بازار برقی‌ها در بزرگترین صادرکننده نفت جهان

اقتصاد ایران: خودروهای برقی در عربستان سعودی پر سوخت، مورد توجه قرار می‌گیرند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، برای حامد الرافدین، یک کارمند منابع انسانی سعودی، یک وسیله نقلیه برقی پس‌انداز خوبی را ارائه می‌دهد، به خصوص که ماشین دیگر او یک چهار چرخ با مصرف سوخت بالاست که مورد علاقه رانندگان در این کشور است.

این مرد 39 ساله بخشی از یک پایگاه کوچک اما رو به رشد مصرف‌کننده خودروهای برقی در عربستان سعودی است که امیدوار است به مرکزی برای فناوری تبدیل شود زیرا به دنبال تنوع بخشیدن به اقتصاد خود به دور از نفت است.

به گزارش پایگاه خبری تجاری عربستان سعودی الاقتصادیه، اگرچه بازار خودروهای برقی در بزرگترین صادرکننده نفت جهان در مقایسه با ایالات‌متحده و چین کوچک است اما سال گذشته سه برابر شد و به نزدیک به 800 خودرو رسید.

رافدین که ماهانه 2000 ریال برای سوخت خودروی آفرود خود هزینه می‌کند، گفت آنچه مرا تشویق به خرید یک وسیله نقلیه الکتریکی کرد، ملاحظات مالی بود.

وی با اشاره به فضای ذخیره سازی بدون موتور در زیر کاپوت خودروی جدید خود افزود هزینه‌های تعمیر و نگهداری نیز در مقایسه با خودروهای معمولی، بدون تعویض روغن و بدون تعویض لنت ترمز کمتر است.

انتظار می رود غول چینی خودروهای برقی بی‌وای‌دی بر بازار عربستان تسلط یابد. رقیب جهانی آن تسلا در ایالات‌متحده هیچ نمایندگی در این کشور ندارد. ریاض با هشت میلیون نفر جمعیت، ترافیکی را تجربه می‌کند که به سطوح بالای آلودگی کمک می‌کند.

رافدین گفت که او یک خودروی الکتریکی را به دلیل نگرانی‌های زیست‌محیطی انتخاب کرده و خاطرنشان کرد که وسایل نقلیه الکتریکی به کاهش گرمایش زمین در شهرها کمک می‌کنند. او با کمی بیش از 53 هزار و 300 دلار آمریکا یک بی‌وای‌دی خرید که بیشتر برای سفرهای کوتاه در پایتخت از آن استفاده می‌کند.

درحالی‌که بی‌وای‌دی و لوسید ایستگاه‌های شارژ را مستقیماً در خانه‌های مشتریان نصب می‌کنند، شرکت زیرساخت وسایل نقلیه الکتریکی در تلاش است تا آنها را در جای دیگری قرار دهد و هدف آن تا سال 2030 این است که 5000 دستگاه در سراسر کشور است.

قیمت خودروهای برقی در عربستان سعودی بالاست، جایی که هزینه سوخت کمتر از بسیاری از کشورهاست و هر لیتر بنزین 0.62 دلار آمریکا قیمت دارد.

یکی از کارشناس صنعت گفت که خودروهای برقی به دلیل اندازه و عملکردشان در گرمای شدید در بین سعودی‌ها محبوبیت کمتری دارند. او گفت بیشتر تولید خودروهای برقی فعلی کوچک تا متوسط ‌است که با نیازهای خانواده‌های پرجمعیت سعودی مطابقت ندارد و افزود گرمای شدید منطقه خلیج فارس بر کارایی باتری تأثیر می‌گذارد.

یک فروشنده انتظار فروش قوی خودروهای برقی را در سال جاری دارد، زیرا تقاضا در داخل و خارج از کشور رشد می‌کند. او در نمایشگاهی در شمال ریاض گفت بیش از یک برند خودرو درهای خود را در پادشاهی باز کرده‌اند و اکنون خدمات پس از فروش ارائه می‌دهند که باعث تشویق مصرف کنندگان شده است. الاقتصادیه در ماه آوریل گزارش داد که عربستان سعودی در سال 2023 تنها 779 خودروی برقی وارد کرده است که این رقم در سال گذشته 210 بوده است.

علاوه بر این، برند CEER عربستان که در سال 2022 راه اندازی شد، قصد دارد تولید خود را در سال 2025 آغاز کند. بندر الخریف، وزیر صنعت عربستان سعودی اوایل سال جاری گفت که این کشور قصد دارد سالانه 300 هزار خودروی الکتریکی تولید کند. او گفت که ریاض با هدف قرار دادن بی طرفی کربن تا سال 2050، همچنین در حال مذاکره با تولیدکنندگان باتری بود.

خبرگزاری فرانسه عنوان کرد در حال حاضر، برخی هنوز خودروهای هیبریدی را ترجیح می‌دهند که از باتری و بنزین برای طی مسافت های طولانی‌تر استفاده می‌کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ