نفت ایران، از جمله، مشمول تحریمهای ایالات متحده آمریکا است که در سال ۲۰۱۸ با تصمیم دونالد ترامپ به خروج از برجام دوباره اجرائی شدند. اما چین خرید نفت ایران را متوقف نکرد و در حالی که شرکتهای بزرگ دولتی نسبت به تحریمها محتاط بودند، پالایشگاههای کوچک مستقل جای خالی آنها را پر کردند.
پیشتر، مؤسسه مالی استاندارد چارترد در گزارشی اعلام کرد که آبهای مالزی تبدیل به مسیری برای انتقال کشتی به کشتی نفت ایران و عاملی برای افزایش صادرات نفت ایران شده است. واردات نفت خام ایران توسط چین از طریق مالزی در ماه ژوئن به یک میلیون و ۴۵۶ بشکه در روز رسیده است.
اخیراً وزیر نفت ایران گفت که صادرات نفت ایران به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است و در مقایسه با روزهای پایانی دولت روحانی، یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه افزایش داشته است. هر ۱۰۰ هزار بشکه افزایش نفت در روز سالانه بیش از ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار عایدی برای کشور دارد.
به گزارش وورتکسا (Vortexa)، یک شرکت مشاوره که حرکت نفتکشها را ردیابی میکند، ۲۳ محموله یا در مجموع ۴۵ میلیون بشکه نفت ایران بین اکتبر ۲۰۲۳ تا ژوئن ۲۰۲۴ در بندر دالیان و جزیره چانگشینگ چین تخلیه شده است. وورتکسا، نسل جدیدی از شرکتهایی است که با استفاده از هوش مصنوعی و تمامی دادههای در اختیار خود، بر بازارهای جهانی انرژی نظارت میکند.
همچنین گزارش شرکت دیگری به نام کپلر(Kpler)، حاکی است که چین در همین مدت ۳۴ میلیون بشکه نفت به دالیان وارد کرده است. این ارقام معادل ۱۲۴ هزار تا ۱۶۴ هزار بشکه در روز است که تقریباً ۱۳ درصد از کل واردات نفت چین از ایران در نیمه اول سال جاری میلادی است.
وزارت خارجه چین درباره واردات نفت به دالیان، به خبرگزاری رویترز گفت که چین و ایران همیشه تجارت عادی و قانونی را تحت چارچوب حقوقی بینالمللی حفظ کردهاند. چین میگوید با تحریمهای یکجانبه مخالف است. با این حال، به گزارش رویترز، ردیابها و دلالان نفتکشها میگویند که تاجران، نفت ایران با مقصد چین را بهعنوان نفتی با مبداء از جاهای دیگر مانند مالزی، عمان یا امارات متحده عربی تغییر نام میدهند.
این نقل و انتقالات نیز شامل یک «ناوگان پنهان» متشکل از گروهی از نفتکشهای قدیمی است که به ندرت یک بیمهگر قابل شناسایی دارند.
گمرک چین به طور رسمی از ژوئن ۲۰۲۲ هیچگونه واردات نفت از ایران را گزارش نکرده است.
در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، تولید نفت ایران از ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز در اوایل سال ۲۰۱۸ به کمتر از ۲ میلیون بشکه در روز در اواخر سال ۲۰۲۰ کاهش یافت.