افزایش بی سابقه حملات قاچاقچیان چوب به جنگلبان‌ها

اقتصاد ایران: سه قاچاقچی با اره‌برقی در روز روشن به جان یک جنگلبان افتادند. شبیه یک فیلم ترسناک اما همانقدر واقعی و هولناک. دست راستش را با اره‌برقی بریدند، دست چپش را شکستند و پا به فرار گذاشتند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازروزنامه ایران، ماجرا از اینجا شروع شد که چند قاچاقچی با اره‌برقی به جان جنگل‌های گیلان افتاده بودند که با شنیدن صدای اره برقی دو نفر از جنگلبانان منابع طبیعی گیلان سد راه‌شان می‌شوند.آنها هم با اره‌برقی روشن به جان یکی از جنگلبان‌ها می‌افتند تا هم انتقام بگیرند و هم بقیه را بترسانند. سید مازیار رضوی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان می‌گوید: جنگ با قاچاقچی‌های حرفه‌ای خیلی ترسناک است چون آنها علاوه بر اینکه آدم‌های خطرناکی هستند، برای انتقامجویی نیز از هیچ کاری دریغ نمی‌کنند.


رضوی درباره جزئیات این حادثه می‌گوید: صبح روز یکشنبه ۳ قاچاقچی چوب در منطقه گیسوم تالش در حال بریدن درختان بودند که همکاران ما بر اساس وظیفه‌شناسی نسبت به توقیف آنها اقدام می‌کنند. متأسفانه پس از رسیدن همکاران ما قاچاقچی‌ها به آنها حمله‌ور می‌شوند و یکی از بهترین نیروهای جنگلبانی گیلان را با اره‌برقی زخمی می‌کنند.


رضوی از شدت آسیب این جنگلبان طی این حادثه چنین می‌گوید: دست راست ایشان با اره‌برقی بریده شده و دست دیگرش شکسته است. قاچاقچیان بعد از مجروح کردن همکار ما از محل حادثه متواری شده و خوشبختانه موفق به بردن چوب‌آلات نشدند که این محموله پس از حادثه توسط نیروهای منابع طبیعی ضبط شد.


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان از شناسایی دو نفر از قاچاقچیان توسط نیروهای منابع طبیعی با همکاری نیروی انتظامی خبر می‌دهد: خوشبختانه سازمان منابع طبیعی توانست راننده خودرو و قاچاقچی را شناسایی و مخفیگاه آنها را با همکاری نیروی انتظامی شناسایی کند. تلاش برای دستگیری متهمان همچنان ادامه دارد.


رضوی با اشاره به بستری شدن جنگلبان آسیب‌دیده در بیمارستان می‌گوید: در حال حاضر ایشان تحت مراقبت‌های ویژه درمانی است و قرار شده به‌زودی توسط پزشک متخصص جراحی شود. متأسفانه آسیب وارد شده به دست‌های ایشان وخیم است و قرار شده تا هرچه سریع‌تر جراحی شوند. باتوجه‌ به شدت جراحات وارده هنوز نمی‌توان امید داشت سلامتی‌شان را به طور کامل به دست بیاورند و نتیجه نهایی بعد از جراحی مشخص خواهد شد.


البته این اولین‌بار نیست که قاچاقچی‌ها این بلا را سر جنگلبان‌ها می‌آورند. به گفته رضوی، آنها از ابتدای سال تاکنون نزدیک به ۳ درگیری مسلحانه با قاچاقچیان داشتند که بر اثر این حملات بیش از ۴ نفر از جنگلبانان و نیروهای منابع طبیعی زخمی شده‌اند. قاچاقچی‌ها چند ماه پیش هم یکی دیگر از جنگلبان‌ها را زیر مشت و لگد گرفتند و راهی بیمارستان کردند. یک‌بار هم خودرو یکی از آنها را آتش زدند. رضوی معتقد است، اکثر استان‌های شمالی و زاگرسی در حال جنگ تن به تن با قاچاقچیان چوب هستند چون این مناطق پر شده از قاچاقچی مسلح، اگر جنگلبانی هم مانع کارشان شود می‌روند سراغ انتقامجویی از آنها و خانواده‌هایشان.

جنگلبانان بی دفاع


وی تأکید می‌کند که قاچاقچی‌های این منطقه حرفه‌ای و مسلح هستند و تعدادشان هم کم نیست. متأسفانه مشکلات اقتصادی و معیشتی باعث شده تا برخی به سمت تخلفاتی مثل قاچاق چوب بروند. البته حساب مردم محلی با قاچاقچی‌های و افراد سوءاستفاده‌گر جداست.رضوی بر ضرورت حمایت‌های قضایی از جنگلبان‌ها تأکید می‌کند و مؤثرترین راه برای جلوگیری از این تخلفات را برخورد بدون اغماض و فوری با متخلفان می‌داند: چند هفته گذشته بود که یکی از همیاران زحمت‌کش محیط‌ زیست اطلاعات چند قاچاقچی خطرناک منطقه را به ما داد و ما را به محل اختفای آنها برد.

همان موقع هم از او خواستیم با ماشین شخصی خودش ما را به محل مورد نظر نبرد اما گوشش بدهکار نبود. در نهایت همراه او به محل مورد نظر رفتیم و قاچاقچی‌ها شناسایی شدند. متأسفانه بعد از این ماجرا بود که قاچاقچی‌ها شبانه خودروی شخصی این همیار را به آتش کشیدند.

چرا جنگلبانان مسلح نشده‌اند؟


افزایش سریالی و بی‌سابقه حملات قاچاقچی‌ها به جنگلبان‌ها از سال‌ جاری شروع شد. وقتی قاچاقچیان مسلح به خانه چند جنگلبان تیراندازی کردند، بینی یکی از آنها را شکستند و روی ماشین‌های جنگلبانان اسید ریختند. پیش‌ از این فرمانده عملیات محافظت از منابع طبیعی شهرستان آمل به «ایران» گفته بود: قاچاقچی‌ها چاقو، تبر، تفنگ و افراد زیاد و هر چه که باید، دارند؛ اما جنگلبان‌ها چه؟ هیچ، هر روز با دست‌خالی با این جماعت مبارزه می‌کنند. در همین راستا بود که فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی از تجهیز نیروهای منابع طبیعی به سلاح دارای بازدارندگی خبر داد.


رضوی در پاسخ به این سؤال که آیا نیروهای آنها به سلاح‌های جدید مجهز شدند، می‌گوید: در بحث تجهیز نیروهای منابع طبیعی امکان حمل اسلحه هنوز وجود ندارد و همکاران ما فقط می‌توانند به تجهیزاتی مثل اسپری یا شوکر مجهز شوند. در این موضوع نیز یک نکته وجود دارد و آن هم این است که امکان تجهیز نیروهای شرکتی منابع طبیعی به شوکر وجود ندارد.


اغلب نیروهای ما در سازمان منابع طبیعی، نیروهای شرکتی هستند که این موضوع باعث می‌شود تا آنها آسیب بیشتری ببینند. جنگلبانی که در این حادثه نیز مجروح شد از نیروهای خوب و فعال شرکتی سازمان بود. او از تلاش برای تجهیز نیروهای شرکتی به وسایل دفاع شخصی خبر می‌دهد.

معیشت جنگلبانان


رضوی معتقد است، ایجاد اشتغال پایدار برای ساکنان حاشیه جنگل‌ها می‌تواند بهترین راه‌حل برای جلوگیری از این تخلفات باشد. مشکلات معیشتی یکی از مهم‌ترین مسائلی هستند که باعث سوق افراد به سمت قاچاق چوب یا پدیده تجارت زغال می‌شود. وی کمبود نیرو، امکانات و دستمزد را از مهم‌ترین مشکلات جنگلبانان می‌داند و می‌گوید: یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید به آن توجه ویژه شود، ارتقای حقوق و دستمزد نیروهای منابع طبیعی است. آنها برای حفاظت از جنگل بدون توقع از جان خود می‌گذرند، بنابراین لازم است تا حقوق آنها مناسب با خدمات و فداکاری‌های شبانه‌روزی‌شان باشد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ