بومی سازی ۲ تجهیز صنعت خودرو با تکنولوژی روز دنیا

اقتصاد ایران: مدیر فنی یک شرکت دانش بنیان با اشاره به بومی سازی تجهیزات صنعت خودرویی در این شرکت، درباره مشکلات دو نرخی بودن ارز در مسیر صادرات دانش بنیان ها توضیح داد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، علی قره خانی، مدیر فنی شرکت دانش‌بنیان رویال توسعه پایدار از شرکت های عضو پارک فناوری پردیس  اظهار کرد: این شرکت دانش‌بنیان به منظور تولید و توسعه محصولات حوزه الکترونیک چاپی، چاپگری به بازار عرضه کرده است که با کمک جوهرهای نانویی می‌تواند محصولاتی نظیر گرمکن‌ صندلی و حسگر و پنل خودروها تولید کند.

وی افزود: در این فناوری با استفاده از نانوجوهرهاامکان ساخت افزاره‌های الکترونیک منعطف و ارزان فراهم ‌می‌شود. در حال حاضر امکان چاپ انواع مدارات چاپی و انعطاف پذیر، RFID تگ‌ها، گرمکن‌های انعطاف‌پذیر، حسگرهای انعطاف‌پذیر به همراه قابلیت تحقیق و توسعه روی سایر کاربردهای حوزه الکترونیک چاپی توسط این دستگاه، وجود دارد.

قره خانی بیان کرد: با بومی‌سازی دانش ساخت این دستگاه، هم اکنون قابلیت ساخت و ارائه تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی به منظور تولید انواع محصولات تجاری حوزه الکترونیک چاپی در کشور میسر شده است.

وی ادامه داد: این چاپگر یک پرینتر سه بعدی معمولی نیست زیرا از جوهر رسانا در آن استفاده می شود و اگر از جوهرهای رسانا در پرینترهای سه بعدی معمولی استفاده کنیم دستگاه از کار می افتد.

قره خانی از ساخت گرمکن صندلی خودرو با تکنولوژی پرینتر سه بعدی خبر داد و گفت: این نوع محصول مصرفش پایین تر و عمرش بالاتر است و خیلی سریع تر گرم می شود و خودروهای جدید دنیا از این تکنولوژی استفاده می کنند.

وی ادامه داد: محصول دیگری که در حال حاضر تولید می کنیم، سنسورهای تشخیص سرنشین است که روی صندلی نصب می شود ودر آن از تکنولوژی پرینتر الکترونیکی استفاده شده است. این سنسور قابلیت تشخیص سرنشین و دادن هشدار کمربند را می دهد و همچنین کودک را از بزرگسال تشخیص می دهد تا ایربگ برای کودک باز نشود. این سنسور کاملا وارداتی بود اما در حال حاضر به طور کامل در داخل کشور بومی سازی و تولید می شود.

مدیر فنی این شرکت دانش بنیان افزود: وضعیت فروش محصولات ما در داخل کشور خوب است اما به نظرم موقتی است چرا که رقیب چینی داریم و محصولات آن با ارز ۴۰ هزار تومان وارد کشور می شود.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر از ۲ خودروساز بین المللی چینی برای فروش محصولات خود تاییدیه گرفته ایم و ستاد نانو در جریان روند و مذاکرات ما هستند، خاطرنشان کرد: واقعیت این است که صنعت خودرو صنعتی است که حاشیه سودها بین ۸ تا ۱۰ درصد است. شما فکر کنید در صنعتی که با این سود کار می کنید، این طرف قصه دولت از شما می خواهد با ارز ۴۰ هزار تومانی صادرات کنید در حالی که بهای تمام شده محصول ما با ارز آزاد است.

قره خانی تصریح کرد: با این شرایط ما به این جمع بندی رسیده ایم که نمی شود صادرات داشت اگر با این ارز بخواهیم کار کنیم باید خارج از کشور تولید را انجام دهیم. قیمت محصول این شرکت دانش بنیان تقریبا معادل قیمت چینی است در حالی که ظرفیت تولید شرکت یک دهم چینی هاست. به نظرم دولت باید ارز ۴۰ هزار تومانی را حذف کند.

مدیر فنی این شرکت دانش بنیان حجم صادراتی این شرکت را ۵۰۰ هزار دلار عنوان کرد و گفت: تاکنون به کشور چین و برخی دیگر کشورها صادرات داشته ایم. تمرکز اصلی ما روی چین بوده است. در حال حاضر نیز هزار نمونه به چین ارسال کردیم و تست های عملیاتی آن انجام شده منتها راهکاری برای بستن قرار داد نداریم و با این اعداد و ارقام و ارز ۴۰ هزار تومانی باید با ضرر قرارداد را ببندیم.

وی ضمن بیان این مطلب که تا زمانی که ارزش صادراتی را ۵۰ درصد تقلیل می دهیم نمیتوانیم صادرات کنیم، گفت: با چنین شرایطی شاهد هستیم که بخش اعظم صادرات کشور قاچاق می شود و ما که میخواهیم قانونی کار کنیم باید کار را متوقف کنیم چون به صرفه نیست. از دولت جدید میخواهم به جد هرچند ماه که لازم است فکر کنند و درست تصمیم بگیرند و ارز را تک‌نرخی کنند. ارز دو یا سه نرخی به نظرم رانت ایجاد می کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ