روی خوش بازار خودرو به دولت چهاردهم؛

بازار خودرو هفته آرامی را پشت سر گذاشت

اقتصاد ایران: در هفته‌ای که مسعود پزشکیان، نهمین رئیس‌ جمهور کشور حکم تنفیذ خود را دریافت کرد و مراسم تحلیف وی نیز در مجلس شورای‌اسلامی برگزار شد، بازار خودرو روزهای نسبتا آرامی را پشت سر گذاشت.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  دولت چهاردهم در اواسط هفته گذشته رسما کار خود را آغاز کرد؛ دولتی که بسیاری از شهروندان ایرانی انتظار گشایش‌های اقتصادی را از آن دارند و انجام اقدامات اصلاحی در بخش خودرو بخشی از این انتظارات است

با در نظر گرفتن شرایط بازار خودرو پس از اعلام نتیجه نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخاب پزشکیان، بازارها از جمله خودرو روی خوش به‌این اتفاق نشان دادند؛ به‌نحوی که با کاهش قیمت ارز و سکه (و افت انتظارات تورمی) منحنی قیمت در بازار خودرو هم نزولی شد.

مرور روند بازار خودرو در حدود یک ماه گذشته (پس از اعلام نتیجه انتخابات) نشان از سیر نسبتا نزولی قیمت‌ها دارد. درواقع در این مدت اتفاق غالب در بازار خودرو، کاهش قیمت بوده؛ هرچند این رویه مطلق نبوده و برخی خودروها نیز نوسان جزئی داشتند.

جدا از این‌که اتفاقات سیاسی اخیر چه تاثیری بر انتظارات تورمی و بازارهای داخلی از جمله خودرو خواهد داشت، بازار خودرو فعلا روزهای آرامی را سپری می‌کند؛ آرامشی که پس از انتخاب پزشکیان به‌عنوان رئیس دولت چهاردهم ایجاد شده است. البته در این دوران اتفاق مهم دیگری به‌نام ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده نیز رخ داده که نمی‌توان تاثیر آن بر بازار را انکار کرد.

دولت سیزدهم در روزهای آخر فعالیت خود، آیین‌نامه واردات کارکرده‌ها را ابلاغ و اعلام کرد ورود این خودروها برای همه ایرانیان آزاد است. با توجه به‌تصور عمومی مبنی بر این‌که با آمدن خودروهای کارکرده خارجی، قیمت در بازار می‌شکند، صرف اعلام خبر آزادسازی واردات این خودروها نیز اثر کاهشی در منحنی قیمت داشت.این درحالی است که تردیدهای زیادی بابت واردات خودروهای کارکرده وجود دارد. برخی کارشناسان تاکید می‌کنند در صورت تخصیص ارز و رفع چالش‌هایی مانند خدمات پس از فروش، می‌توان خودروهای کارکرده وارد و به‌تنظیم بازار کمک کرد؛ اما با آیین‌نامه‌ای که ابهامات آن برطرف شده باشد. به‌هر حال، بازار خودرو در حال حاضر آرامشی نسبی را تجربه می‌کند و حتی طی حدود یک ماه گذشته، روند نزولی هم داشته است؛ اما تضمینی بابت ادامه این روند وجود ندارد.

مسائل مختلفی می‌تواند بازار خودرو را در آینده از ثبات نسبی فعلی دور کرده و حتی به‌سمت رشد قیمت ببرد.

مساله دیگر، ضعیف شدن احتمال اجرایی شدن واردات کارکرده‌هاست. باید منتظر ماند و دید دولت چهاردهم واردات خودروهای کارکرده را به‌سرعت اجرا خواهد کرد؟ اجرایی شدن این قانون کمک بزرگی به‌افت قیمت در بازار خودرو می‌کند.

در کنار کارکرده‌ها، واردات خودروهای نو نیز جزو فاکتورهای اثرگذار بر آینده بازار خودرو است. هرچند روند ورود خودرو به‌کشور در سال جاری نسبت به‌پارسال بهبود پیدا کرده، اما همچنان کند و کم‌اثر (بر بازار) است. رشد واردات می‌تواند به‌کنترل قیمت خودرو در بازار و حتی نزولی شدن آن به‌خصوص در بخش مونتاژی‌ها کمک کند.

علاوه‌بر این، افزایش رسمی قیمت خودرو (قیمت کارخانه‌ای) نیز می‌تواند منجر به‌رشد بهای خودرو در بازار شود. درنهایت مساله عرضه نیز در آینده قیمتی بازار خودرو اثرگذار است؛ آن هم در شرایطی که تولید فعلا روندی نزولی دارد. هرچه تولید بالاتر برود، عرضه بیشتر می‌شود و این موضوع به‌تعادل قیمتی در بازار خودرو کمک می‌کند و از آن سو افت تیراژ سبب کاهش عرضه شده و منحنی قیمت‌ها را بالا خواهد برد.

خودروسازان در چهار ماه امسال روندی نزولی در تولید داشته‌اند و اگر چالش‌هایی مانند کمبود نقدینگی و ارز حل نشود، روند فعلی ادامه‌دار خواهد بود و این موضوع اثر افزایشی بر قیمت خودرو در بازار خواهد گذاشت.

افزایش قیمت ۴۰ میلیون‌تومانی فونیکس تیگو ۷ پرو پریمیوم

خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته، افزایش بهای یک تا ۲۲ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات ارتقا یافته (۱۴۰۳) با ۲۲ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۴۰ میلیون‌تومان، سورن پلاس با مانیتور بدون رینگ (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش ۷۲۵ میلیون‌تومان، تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش ۹۸۷ میلیون‌تومان، سورن پلاس فول (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۱۴ میلیون‌تومان افزایش ۷۴۰ میلیون‌تومان، تارا اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۱۲ میلیون‌تومان افزایش ۹۲۲ میلیون‌تومان و شاهین اتومات (۱۴۰۳) با ۱۱ میلیون‌تومان افزایش ۸۱۲ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد رشد بهای ۵ تا ۴۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت فونیکس تیگو ۷ پرو پریمیوم (۱۴۰۳) با ۴۰ میلیون‌تومان افزایش به ۲ ‌میلیارد و ۴۰ میلیون‌تومان، هایما S۷ پلاس (۱۴۰۳) با ۳۵ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۶۵۵ میلیون‌تومان، فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۳) با ۳۰ میلیون‌تومان افزایش به ۲ میلیارد و ۲۸۰ میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی X۵ (۱۴۰۳) با ۲۵ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۶۵۵ میلیون‌تومان و لاماری ایما (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش به ۲ ‌میلیارد و ۱۵۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افت بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هیوندای کونا (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان، تویوتا پریوس تیپ C با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۹۵۰ میلیون‌تومان، سوزوکی سیاز (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیاردتومان و نیسان ایکس‌تریل با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیارد و ۸۵۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

از طرفی در میان خودروهای خارجی لوکس شاهد تغییرات قیمت چشمگیری نبودیم و این گروه از خودروها با ثبات قیمت به‌کار خود پایان دادند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ