درمان در چه شرایطی تحویل دولت چهاردهم می‌شود؟

اقتصاد ایران: تدوین طرح «عدالت و تعالی نظام سلامت» و در همین راستا تکمیل پروژه‌های نیمه تمام سلامت، افتتاح ابرپروژه‌های بیمارستانی و افزایش ۱۷ هزار تخت بیمارستانی، تشکیل کمیته توزیع و تخصیص تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای، اقداماتی در جهت حفاظت مالی از بیماران و همچنین ایجاد انگیزه در کادر درمانی و ... با هدف ارتقای کمی و کیفی شاخص‌های سلامت و دسترسی عادلانه به این خدمات از جمله اقدامات وزارت بهداشت در حوزه درمان طی حدود ۳۳ ماه گذشته است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  در بررسی مجموعه اقدامات معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت سیزدهم و طبق آنچه که وزارت بهداشت اعلام داشته، می‌توان به افزایش ظرفیت تخت های بیمارستانی و همچنین اقداماتی در جهت حفاظت مالی از بیماران به عنوان اقدام شاخص این معاونت اشاره کرد.

توسعه مراکز درمانی

بررسی وضعیت تعداد تخت‌های بیمارستانی بیانگر این است که اتمام و تکمیل پروژه‌های نظام سلامت و توسعه و تجهیز مراکز درمانی از برنامه‌های اصلی وزارت بهداشت دولت سیزدهم بوده است.

افزایش ۱۷۰۰۰ تختی ظرفیت تخت‌های بیمارستانی کشور که معادل ۱۰ درصد کل تخت‌های بیمارستانی کشور و ۱۵ درصد تخت‌های بیمارستانی در بخش دولتی است از اقدامات وزارت بهداشت دولت سیزدهم در راستای توسعه فیزیکی نظام سلامت کشور به حساب می‌آید.

افزایش ظرفیت تخت‌های بیمارستانی، فقط شامل بخش‌های بیمارستانی نمی‌شود؛ بلکه افزایش ۲۳ درصدی تخت‌های اورژانس و توزیع ۵۰۰ تخت PICU (بخش مراقبت‌های ویژه اطفال) از دیگر اقدامات وزارت بهداشت دولت سیزدهم محسوب می‌شود.

توجه به بهداشت دهان و دندان از دیگر برنامه‌های وزارت بهداشت در عرصه گسترش شبکه بهداشتی و درمانی است که برای تحقق این هدف، ۶۷ مرکز ارائه خدمات دندانپزشکی در بخش دولتی به شبکه درمانی کشور اضافه شده که اغلب این مراکز در مناطق محروم مستقر هستند.

حمایت و حفاظت مالی از بیماران

حفاظت مالی از مردم در حوزه درمان، جزو اقدامات دولت سیزدهم به حساب می‌آید و طبق اعلام وزارت بهداشت، در این راستا هزینه‌های خدمات درمانی در حدود ۴۰ میلیون ایرانی رایگان شد؛ در همین راستا ۳۳ میلیون نفر از جمعیت کشور از مسیر «ارجاع» از خدمات درمان رایگان برخوردار هستند. ساکنان شهرهای کمتر از ۲۰ هزار نفر، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، سه دهک اول جامعه و عشایر کشور، جمعیت ۳۳ میلیون نفری را که از مسیر ارجاع از درمان رایگان برخوردار هستند، تشکیل می‌دهند.

درمان رایگان کودکان کمتر از ۷ سال

درمان رایگان کودکان کمتر از ۷ سال در مراکز دولتی و مراکز درمانی وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از دیگر اقدامات وزارت بهداشت در جهت حمایت و حفاظت مالی از بیماران است. حدود ۸ میلیون نوزاد و کودک کمتر از ۷ سال از خدمات درمانی رایگان برخوردار هستند؛ برخورداری از درمان رایگان کودکان کمتر از ۷ سال مستلزم برخورداری از بیمه پایه است.

با توجه به جمعیت ۳۳ میلیون نفری برخوردار از درمان رایگان از مسیر ارجاع و جمعیت ۸ میلیون نفری کودکان کمتر از ۷ سال که از درمان رایگان برخوردار هستند، می‌توان گفت نیمی از جمعیت کشور از درمان رایگان برخوردارند.

بیمه رایگان ۵ دهک اول جامعه

وزارت بهداشت با توجه به وضعیت درآمدی و معیشتی پنج دهک اول جامعه، نسبت به بیمه کردن رایگان این افراد گام برداشته است. هدف از بیمه رایگان ۵ دهک اول جامعه این است که این گروه‌ها به هنگام بیماری هیچ دغدغه‌ای جز درمان نداشته باشند.

صندوقی برای حمایت از بیماران

تاسیس صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج از دیگر اقدامات دولت سیزدهم محسوب می‌شود؛ بسته‌های حمایتی از ۱۵ گروه بیماری تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۳ به ۱۰۷ گروه بیماری ارتقا یافته که از این تعداد ۶۰ گروه بیماری دارای بسته خدمات سلامت پنج‌گانه در حوزه سرپایی شامل ویزیت، مشاوره، دارو و ملزومات مصرفی، خدمات پاراکلینیک، توانبخشی و دندانپزشکی و همچنین خدمات بستری می‌باشند که در صورت دریافت خدمات در مراکز دولتی، پرداخت از جیب بیماران نزدیک به صفر و در صورت دریافت خدمات در بخش غیردولتی حمایت مالی از بیماران تا ۸۰ درصد تعرفه بر اساس مالکیت مراکز است.

بودجه صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج نیز از زمان شکل‌گیری تا به امروز، افزایش چشمگیری داشته است. هنگام شکل‌گیری صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج، بودجه تخصیص یافته به این صندوق معادل پنج همت بود. بودجه صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج در سال دوم آن با افزایش ۲ همتی به ۷ همت افزایش یافت. در حال حاضر، بودجه تخصیص یافته به این صندوق معادل ۱۲ همت است.

توجه به توانبخشی

توجه به مولفه مهم توانبخشی از دیگر اقدامات دولت سیزدهم محسوب می‌شود. پیش از دولت سیزدهم، تعداد تخت‌های توانبخشی تا مرداد ۱۴۰۰ معادل ۸۵ مورد بود که در حال حاضر به ۳۰۰ مورد رسیده است.

کاشت رایگان حلزون شنوایی برای ۲هزار کودک

بنابر اظهارات متخصصان و پزشکان، توجه به مشکلات شنوایی کودکان پیش از چهار سالگی بسیار اهمیت دارد؛ چرا که می‌تواند سبب ناشنوایی و ناتوانی در تکلم شود. با توجه به اهمیت کاشت حلزون شنوایی برای کودکان، کاشت حلزون شنوایی برای کودکان در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت. پیش از اینکه دولت سیزدهم سیاست اجرای امور را در دست گیرد، حدود ۲هزار کودک در لیست انتظار کاشت حلزون شنوایی قرار داشتند اما در حال حاضر، هیچ کودکی در صف انتظار کاشت حلزون شنوایی قرار ندارد و به این ترتیب کاشت رایگان سالیانه بیش از ۲هزار حلزون شنوایی در کودکان ناشنوا برای اولین بار در کشور پس از ۳۰ سال و کسب رتبه اول در منطقه بر حسب شاخص جمعیتی محقق شد.

توجه به جوانی جمعیت و درمان ناباروری

وزارت بهداشت دولت سیزدهم با توجه به قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در مسیر رایگان شدن خدمات درمان ناباروری گام برداشته است. وزارت بهداشت در راستای تحقق ماموریت‌های محوله به ایجاد و افزایش مراکز درمان ناباروری سطح ۲ و ۳ اقدام کرده است.

احداث ۸۷ مرکز درمان ناباروری سطح ۲ برای نخستین بار در کشور از اقدامات وزارت بهداشت برای درمان ناباروری و افزایش جمعیت کشور به حساب می‌آید.

بنابر اظهارات معاونت درمان وزارت بهداشت، حدود ۳۷هزار و ۴۹۲نفر برای دریافت خدمات درمان ناباروری به مراکز درمان ناباروری سطح ۲ مراجعه کرده‌اند که از این تعداد مراجعه، موفقیت ۲۰ درصدی حاصل شده است.

همچنین ۱۲۶ مرکز درمان ناباروری سطح ۳ در تمام استان‌های کشور وجود دارد که از این تعداد ۵۰ مرکز دولتی و مابقی خصوصی هستند. حدود یک میلیون و ۱۱۲ هزار و ۶۸۳ مورد برای دریافت خدمات تخصصی به مراکز درمانی سطح ۳ مراجعه کرده‌اند و خدماتی مانند IVF دریافت کرده‌اند. ۳۶۰۰۰ مورد از مجموع افرادی که خدمات IVF را دریافت کرده‌اند نتیجه حاصله مثمر ثمر واقع شده است. مراکز درمان ناباروری سطح ۳، خدمات درمانی فوق تخصصی را به مراجعه‌کنندگان ارائه می‌دهند؛ به طور مثال، حدود ۳۰ تا ۳۴ درصد از افرادی که ناباروری را تجربه می‌کنند خدمات ICI دریافت کرده‌اند.

۹۰ درصد خدمات درمان ناباروری چه در بخش سرپایی و چه در بخش بستری تحت پوشش بیمه قرار دارد. ۳۳ خدمت مربوط به اقدامات جراحی در حوزه درمان ناباروری نیز تحت پوشش بیمه قرار دارد.

برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع تا بهبود ارایه خدمات به بیماران اختلال مصرف مواد

تدوین فرآیندهای ارجاع الکترونیک سطوح دوم و سوم خدمات در برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع، توسعه فرایندهای پیوند و اهدا اعضا کسب رتبه اول در زمینه اهدا از مرگمغزی در منطقه خاورمیانه و همجنین بهبود نظام ارایه خدمات درمانی به بیماران دچار اختلالات مصرف مواد و بازنگری دستورالعمل تاسیس و بهره‌برداری مراکز سرپایی درمان این اختلالات بعد از ۲۰ سال و ابلاغ آن از سوی رییس جمهور از دیگر اقدامات انجام شده در این دوران است.

تجهیز تجهیزات دانشگاه‌های علوم‌پزشکی

افزایش تعداد مراجعات به مراکز درمانی در زمان پاندمی کرونا سبب فرسودگی تجهیزات شد. با توجه به فرسودگی تجهیزات دانشگاه‌های علوم پزشکی، معاونت درمان در مسیر نوسازی تجهیزات گام برداشت. در همین راستا ۳۸۰ دستگاه که از تکنولوژی بالایی برخوردار هستند و حدود یک میلیون دلار قیمت دارند، تهیه و در اختیار بیمارستان‌ها قرار گرفت. برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی به دلیل گران بودن تجهیزات از تجهیزات پیشرفته برخوردار نبودند؛ به همین دلیل، دستگاه‌های پیشرفته را خریداری کرده و در اختیار بیمارستان‌ها قرار گرفته است.

اصلاح تعرفه‌ها

اصلاح تعرفه ویزیت سرپایی، اصلاح تعرفه و ارزش نسبی خدمات حیاتی و مهم، اصلاح پلکان کارانه با اولویت مناطق محروم و پزشکان تمام وقت جغرافیایی، برداشتن سقف کارانه در راستای افزایش انگیزش و ماندگاری پزشکان در مناطق کمتر برخوردار، اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری پس از ۱۵ سال تاخیر، بازنگری دستورالعمل اجرایی توزیع دانش آموختگان رشته های تخصصی بالینی با رویکرد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از دیگر اقدامات انجام شده در طول بیش از سه سال فعالیت وزارت بهداشت دولت سیزدهم در حوزه درمان است.

توزیع ۲۸۰۰ پزشک متخصص در مناطق محروم

همچنین توزیع حدود ۲۸۰۰ پزشک متخصص در منطاق محروم و کمتر برخوردار در سال ۱۴۰۲ صورت گرفت و به جهت افزایش انگیزه و کارایی پزشکان متخصص و بهبود دسترسی به خدمات آنان اقداماتی نظیر افزایش امتیاز بومی جهت تعیین محل متخصصان متعهد در راستای افزایش ماندگاری در مناطق بومی مورد نیاز، همچنین اولویت خانم‌های متخصص متاهل دارای فرزند جهت تعیین محل تعهد در راستای تحکیم بنیان خانواده و قانون جوانی جمعیت، ابلاغ بخشنامه ترمیم حقوق پزشکان متخصص متعهد خدمت در مناطق محروم، بازنگری و ابلاغ دستورالعمل مقیمی و ماندگاری پزشکان متخصص و اصلاح پرداخت بعد از گذشت پنج سال، بازنگری و ابلاغ دستورالعمل آنکالی پزشکان متخصص انجام شد.

توجه به نیروی انسانی نظام سلامت

دولت سیزدهم به وضعیت معیشت پرسنل نظام سلامت توجه کرده؛ به نحوی که طرح ماندگاری پزشکان طرحی در مناطق محروم را اجرا کرده است. در حال حاضر، پزشکانی که در مناطق محروم مشغول به فعالیت هستند برای هر روز ماندگاری در این مناطق مبلغ یک میلیون و پانصد هزار تومان دریافت می‌کنند. همچنین علاوه بر ماندگاری در مناطق محروم، «حق مقیمی» برای پزشکان در نظر گرفته‌است. بر اساس تصمیم‌های اتخاذ شده، حق مقیمی پزشکان در روزهای تعطیل معادل ۴ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان است و این مبلغ برای روزهای غیرتعطیل نیز ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان لحاظ شده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ