رکود بازار خودرو تا چه زمانی ادامه دارد؟

اقتصاد ایران: انحصار در بازار خودرو باید از بین برود و انحصار هم زمانی از بین می‌رود که اشخاص حقیقی و حقوقی بتوانند خودرو وارد کنند تا فاصله قیمتی کم‌کم کاهش یابد؛ چراکه با این کار بازار خودرو به‌تعادل رسیده و حتی اشباع می‌شود. این موضوع را سعید موتمنی، رئیس پیشین اتحادیه نمایشگاه‌داران و کارشناس بازار خودرو مطرح می‌کند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، این کارشناس حوزه خودرو درخصوص وضعیت بازار خودرو گفت: «واردات خودرو دو سال است که آزاد شده؛ اما با روند کندی انجام می‌شود و همین بازار خودرو را بلاتکلیف کرده است و هیچ جنب و جوشی در بازار وجود ندارد و به‌نظر می‌رسد طی دو تا سه ماه آینده بازار به‌همین شکل خواهد بود؛ تا وقتی که خودرو کافی وارد کشور شود.»

وی درمورد تاثیر ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده بر قیمت‌ها در بازار خودرو نیز گفت: «این ابلاغ تاثیری در بازار نگذاشته است و تا زمانی که ثبت سفارش انجام نگیرد هم تاثیری نخواهد گذاشت. واردات خودروهای کارکرده هنوز در حد حرف است و مشخص نیست که آیا اشخاص حقیقی و شرکت‌های بزرگی که خارج از کشور ارز دارند و اعلام آمادگی هم کرده‌اند که با پول خودشان خودرو وارد کنند، می‌توانند با ارز خودشان و یا تبدیل ریال به‌ارز، خودرو وارد کنند یا خیر؟»

این کارشناس حوزه خودرو درخصوص تاثیر افزایش قیمت اخیر برخی محصولات ایران‌خودرو و سایپا بر قیمت خودرو در بازار آزاد نیز گفت: «این اقدام تاثیری در بازار ندارد؛ چراکه خریدار کم است و عرضه هم ناکافی است و نیاز بازار را تامین نمی‌کند. چنانچه عرضه خودرو زیاد بود، اختلاف قیمت میان بازار و کارخانه خیلی کمتر بود و در حال حاضر با وجود این‌که قیمت‌ها در بازار ریخته، باز هم ۶۰ تا ۷۰ درصد اختلاف بها میان قیمت کـــارخانه و بازار وجود دارد.»

موتمنی اضافه کرد: «زمانی باید مجوز افزایش قیمت کارخانه‌ای صادر شود که موانع پیش روی واردات رفع و خودرو راحت وارد کشور شود. در هر صورت قیمت‌گذاری دستوری جواب نمی‌دهد؛ اما حذف آن باید به این شرط باشد که اجازه بدهند خودرو توسط اشخاص حقوقی و حقیقی وارد شود.»

وی همچنین گفت: «اگر می‌خواهند قیمت یک کالایی را بالا ببرند، باید افزایش تولید داشته باشند و سریع تعهدات خود را تحویل بدهند؛ نه این‌که قیمت‌ها را افزایش بدهند و بعد قطره‌چکانی خودرو عرضه کنند.»

موتمنی درمورد توصیه‌های خود به‌دولت چهاردهم نیز گفت: «انحصار در بازار خودرو باید از بین برود و انحصار هم زمانی از بین می‌رود که بدون اما و اگر خودرو وارد شود. ثبت سفارش خودرو باید آن‌طور که قبل از سال ۹۷ بود، باشد و اشخاص حقیقی و حقوقی بتوانند خودرو وارد کنند تا انحصار در بازار خودرو از بین برود و فاصله قیمتی کم‌کم کاهش یابد؛ با این کار بازار خودرو به‌تعادل می‌رسد و حتی اشباع می‌شود.»

این کارشناس حوزه خودرو افزود: «توصیه دیگر من به‌دولت چهاردهم این است که ارز را تک‌نرخی کند؛ زیرا ارز دو نرخی فسادزاست.»

موتمنی عنوان کرد: «پیشنهاد دیگر من این است که تعرفه واردات خودرو کاهش یابد؛ درواقع تعرفه ۹۵ درصد برای خودرو با حجم موتور ۲۵۰۰ سی‌سی خیلی زیاد است. بازار درحال حاضر تشنه خودرو است و با کاهش تعرفه، روند واردات خودرو تسهیل می‌شود.»

افت قیمت ۵۰ میلیون‌تومانی هیوندای توسان (۲۰۲۳)

خودروهای داخلی روز گذشته افت بهای یک تا ۸ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که سورن پلاس با موتور XU۷P (۱۴۰۳) با ۸ میلیون‌تومان کاهش ۶۰۵ میلیون‌تومان، تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۳) با ۷ میلیون‌تومان کاهش ۹۶۱ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای فول (۸۵ گانه) (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۷۲۲ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ موتور TU۳ (۸۵گانه) (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۶۴۴ میلیون‌تومان، کوییک SR (سفید مشکی) (۱۴۰۳) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۴۱۰ میلیون‌تومان و پارس سال سفارشی (۱۴۰۲) با ۳ میلیون‌تومان کاهش ۶۴۵ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد رشد بهای ۵ تا ۲۵ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت فونیکس تیگو ۸ پرو مکس هیبرید (۱۴۰۳) با ۲۵ میلیون‌تومان افزایش به ۲ ‌میلیارد و ۷۵۰ میلیون‌تومان، لاماری ایما (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش به ۲ ‌میلیارد و ۱۴۰ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم ۷ نفره (رینگ ۱۰ پره) (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۹۶۰ میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی J۷ (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۶۳۵ میلیون‌تومان و ام‌وی‌ام X۵۵ پرو (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افت بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش هیوندای توسان (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان، هیوندای الانترا (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان، کیا K۵ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۵۵۰ میلیون‌تومان و نیسان ایکس‌تریل با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۵ ‌میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان رسید.

از طرفی در میان خودروهای لوکس نوسان قیمت چندانی مشاهده نشد و بازار این خودروها با ثبات بها در روز گذشته به‌کار خود ادامه داد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ