با شنود کابل HDMI؛

هوش مصنوعی می‌تواند صفحه‌ نمایش کامپیوترتان را ببیند!

اقتصاد ایران: هکرها می‌توانند با سیگنال‌هایی که از کابل HDMI ساطع می‌شوند، از اطلاعاتی که روی صفحه‌نمایش کامپیوتر نمایش می‌یابد، جاسوسی کنند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، پژوهشگران در اروگوئه روش جدیدی کشف کرده‌اند که در آن هکرها با استفاده از هوش مصنوعی ازطریق امواج الکترومغناطیسی که کابل HDMI متصل به مانیتور ساطع می‌کند، از اطلاعاتی که روی صفحه‌نمایش نشان داده می‌شود، جاسوسی کنند.

آن‌ها می‌گویند احتمالاً چنین حملاتی هم‌اکنون در حال انجام هستند؛ اما کاربران کامپیوترهای خانگی نباید نگرانی زیادی بابت آن داشته باشند. این حملات با روش‌های مختلفی انجام می‌شوند که از‌جمله می‌توان به استفاده از آنتن‌هایی در خارج از ساختمان برای دریافت سیگنال‌های کابل‌های HDMI اشاره کرد.

به‌نوشته‌ی NewScientist، جاسوسی از اطلاعات نمایشگر با دریافت امواج الکترومغناطیسی ساطع‌شده از کابل HDMI کامپیوتر انجام می‌شود. به‌گفته‌ی پژوهشگران، این روش جاسوسی در دوران سیگنال‌های ویدئویی آنالوگ بسیار ساده‌تر بود؛ زیرا روش انتقال دیجیتال که برای ویدئوهای باکیفیت استفاده می‌شود، پیچیدگی بسیار بیشتری دارد.

به‌گفته‌ی فدریکو لارُکا از محققان دانشگاهی اروگوئه، او و تیمش مدل هوش مصنوعی جدیدی توسعه داده‌اند که می‌تواند سیگنال‌های دیجیتال را از سیگنال‌هایی بازسازی کند که از فاصله‌ی چند متری کابل HDMI ساطع می‌شوند.

هکرها می‌توانند با استفاده از روشی مشابه روشی که تیم لارُکا توسعه داده است، هنگام ورود کاربر به پیام‌های رمزگذاری‌شده و ورود به حساب‌های بانکی یا سایر اطلاعات شخصی روی صفحه‌نمایش، از او جاسوسی کنند. این تیم می‌گوید که هکرها می‌توانند حتی با ایستادن در خارج از ساختمان و استفاده از آنتن، سیگنال‌ها را رهگیری کنند. آن‌ها می‌توانند دستگاهی کوچک برای ضبط سیگنال‌ها در محیط مدنظر نیز کار بگذارند و سپس داده‌ها را بازیابی کنند.

پژوهشگران مدل هوش مصنوعی را با استفاده از مجموعه‌ای از سیگنال‌های اصلی و رهگیری‌شده‌ از کابل‌های HDMI آموزش دادند. آنانسپس از نرم‌افزار تشخیص‌ متن روی تصویر بازیابی‌شده استفاده و آن را با تصویر اصلی صفحه‌نمایش مقایسه کردند. در آزمایش‌های محققان، حدود ۳۰ درصد از کاراکترها اشتباه تفسیر شدند. این تیم می‌گوید نرخ خطا به‌اندازه‌ای کم است که انسان‌ها همچنان می‌توانند بیشتر متن را به‌طور دقیق بخوانند.

ضریب خطای روش حمله‌ی پیشرفته‌ی قبلی برای رمزگشایی اطلاعات ازطریق سیگنال‌های کابل HDMI، حدود ۶۰ درصد بیشتر از روش تیم لارُکا است. نکته‌ی مثبت اینکه ازنظر لارُکا کاربران کامپیوترهای خانگی یا کسب‌وکارهای کوچک نباید نگران این موضوع باشند.

لارُکا باور دارد حملات هکری ازطریق سیگنال‌های کابل HDMI هم‌اکنون در حال انجام هستند؛ اما فقط در محیط‌های صنعتی یا دولتی بسیار حساس. البته در این مواقع نیز کل ساختمان‌ها اغلب برای جلوگیری از چنین نقض‌های امنیتی، دربرابر سیگنال‌های الکترومغناطیسی محافظت می‌شوند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ