفت: حمایت‌هایی که باید صنایع کوچک به عمل آید بحث نرم افزاری است، البته در مواردی نیز نیاز به حمایت سخت افزاری و زیر ساختی دارد که بدون تأمین زیر ساخت‌های مناسب برای صنایع کوچک، تولید و خدمات رسانی مطلوب بخصوص در شهرک‌ها و مجتمع‌های صنعتی محقق نمی‌شود.

وی افزود: یکی از چالش‌هایی که صنایع و بنگاه‌های کوچک دارند بخصوص آنهایی که محصول نهایی تولید می‌کنند، بحث جدی در ویژند (برند سازی) دارند که مطرح نمی‌شوند و مشکل دیگر در نظام توزیع دارند که بیشتر فروش محصول شأن در بازارهای داخلی متمرکز است در حالی که با ویژند سازی (برند سازی) و رفع مشکل نظام توزیع می‌توانند محصول خود را در خارج از کشور نیز بفروشند.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: بر همین اساس روند توسعه صنعتی در کشور روزی می‌تواند به نتیجه برسد که از بابت ارزش آفرینی مورد توجه قرار گیرد.

مقیمی گفت: کشور ما دومین تولید کننده عسل است و ۱۲۰ هزار تولیدکننده عسل در کشور داریم، اما چون برند سازی مناسبی برای محصولات خود نداریم نتوانستیم فروش این محصول را در خارج از کشور به نتیجه برسانیم.

وی در ادامه به مشکل تأمین انرژی مورد نیاز واحدهای تولیدی صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی اشاره کرد و افزود: میزان قطعی برق و اعمال محدودیت‌های که در ۹۸ شهرک صنعتی کشور واقع در ۲۱ استان صورت گرفته، هزار و ۶۱۹ ساعت بوده است و در واقع ۹۸۶ مگاوات قطعی برق داشتیم، اما اینکه میزان خسارت‌ها چقدر بوده برآوردی نداریم، زیرا باید عدم النفع تولید را در این خصوص محاسبه کنیم و بعد اعلام کنیم.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: اکنون جدا از کاهش تولید ناشی از ناترازی انرژی و قطعی برق، یک سری خسارت‌ها به تجهیزات واحدهای تولیدی و صنعتی وارد شده است، ضمن اینکه برخی صنایع سفارش‌هایی تحویل گرفته‌اند که به دلیل قطعی برق نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند و اکنون باید جریمه پرداخت کنند که این موارد را نمی‌توان در بحث عدم النفع صنایع ناشی از ناترازی انرژی محاسبه کرد. البته تنها بحث برق نیست و کمبود آب هم هست و باید بحث را به سمت انرژی برد.

وی افزود: در حالی که مزیت شهرک‌های صنعتی این بود که برق و انرژی مورد نیاز واحدهای صنعتی کوچک و متوسط را بتواند تجمیع کند کما اینکه طبق بر آوردها اگر شهرک‌های صنعتی نبودند برای احداث واحدهای صنعتی کوچک و متوسط حداقل ۵ برابر زمین در کشور بیشتر مورد تصرف قرار می‌گرفت، اما اکنون با حضور واحدهای تجاری و بنگاه‌ها در شهرک‌های صنعتی، تجمیع و اشتراک گذاری در ارائه خدمات صورت گرفته است.

مقیمی گفت: صنایع کوچک اگرچه یکی از مظلوم صنایع کشور هستند، اما یکی از ارکان توسعه کشور همین بنگاه‌های کوچک و متوسط هستند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ