پس از۲ سال آزمون و خطا؛
اصلاحات فوری ۵گانه در حوزه موبایل ضروری است
اقتصاد ایران: در شرایطی که حدود ۲ سال از تجربه شکست خورده ورود صادرکنندگان به حوزه های تخصصی واردات می گذرد، به نظر میرسد هم اکنون جمع بندیهای نهایی در مورد اعمال اصلاحات لازم در مورد سیاستهای تجاری حوزه تلفن همراه انجام شده است.
در این حوزه سیاستهای مختلف ارزی و تجاری پیاده شده که متاسفانه هنوز آشفتگی این حوزه ادامه داشته و سامان دهی مطلوب در آن پیاده نشده است. هم اکنون بیش از 2000 کارت بازرگانی سابقه واردات تلفن همراه را ثبت کردهاند و از سوی دیگر تدبیر مشخصی برای تعیین تکلیف موضوع مهم خدمات پس از فروش صورت نگرفته است. نکته منفی سوم نیز سودجویی های ارزی از بیش اظهاری ناشی از عدم بروز رسانی ارزشهای واقعی واردات و همچنین وورد کالاهای بی کیفیت و جولان کالاهای رفرش و ریپک در بازار مصرف میباشد.
به نظر میرسد بعد از حدود 2 سال از پیاده سازی سیاستهای ضد و نقیض زمان اعمال سیاستهای اصلاحی در این حوزه فرا رسیده است. بر این اساس یکی از فوری ترین دستورکارها کاهش زمان رفع تعهد ارزی در راستای حمل سریع کالای تلفن همراه، از 6 ماه به 45 روز است.
نکته دوم اینکه حوزه واردات موبایل بالای 600 دلار به یک زمین انحصاری برای برخی صادرکنندگان جهت رفع تعهد ارزی و واردات کالای لوکس تبدیل شده که در اولین گام پیش بینی میشود واردات در مقابل صادرات غیر نیز در این حوزه مجاز شود.
در همین زمینه یکی از نقاط افتراق امیز عدم اعمال سقف و سابقه در حوزه واردات در مقابل صادرات خود ( واردات تلفن همراه با ارزش بالای 600 دلار) است. در این زمینه نیز بایستی اصلاحات مورد نیاز از جمله یکسان سازی اعمال سقف و سابقه پیاده شود. برخی شنیده ها حاکی از اعمال این اصلاحات طی روزهای جاری حکایت دارد.
نکته چهارم اینکه هم اکنون زمان تخصیص ارز از 2 ماه به 4 ماه و حتی بیش از 120 روز رسیده و این موضوع چالشهایی را برای فعالان اقتصادی مربوطه ایجاد کرده است. بر این اساس تخصیص سهمیه ثبت سفارش تلفن همراه بایستی از یک ششم سابقه به یک چهارم سابقه افزایش یابد.
نکته آخر اینکه حوزه واردات و تنظیم بازار لوازم جانبی نیز به صورت مشخص تعیین تکلیف نشده است.به صورت معمول واردکنندگان اکسسوری و سایر کالای تلفن همراه را در سبد محصولات خود لحاظ میکنند. بر این اساس سابقه و سهمیه در این حوزه نیز بایستی ساماندهی شود.
به تازگی موضوعاتی در مورد اعمال سهمیه واردات از محل صادرات لوازم خانگی مطرح شده است. هرچند به صورت قطعی در مورد این سیاست نمیتوا اظهار نظر دقیق داشت اما با توجه به سیاستهای حمایتی وزارت صمت از حوزه صادرات و همچنین حجم محدود این حوزه نمیتواند در گام اول نکته محدود کننده به حساب بیاید.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه