امید به شگفتی آفرینی الفتی در المپیک پاریس

اقتصاد ایران: اولین نماینده ایران در رشته ژیمناستیک پس از ۶۰ سال روز شنبه در بزرگترین آوردگاه ورزش دنیا به میدان خواهد رفت. الفتی که به هواپیما مشهور است امیدوار به رقم زدن یک شگفتی در پاریس است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، سی و سومین دوره المپیک به میزبانی پاریس در حال برگزاری است و در اولین روز از این مسابقات مهدی الفتی تنها نماینده ایران در رشته ژیمناستیک از ساعت ۱۲:۳۰ دقیقه روز شنبه به وقت ایران در این آوردگاه بزرگ به میدان می‌رود.

اگرچه در این دوره از المپیک با کاهش تعداد ورزشکاران ایرانی نسبت به دوره‌های گذشته و ناکامی رشته‌های توپی از جمله والیبال، هندبال و بسکتبال در کسب سهمیه روبه‌رو هستیم، اما ورزش ایران در این دوره از المپیک با یک شگفتی روبه رو شد و آن هم کسب سهمیه ژیمناستیک است.

مهدی الفتی ژیمناست جوان و بااستعداد توانست به عنوان اولین نماینده ایران در ژیمناستیک پس از ۶۰ سال در این رویداد بزرگ شرکت کند. رشته ژیمناستیک جز سه رشته مهم ادوار المپیک به حساب می‌آید و طبیعتاً حضور الفتی در این مسابقات اتفاق تاریخی است.

آخرین باری که ایران در این رشته نماینده‌ای در المپیک داشته به سال ۱۹۶۴و حضور جمیله سروری، ژیمناست ۱۴ ساله در المپیک توکیو برمی‌گردد که البته آن زمان المپیک سهمیه‌ای نبود.از آن زمان به بعد به دلیل مشکلات زیاد از جمله درگیری مدیریتی و عدم حمایت کافی از این رشته ورزشی، ایران نتوانست در این رشته ورزشی در ادوار المپیک نماینده‌ای داشته باشد.

حالا پس از ۶۰ سال پسر تاریخ‌ساز ایران، پرچمدار کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۴ فردا برای اولین بار در این آوردگاه بزرگ به میدان می‌رود، الفتی که ژیمناستیک را از ۸ سالگی آغاز کرده پس از قهرمانی در مسابقات کشوری در نوجوانی پایش به تیم ملی رسید.

او با امکانات کم و با پشتکار و تمرین توانست یکی از بهترین ژیمناست‌های ایران شود. در سال ۲۰۱۸ با درخشش در مسابقات قهرمانی آسیا موفق به کسب سهمیه المپیک جوانان شد اما به دلیل مصدومیت از حضور در این مسابقات بازماند.

سال گذشته برای الفتی و ژیمناستیک ایران سال رویایی بود، اگرچه مشکلات مدیریتی این فدراسیون، ضربه سهمگینی به بدنه این رشته پایه زد، اما الفتی در مهرماه سال ۱۴۰۲ اولین مدال تاریخ ژیمناستیک را در بازی‌های آسیایی هانگژو پس از ۸۰ سال به دست آورد. پس از آن هم توانست به سهمیه المپیک برسد.

الفتی برای رسیدن به سهمیه مسیر سختی را پشت سر گذاشت، او در چهار مسابقه جام جهانی مصر، آلمان، باکو و قطر به میدان رفت و با مدعیان این رشته رقابت کرد. پس از پایان چهار رقابت جام جهانی، او با قرار گرفتن در رده دوم مسابقات کسب سهمیه با ۶۲ امتیاز، در ۲۴ سالگی به المپیک پاریس راه پیدا کرد.

پرواز «هواپیمای ایرانی» در آسمان پاریس/امید به شگفتی آفرینی الفتی

ملاک فدراسیون جهانی برای کسب سهمیه، مجموع چهار امتیاز جام جهانی است که الفتی در چهار مسابقه جام جهانی امتیازات خوبی به دست آورد و در آلمان هم به نشان نقره رسید. البته کسب سهمیه الفتی با حواشی زیادی هم همراه بود و کشور استرالیا به این سهمیه اعتراض کرده بود، اما در نهایت با تأیید کمیته بین‌المللی المپیک سهمیه پاریس به نام او ثبت شد.

اگرچه الفتی به سهمیه المپیک پاریس رسید اما سال‌هاست با مشکلات کمبود امکانات دست و پنجه نرم می‌کند و بارها به این موضوع اشاره کرده که با وسیله‌هایی که برای ۲۰ سال پیش است تمرین می‌کند، وسیله‌های که همگی فرسوده هستند و به طبع روی عملکرد او تأثیر می‌گذارند. الفتی جز ورزشکارانی است که اجراهای خوبی دارد اما به دلیل همین وسایل فرسوده در برخی موارد فرودهای ناموفقی داشته و شاید همین موضوع می‌تواند پاشنه آشیل او در این مسابقات باشد.

علاوه بر فرسوده بودن وسایل مشکلات متعددی ژیمناستیک ایران از جمله درگیری‌های مدیریتی و کمبود تجهیزات باعث شد که ورزشکاران این رشته موفقیت چشمگیری نداشته باشند و می‌توان گفت مهدی الفتی یک استثنا به حساب می‌آید که تا این مرحله بالا آمده است. او در مورد حضورش در المپیک پاریس گفته است: " همه رقبایم که در مسابقات قهرمانی جهان حضور داشتند در المپیک هم هستند، من همه راه‌ها را رفته‌ام و به غول آخر رسیدم، استرس دارم و این طبیعی است، همه وجودم را می‌گذارم که در المپیک خوش بدرخشم. همه می‌گفتند ژیمناستیک زنگ تفریح است و مدال و موفقیتی ندارد اما اکنون هم مدال و هم سهمیه المپیک داریم."

المپیک پاریس یا به تعبیر الفتی غول مرحله آخر میدانی است که مدعیان زیادی از سرتاسر دنیا در آن شرکت می‌کنند تا خوش رنگ ترین مدال را از آن خود کنند، قطعاً کار المپین ایرانی با توجه به اولین حضورش به مراتب سخت خواهد بود اما بسیاری از اهالی ژیمناستیک هم معتقدند رسیدن او به المپیک دستاورد بزرگی برای ژیمناستیک ایران است و نباید توقع زیادی از او داشته باشیم.

زهرا اینچه درگاهی رئیس فدراسیون ژیمناستیک هم معتقد است حضور الفتی در المپیک پاریس تاریخ ساز است و کسب سهمیه المپیک به اندازه گرفتن یک مدال طلا ارزشمند است، چون رشته ژیمناستیک، ورزش پایه است و کشورهای دیگر سرمایه‌گذاری‌های زیادی در این رشته کردند.

پرواز «هواپیمای ایرانی» در آسمان پاریس/امید به شگفتی آفرینی الفتی

رضا خیرخواه سرمربی الفتی هم امیدوار است که شاگردش بهترین عملکرد را داشته باشد، او در رابطه با حضور الفتی در المپیک پاریس به خبرنگار مهر گفته است: «حضور ما در المپیک حکم کسب مدال را دارد؛ کسب سهمیه در رشته ژیمناستیک پس از ۶۰ سال اتفاق افتاده و اگر الفتی بتواند حرکاتش را به خوبی اجرا کند برای ما حکم مدال دارد. امیدوارم ما بتوانیم برای سومین بار تاریخ سازی کنیم، بار اول الفتی توانست پس از ۸۰ سال در بازی‌های آسیایی هانگژو به مدال نقره برسد؛ پس از آن سهمیه المپیک پاریس را کسب کرد و امیدوارم در سومین مرحله نمایش قابل قبولی در میدان المپیک داشته باشد.»

پسر تاریخ ساز ایران که از سوی ژیمناست‌ها به دلیل فرودهای دقیق اش به هواپیما مشهور شده قرار است فردا اولین حضور خود را در آوردگاه پاریس تجربه کند، الفتی یا هواپیمای ایران تنها هدفش ارائه نمایش قابل قبول است و به دنبال این است که فرودی بی نقض در پاریس داشته باشد، بدون شک حضور در مهم‌ترین آوردگاه ورزشی جهان دستاوردی بزرگ برای او و فدراسیون ژیمناستیک است و نباید بیش از این انتظار زیادی از او داشته باشیم.

این ملی‌پوش ایران سال هاست رؤیای حضور در المپیک را تجسم کرده و حالا فردا این رؤیا رنگ واقعیت را به خود می‌گیرد، امید است که پسر تاریخ ساز ایران با نمایش قابل قبول پاریس را ترک کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ