یادداشت اختصاصی/

حرفه ای گرایی؛پاشنه آشیل دیوان محاسبات؟!؟

اقتصاد ایران: با شروع بکار هر دوره جدید از فعالیت مجلس شورای اسلامی و مطابق قوانین و مقررات ؛ موضوع انتخاب رئیس کل و دادستان دیوان محاسبات کشور بحث داغ سازمان‌های رسمی و غیر رسمی کشور میشود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  چرا که بر اساس اصول 54 و 55 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران؛ دیوان محاسبات کشور به عنوان یک دادگاه مالی و بازوی نظارتی مجلس در بعد داخلی از آنچنان جایگاه و موقعیت حساس و مهمی برخوردار است که می‌تواند راهگشای بسیاری از امور برای تصمیم سازان و تصمیم گیران کشور بوده تا جاییکه با وجود استقلال قوای سه گانه کشور بنده پیشنهاد دارم که رئیس کل دیوان محاسبات کشور نیز در جلسات هیات دولت شرکت نماید و در بعد خارجی و بین المللی نیز با عضویتی که در سازمان بین المللی اینتوسای داراست؛ منشأ خدمات مشاوره ای تخصصی مفیدی برای جهانیان در ابعاد مختلف باشد.

آنچه که یک آفت بزرگ برای فعالیت و ادامه حیات دیوان محاسبات کشور محسوب می‌شود؛ همانا دوری از حرفه ای گرایی است. به دیگر سخن؛ هر گاه این سازمان در دام سلیقه ها و احزاب و دستورات و خواسته های ریز و درشت غیر حرفه ای و با رویکردی سیاسی برای منافع شخصی یا گروهی بیافتد و بجای ایفای نقش حرفه ای خود که مبتنی بر حسابرسی بی‌طرفانه و  کنترل و نظارت تخصصی است به انجام دستورات این و آن بپردازد می‌توان شاهد افول و عدم کارایی سازمانی آن بود.

کار دیوان محاسبات کشور بایستی در نهایت منجر به کاهش تخلفات اداری مالی در سطح کشور شده و از سوی دیگر کمک کند به ارتقاء جایگاه و کارایی بهتر دولتمردان در بودجه ریزی علمی و عادلانه . حاصل چنین فرایندی نیز باید در کل منجر شود به ایجاد ارزش افزوده برای کشور در تمام زمینه ها و توزیع عادلانه ثروت‌ در جامعه که همانا آرزویی همگانی است.

بنابراین نقش دیوان محاسبات کشور به عنوان یک سازمان نظارتی تخصصی یک نقش بی بدیل است که مبنای مشروعیت و کارآمدی آن ؛ حرفه ای گرایی است. فلذا تا مادامیکه دیوان محاسبات بدور از هر گونه حواشی و امر و نهی ها؛ سفارشات و دستورات بوده و سرگرم انجام تکالیف قانونی خود باشد می‌توان به آن دلبستگی داشت که چرخ کنترل و نظارت کشور درست حرکت و پیش می‌رود.

از منظر بین المللی امر نیز جای دارد که نگارنده این سطور؛ واژه جدید دیپلماسی بر مبنای حسابرسی را مطرح نمایم بدین معنی که ما با گزارش‌های حرفه ای و تخصصی خود پیرامون موضوعات مختلف نظیر مسائل آب و هوایی؛ محیط زیست؛ جمعیت؛ شاخصهای توسعه انسانی؛ کاهش جرائم مالی؛ کاهش قاچاق و... می‌توانیم به عنوان یک پیشگام؛ حرفهای بسیاری برای جهانیان و خصوصا اعضای سازمان بین المللی اینتوسای و نهایتا سازمان ملل متحد و حوزه های وابسته به آن داشته باشیم که تراز کشور ما را در میان سایرین چندین پله بالاتر برده و مقام مرجعیت در این حوزه را برایمان به ارمغان بیاورد.

دیپلماسی حسابرسی دیوان محاسبات کشور می‌تواند از طریق هم افزایی با سایر نهادها و ارگانها زبان گویای کشورمان برای مذاکرات و چانه زنی‌های بین المللی و مناسبات و تعاملات جهانی باشد تا بواسطه آن سهم بیشتری از کیک اقتصادی دنیا را برای رفاه و آسایش بیشتر ملت عزیزمان کسب نماییم به شرط آنکه حرفه ای گرایی؛ عقلانیت و گفتمان نخبگانی در دستور کار رئیس کل در دوره جدید کاری دیوان محاسبات کشور قرار گیرد.
دکتر حسن خسروی
مدرس دانشگاه و متخصص امور برنامه و بودجه 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ