طی سه سال گذشته؛

تخصیص ۱۱۵ درصدی بودجه دانشگاه‌های کشور

اقتصاد ایران: معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، از تخصیص ۱۱۵ درصدی بودجه دانشگاه‌ها در ۳ سال ۱۴۰۰ تا۱۴۰۲خبر داد و گفت: این میزان در مقایسه با ۱۰ سال قبل از آن بی‌نظیر بود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  واگذاری زمین‌های مازاد دانشگاه‌ها برای تأمین مسکن دانشگاهیان و آغازعملیات اجرایی برای ساخت ۲۴ هزار واحد مسکونی برای نخستین بار، افتتاح ۲۷۲ طرح نیمه تمام در حوزه اموزش عالی، جهش اعتبارات تعمیرو بهسازی فضا‌های فیزیکی از طریق رایزنی فشرده با مجلس و دولت از بیست میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به ۲ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ و تکرار همین عدد در سال ۱۴۰۲، اموال ارزش افزایی شده از طریق مولدسازی به ارزش ۸ هزار و ۲۵ میلیارد تومان از ۹۵ طرح، اختصاص بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان از اعتبارات مصوب سفر‌های استانی، تخصیص بودجه دانشگاه‌ها در سه سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به طور میانگین ۱۱۵ درصد که در مقایسه با ۱۰ سال قبل از آن بی‌نظیر بوده است، اختصاص ۱۰۰ میلیون یورو برای تجهیز آزمایشگاه‌های دانشگاهی با مجوز مقام معظم رهبری از جمله اموری است که وزارت علوم دولت سیزدهم مورد تأکید و اجرا قرار داده است.
 
علی خطیبی افزود: از روزی که دانشگاه در کشور ایران تأسیس شد یعنی از سال ۱۳۱۳ تا سال ۱۴۰۰ که ۸۷ سال است تعداد خوابگاه‌های متاهلی که در کشور ساخته شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته از ۱۰۰۰ خوابگاه کمتر بوده است.
 
از سال ۱۴۰۰ تا پایان سال ۱۴۰۲ ما ۵۰۰ واحد خوابگاه متاهلی ساختیم و تحویل دادیم و دانشجویان متاهل ما در این خوابگاه‌ها مستقر هستند، اما نیاز ما به خوابگاه متاهلی بسیار بیش از این است.
 
با توجه به سیاست‌های جوانی جمعیت که به ما ابلاغ شده و قانون جوانی جمعیت که مجلس تصویب کرده و با توجه به بحث بسیار مهم نگهداشت نخبگان، ما این اقدامات را انجام دادیم.
 
بحث اجاره مسکن برای نخبگان ما بسیار مشکل ساز است و به همین دلیل ما در زمینه احداث خوابگاه‌های متاهلی بسیار جدی وارد عمل شدیم.
 
براین اساس ما با دولت مذاکره کردیم تا تسهیلاتی که برای ساخت نهضت ملی مسکن اعطا می‌کنند برای ساخت خوابگاه‌های متاهلی هم اختصاص دهند.
 
خطیبی گفت: ما ساخت بیش از ۳ هزار خوابگاه متاهلی را در دستور کار قرار دادیم و برنامه این بود که تا پایان سال ۱۴۰۴ این خوابگاه‌ها به بهره‌برداری برسد.
 
خطیبی افزود: برای ساخت خوابگاه‌های متاهلی سه مجرای مالی را پیش‌بینی کردیم، یکی بودجه سنواتی دولت است که به دانشگاه‌ها ابلاغ کردیم و دیگری منابع خیرین است که به ما همواره کمک می‌کنند و سوم و مهم‌تر از همه منابع ناشی از مولدسازی اموال راکد دانشگاه‌ها است.
 
وزارت علوم دولت سیزدهم با وجود مشکلات موجود در تأمین اعتبارات دولتی، با اقداماتی همچون تلاش برای جذب حمایت خیرین و اختصاص زمین‌های دانشگاه برای ساخت خوابگاه و مولدسازی دارایی‌های بلااستفاده در راستای توسعه هرچه بیشتر خوابگاه‌های متاهلی هدف‌گذاری کرد.
 
در زمینه زمین هم مشکلی نبود، زیرا دانشگاه‌ها زمین دارند و ما هم نگاه انتفاعی نداریم به همین دلیل از اراضی دانشگاه‌ها برای ساخت خوابگاه‌ها استفاده کردیم.
 
برای نخستین بار در عمر آموزش عالی قرار شد از اراضی مازاد دانشگاه‌ها برای ساخت مسکن اساتید و کارکنان دانشگاه‌ها استفاده شود.
 
این اراضی در طرح تفصیلی دانشگاه‌ها قرار ندارد، تقریباً ۱۰۰۰ هکتار اراضی خارج از طرح تفصیلی دانشگاه‌ها شناسایی شد و به ساخت مسکن اساتید اختصاص دادیم.
 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ