شرایط به نفع کوتاه‌ قامتان در حال تغییر است

اقتصاد ایران: به‌نظر می‌رسد برقی‌سازی حتی روی سگمنت خودروهای درون‌سوز هم تاثیر گذاشته و اقبال خودروهای مرتفع کماکان روبه‌نزول است.

جدیدترین آمار فروش خودروها نشان می‌دهد محصولات کوچک و اقتصادی در بازارهای مهم جهانی هنوز هم طرفداران زیادی دارند. دورانی را که فورد اظهار کرد تولید سدان‌هایش را به خاطر سرمایه‌گذاری بیشتر روی شاسی‌بلندها متوقف می‌کند، به یاد دارید؟

جنرال‌موتورز هم همین کار را انجام داد و فیات-کرایسلر نیز مدت‌ زیادی است که یک خودرو کوچک و ارزان‌ را به خریداران ارائه نمی‌کند. جدیدترین داده‌های فروش در نیمه اول سال ۲۰۲۴ نشان می‌دهند مدیران ارشد خودروسازی دیترویت اشتباهات فاحشی مرتکب شده‌اند چراکه خودروهای اقتصادی محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند.

نیسان بهترین مثال از روند فعلی

ابتدا آمار فروش نیسان سنترا را بررسی کنیم که بهترین مثال از این روند است. در شش‌ماهه ابتدایی امسال ۸۹,۰۲۸ دستگاه از این خودرو به فروش رسیده که رشد ۵۵درصدی را نسبت‌به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

این خودرو دومین محصول پرفروش نیسان است. درصورتی‌که روند روبه رشد فروش نیسان سنترا ادامه یافت این خودرو می‌تواند به فروش ۱۸۰هزار دستگاهی تا پایان دسامبر برسد و به راحتی جزو ۲۰ خودرو پرفروش بازار آمریکا باشد.

نیسان سنترا ۲۰۲۴ در سه تریم با نام‌های S، SV و SR عرضه خواهد شد. تمام مدل‌های این خودرو هم‌اکنون از نمای جلوی به‌روزتر با جلوپنجره متفاوت، طراحی سپر یک دست‌تر و چراغ‌های جلوی جدید سود می‌برند.

تریم SV با پکیج پریمیوم همراه می‌شود که شامل سیستم صوتی Bose با هشت بلندگو، چراغ‌های راهنمای یکپارچه روی آینه‌های جانبی و سیستم دید محیطی هوشمند نیسان است. تریم SV همچنین با رینگ‌های ۱۶اینچی جدید نیز در دسترس مشتریان خواهد بود. نیسان سنترا S مدل ۲۰۲۳ با قیمت ۲۱,۱۴۵ دلار در دسترس بوده است.

برای سنترا SR مدل ۲۰۲۳ نیز باید حداقل بهای ۲۴,۰۳۵دلاری را پرداخت کرد. البته انتظار نمی‌رود قیمت نیسان سنترا ۲۰۲۴ افزایش قابل‌توجهی داشته باشد. البته میزان فروش سنترا بین سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۱ افت حدود ۴۰درصدی داشته و به ۷۷,۱۲۴ دستگاه رسیده که یکی از بدترین آمار فروش این خودرو در بیش‌از یک‌دهه اخیر است.

امسال نیز وضعیت سدان نیسان خوب به نظر نمی‌رسد و در سه‌ماهه اول سال جاری میلادی شاهد افت فروش ۱۷درصدی آن نسبت به بازه زمانی مشابه سال ۲۰۲۲ بوده‌ایم.

همچنین نباید ورسا را نیز از یاد برد که به‌عنوان ارزان‌ترین خودرو صفرکیلومتر بازار آمریکا افزایش فروش ۶۱درصدی را تجربه کرده است. می‌توان نسخه پایه S با گیربکس دستی را به قیمت ۱۷,۲۲۵ دلار خریداری کرد. با خداحافظی اکثر خودروهای ارزان‌قیمت از بازار، ورسا جزو آخرین نمونه‌های در دسترس برای قشر متوسط و ضعیف خواهد بود.

برخی افراد اعتقاد دارند آمریکایی‌ها خودروهای ارزان را نمی‌خواهند اما این ادعا صحیح نیست. در سه‌ماهه اول امسال فروش ورسا نسبت‌به مدت مشابه سال قبل حدود دوبرابر شده است.

اگرچه فیس‌لیفت این خودرو به بهبود آمار فروش کمک کرده اما حتی در سال ۲۰۲۱ که سال بدی برای فروش خودروهای نو بوده نیسان بیش‌از ۶۰ هزار دستگاه ورسا را به دست مشتریان رسانده است. مردم هنوز هم خواهان خودروهای ارزان‌ هستند. البته فهمیدن اینکه چرا مردم به ورسا علاقه دارند سخت نیست. با اینکه نیسان خودرویی ارزان تولید کرده اما این حس به مشتری منتقل نمی‌شود.

مدل پایه S از نمایشگر لمسی ۷اینچی، بسته ایمنی سپر ایمنی ۳۶۰ استاندارد شامل ترمز اضطراری خودکار، هشدار خروج از مسیر و دستیار نوربالا و همچنین بیشترین فضای سر و پای کلاس سود می‌برد.

حتی مدل کاملا فول SR که در تست حاضر بود قیمتی کمتر از ۲۳هزار دلار داشت. در این مدل نمایشگر بزرگ‌تر ۸اینچی، اپل کارپلی، کروزکنترل تطبیقی، رنگ‌های بدنه جذاب و صندلی‌های پارچه‌ای و تریم چرم داشبورد دیده می‌شوند. نسخه تمام فول نیسان ورسا ۲۰۲۴ احساسی شبیه یک بیوک رده‌میانی دارد.

ترکیب مشکی کابین با پارچه و چرم خیلی جالب نیست اما دوخت نارنجی آن‌ها به بهبود وضعیت کمک می‌کند. همچنین طراحی کلی کابین نیز یک دست و تمیز از کار درآمده و نمایشگر مرکزی هم کیفیت و ظاهر مدرنی دارد.

«هوندا سیویک» کماکان درحال رشد

هوندا سیویک که قبلا جزو ۲۰ خودرو پرفروش بازار آمریکا بوده بازهم شاهد رشد فروش خود است. در نیمه اول امسال این خودرو ژاپنی با فروش ۱۲۹,۷۸۸ دستگاهی رشد ۳۸درصدی را ثبت کرده است.

این خودرو هم مانند سنترا دومین محصول پرفروش هوندا بوده و به راحتی توانسته شاسی‌بلند ساب‌کامپکت HR-V را کنار بزند. باید به این نکته نیز اشاره کنیم که فروش سیویک در سال قبل حدود ۵۰درصد بیشتر شده است و اگر میزان فروشش با همین روند ادامه داشته باشد شاید جزو ۱۰ خودرو پرفروش سال ۲۰۲۴ لقب بگیرد.

هوندا نسخه فیس‌لیفت سیویک را در مدل‌های سدان و هاچ‌بک معرفی کرده است. مهم‌ترین خبر در مورد این خودرو، ارائه پیشرانه هیبرید است تا پس از یک دهه غیبت، دوباره سیویک هیبرید به بازار ایالات‌متحده بازگردد.

قوای محرکه این خودرو از یک پیشرانه ۲لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی به همراه دو موتور الکتریکی تشکیل شده است که مجموعا ۲۰۰اسب‌بخار قدرت و ۳۱۵نیوتون‌متر گشتاور تواید می‌کند. بدین ترتیب، سیویک هیبرید قوی‌ترین نسخه این خودرو پس از تایپ R خواهد بود.

با ارائه این نسخه هیبریدی، هوندا پیشرانه ۱.۵لیتری توربوشارژ قبلی سیویک را حذف کرده است. بااین‌حال، به گفته شرکت ژاپنی، سیویک هیبریدی از نسخه ۱.۵لیتری سریع‌تر است و درعین‌حال مصرف سوخت بسیار کمتری دارد که حدود ۴.۷لیتر در هر صد کیلومتر خواهد بود. علاوه‌بر این، به‌منظور بهبود کیفیت سواری و کاهش سروصدا و ارتعاش، برای سیستم تعلیق سیویک هیبرید تنظیمات خاصی در نظر گرفته شده است.

«تویوتا» همیشه پرفروش
ما حدس می‌زنیم تویوتا کرولا به این هدف دست خواهد یافت. این خودرو محبوب سال قبل در رتبه دوازدهم پرفروش‌ترین خودروهای آمریکا قرار گرفت اما میزان فروش آن در نیمه اول امسال رشد ۲۵درصدی را بر جای گذاشته است.

کرولا به خانه ۱۲۱,۹۹۱ آمریکایی راه یافته و البته آمار فروش کرولا کراس جداگانه حساب شده است. در حقیقت میزان فروش کرولا سواری بیش‌از دو برابر فروش برادر کراس‌اوور خود است.

تنها برندهای ژاپنی نیستند که با افزایش استقبال از محصولات کوچک روبه‌رو شده‌اند چراکه فروش کیا سراتو/فورته نیز ۱۳درصد رشد داشته و به ۷۰,۴۷۳ دستگاه رسیده است. جدای از این موضوع باید اذعان کرد شاسی بلندها هنوز هم محبوبیت فوق‌العاده‌ای دارند.

این خودروها مدت‌های زیادی است که توانسته‌اند سدان ها و مینی ون‌ها را کنار زده و به رتبه اول فروش در بسیاری از بازارها دست یابند اما ۵ خودرو کوچکی که ذکر شدند در حال حاضر به فروش حدود نیم‌میلیون دستگاهی رسیده‌اند و تازه در نیمه‌راه سال میلادی جاری هستیم. باید ببینیم برندهای آمریکایی با مشاهده چنین آمار فروشی چه‌کار خواهند کرد. آیا دوباره به تولید سدان روی خواهند آورد یا خیر.

اسپرت‌ها کم نیاوردند

اما بد نیست نگاهی به آمار فروش محصولات اسپرت نیسان و تویوتا نیز داشته باشیم. با اینکه جانشین پر سروصدای نیسان ۳۷۰Z در ابتدا استارت کندی داشت اما جدیدترین آمار فروش خودروها نشان می‌دهد Z جدید در شش‌ماهه اول امسال رشد فروش ۵۰.۸ درصدی را تجربه کرده است.

با اینکه چنین آماری حاکی از یک موفقیت تجاری بزرگ است اما با فروش ۱,۴۵۷ دستگاهی، ژاپنی‌ها به‌طور مداوم در حال بهبود وضعیت خود هستند. باید گفت Z جدید در نیمه اول سال قبل تنها فروش ۹۶۶ دستگاهی داشته است. میزان فروش نیسان Z جدید تقریبا با تویوتا سوپرا برابر است، خودرویی که فروش ۱,۴۹۵ دستگاهی آن در نیمه اول سال جاری میلادی به معنی افت ۷.۸ درصدی بوده است.

تویوتا به تازگی نسخه پایه و ارزان‌تر سوپرا ۴سیلندر را حذف کرد و بنابراین شاید نیسان بتواند با Z جدید فروش بالاتری را تجربه کند. همچنین وجود گیربکس دستی و یا قیمت پایین‌تر مدل نیسمو می‌تواند شانس Z در شکست دادن رقبا را بیشتر کند هرچند چنین چیزی رخ نداده است.

هنوز قیمت نیسان Z مدل ۲۰۲۵ منتشر نشده اما مدل قبلی با قیمت حدود ۴۳هزار دلار در دسترس بوده است. برای مدل نیسمو باید حدود ۶۶ هزار دلار پرداخت کرد درحالی‌که قیمت سوپرا مدل ۲۰۲۵ حداقل ۵۶ هزار دلار اعلام شده است. با اینکه هنوز خبری از مدل اسپرت تر GRMN نیست اما این خودرو حتی گران‌تر از سوپرا پریمیوم ۶۰هزار دلاری خواهد بود. Z تنها خودرو اسپرت در سبد محصولات نیسان است زیرا سرانجام پس از ۱۷سال GT-R مشهور بازنشسته شده است.

تقاضا برای گودزیلا در شش‌ماهه اول ۲۰۲۴ افت ۳۰.۴ درصدی داشته و فروش آن فقط ۱۵۱ دستگاه بوده است. آخرین نسخه‌های عرضه شده از GT-R در بازار آمریکا با نام اسکای‌لاین و تاکومی ادیشن شناخته می‌شود؛ اما دیگر خودرو اسپرت تویوتا یعنی GR۸۶ برخلاف سوپرا عملکرد درخشانی داشته و فروش ۷,۴۶۷ دستگاهی آن به معنی رشد ۴۱.۹درصدی است.

این خودرو به‌طور سورپرایز کننده‌ای بهتر از سوبارو BRZ ظاهر شده و در مقابل هر یک دستگاه سوباروی فروخته شده پنج دستگاه GR۸۶ به دست مشتریان رسیده است. با بررسی جدیدترین آمار فروش خودروها به نکته جالبی می‌رسیم و آن‌هم فروش تنها ۱۳ دستگاه تویوتا پریوس در ماه ژوئن است.

پنجمین نسل این خودرو بهبودهای بسیار زیادی نسبت به نسل قبل داشته و تنها کافی است به ظاهر آن نگاه کنید تا این مطلب را بفهمید. حتی فروش پریوس جدید نیز اوایل سال جاری بسیار بیشتر شد اما در داده‌های فروش سه‌ماهه دوم تویوتا می‌بینیم که این خودرو هیبرید در ماه ژوئن فقط به خانه ۱۳ آمریکایی راه یافته است.

زمانی که تویوتا پریوس به خاطر احتمال باز شدن درهای عقب در زمان رانندگی و فرآیند فروش آن تا زمان حل مشکل متوقف شد. ژاپنی‌ها به مالکان پریوس اعلام کردند تا زمان حل این موضوع یک سوئیچ را در خودرو فعال کنند که به‌صورت خودکار درها را قفل کرده و از باز شدن درها در زمان رخ دادن اتصال کوتاه جلوگیری می‌کند. با اینکه میزان فروش پریوس در ماه ژوئن افت ۹۹.۵درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته اما فروش خودرو در نیمه اول ۲۰۲۴ به ۱۵,۳۷۳ دستگاه رسیده است که رشد ۲.۹درصدی را نشان می‌دهد.

تویوتا می‌گوید تولید پریوس در ژاپن از ماه قبل دوباره شروع شده و مدل‌های جدید تا چند روز دیگر راهی نمایندگی‌های فروش می‌شوند. انتظار می‌رود با رفع مشکل و از سر گیری تولید، فروش پریوس هیبرید مجددا افزایش یابد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ