معاون اقتصادی وزارت خارجه عنوان کرد:

اشتیاق عربستان برای همکاری اقتصادی با ایران

اقتصاد ایران: معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه از اشتیاق عربستان برای همکاری اقتصادی با ایران خبر داد و گفت که کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عربستان به زودی برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، مهدی صفری؛ معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در نشست خبری‌ای که در حاشیه نمایشگاه "۱۲۰۰ روز دیپلماسی در دولت سیزدهم" و با حضور دو نفر دیگر از معاونان وزارت امور خارجه و آقای ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه برگزار شد؛ در تشریح اقدامات معاونت متبوعش گفت: ایجاد درآمدزایی ارزی برای کشور، ایجاد شغل، افزایش و تسهیل تبادلات تجاری کشور در حوزه اقتصادی از جمله اهداف معاونت دیپلماسی اقتصادی بوده است.

صفری با اشاره به اینکه یکی از اولیت‌های معاونت دیپلماسی اقتصادی ترانزیت و تقویت کریدور‌هایی مثل کریدور شمال _ جنوب و چابهار بوده است؛ اعلام کرد در سال گذشته حدود ۱۷ میلیون تن ترانزیت داشتیم که حدود ۱/۷ میلیارد دلار برای کشور درآمدزایی داشته و پیش‌بینی می‌کنیم که مقدار ترانزیت در سال ۱۴۰۳ به ۲۰ میلیون تن برسد. 

اشتیاق عربستان برای همکاری اقتصادی با ایراناشتیاق عربستان برای همکاری اقتصادی با ایراناشتیاق عربستان برای همکاری اقتصادی با ایراناشتیاق عربستان برای همکاری اقتصادی با ایراناشتیاق عربستان برای همکاری اقتصادی با ایران

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به حرکت قطار ایران به چین در چارچوب اجرای قرارداد ۲۵ ساله گفت: براساس توافق انجام شده میزان تعرفه‌های در نظر گرفته شده برای این منظور در چهار کشور ایران، قزاقستان، ترکمنستان و چین یکسان خواهد بود. هفته گذشته نیز حرکت قطار چین به ایران آغاز شد.  

وی با اشاره به اینکه در وزارت امور خارجه هاب انرژی را در نظر داشتیم گفت: با قراردادی که ابتدا با ترکمنستان برای سوآپ و الان با روس‌ها ایجاد کردیم می‌توانیم به کشور‌های مختلف ترانزیت و سوآپ کنیم.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه در تشریح اقدامات انجام شده در حوزه دانش بنیان‌ها گفت: روزی که شروع کردیم (در آمد ارزی کشور از این حوزه) ۳۰۰ میلیون دلار بود سال گذشته به ۲.۳۵ میلیاد دلار رسید و هدفگذاری ما برای امسال «پنج میلیارد دلار» است.  

صفری گفت:روی پیمان ارزی با روسیه دو سال کار کردیم که بزودی کارت‌های شبکه پرداخت «میر روسیه» و «شتاب ایران» در دو کشور کار کند.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه در ادامه تشریح اقدامات دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی اقتصادی گفت: زمانی که سفیر ایران در روسیه بودم و شانگهای شکل گرفت، ما پیشنهاد دادیم عضو بشویم؛ بعد آمدیم ایران تلاش کردیم عضو ناظر شدیم و قرار بود با هند و پاکستان وارد شویم، اما دلایلی نشد؛ ولی در سفر اول رئیس جمهور شهید به تاجیکستان آنجا پروسه عضویت دائم ما شکل گرفت و ۶۰۰ سند امضا شد.  

 صفری در پاسخ به سوالی با اشاره به سفر اخیر خود به عربستان گفت: از وزیر سرمایه گذاری عربستان برای سفر به ایران برای بازدید از تکنولوژی‌های نوین کشورمان دعوت کردیم و به زودی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عربستان برگزار می‌شود؛ عربستان مشتاق همکاری با ایران در حوزه اقتصادی و بازرگانی است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اعلام این خبر که در حدود دو الی سه ماه آینده نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عربستان برگزار می‌شود؛ گفت در سطح سران دو کشور نیز بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌شود ملاقات و رایزنی می‌شود و در آن دیدار نیز در مورد گسترش همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصادی رایزنی و گفتگو انجام می‌شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ