نهضت ملی مسکن تحولی درخانه‌دار شدن اقشار کم‌ درآمد

اقتصاد ایران: تبریز- نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی با هدف تأمین مسکن برای اقشار کم‌درآمد از سال ۱۴۰۱ آغاز شده و تاکنون پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشته است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، نهضت ملی مسکن یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت سیزدهم در حوزه مسکن است که با هدف تأمین مسکن برای اقشار کم‌درآمد و رفع نیازهای اساسی این دسته از افراد جامعه آغاز شده است. این طرح در سال ۱۴۰۱ در کشور شروع شد و طی چهار سال ساخت حدود ۲۰۸ هزار واحد مسکونی برای آذربایجان شرقی در نظر گرفته شده است.

بیش از ۷۳ هزار واحد مسکونی در استان در مراحل مختلف ساخت قرار دارند. این واحدها شامل شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و همچنین مناطق روستایی هستند.‌

علاوه بر این، واحدهای خودمالک نیز در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت با پیشرفت ۸۸ درصدی در حال اجرا هستند.

از جمله چالش‌های پیش روی این طرح می‌توان به مشکلات تأمین زمین و طولانی شدن فرآیندهای اداری اشاره کرد. تاکنون بیش از ۱۸۵۰ هکتار زمین در نقاط مختلف استان برای این پروژه تخصیص داده شده است، اما مشکلات معارضتی و افزایش هزینه‌های ساخت و ساز از جمله بیمه اجباری کارگران ساختمانی موجب افزایش هزینه‌ها شده است.

در راستای تسریع اجرای پروژه‌ها، هماهنگی‌های گسترده‌ای بین اداره کل راه و شهرسازی استان، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط انجام شده است. همچنین، تسهیلات بانکی نیز به متقاضیان واجد شرایط ارائه شده تا بخش بزرگی از هزینه‌های ساخت و ساز تأمین شود.

نهضت ملی مسکن تحولی درخانه‌دارشدن اقشار کم‌درآمد آذربایجان‌شرقی

نهضت ملی مسکن نباید معطل تسهیلات بانک‌ها بماند

تراب محمدی در خصوص نهضت ملی مسکن اظهار کرد: مشکلات نهضت ملی مسکن استان را از طریق وزیر راه و شهرسازی پیگیری خواهیم کرد.

وی گفت: شورای مسکن استان محلی برای تصمیمات مدیریتی است و کارهای کارشناسی باید در کمیته‌های مربوطه انجام شود.

محمدی افزود: نهضت ملی مسکن ادامه خواهد یافت و پروژه‌های شروع شده در دولت بعدی نیز هر چند با تغییرات احتمالی، اجرایی خواهد شد.

سرپرست استانداری آذربایجان شرقی ادامه داد: برای متقاضیان نهضت ملی مسکن نیز باید اطلاع‌رسانی‌های به موقع و کافی انجام شود تا سهم خود را در زمان مقرر واریز کنند و پروژه‌ها دچار عقب‌ماندگی نشوند.

وی، خطاب به مدیران بانک‌ها گفت: بانک‌ها با مجریان پروژه‌های نهضت ملی مسکن استان تعامل بیشتری داشته باشند تا پیشرفت پروژه‌ها دچار اختلال نشود

محمدی یادآور شد: سیاست دولت افزایش و ساخت مسکن بوده و از این رو ضروری است احداث زیرساخت‌های لازم همچون گاز، آب، برق و تلفن توسط دستگاه‌های متولی برنامه ریزی و همگام با پروژه‌ها انجام شود.

وی با بیان اینکه همه باید کمک کنند تا پروژه‌های نهضت ملی مسکن با سرعت پیش برود، افزود: در هفته دولت آن دسته از پروژه‌های نهضت ملی مسکن که قطعی شده است، به بهره‌برداری رسیده و تحویل متقاضیان خواهد شد.

بهره‌برداری از ۱۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی در آذربایجان‌شرقی

جبارعلی ذاکری‌، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌شرقی نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کرد: نهضت ملی مسکن در کل کشور با حمایت جدی دولت شروع شده و در آذربایجان‌شرقی نیز شامل ۲۰۸ هزار سهم استانی شامل نهضت ملی مسکن، خود مالکی و روستایی و گروه‌های ساخت است که در شهرهای مختلف در حال ساخت می‌باشد.

وی افزود: ۱۰ هزار واحد مسکونی تا هفته دولت سال‌جاری به بهره‌برداری رسیده و تحویل متقاضیان خواهد شد.

ذاکری ادامه داد: ۴۸ هزار واحد از ۲۰۸ هزار واحد پیش‌بینی شده نهضت ملی مسکن استان در شهر جدید سهند واقع شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی یادآور شد: در نقاطی که نهضت ملی مسکن تحویل داده شده، هیچ‌کدام بدون خدمات زیربنایی همچون آب، برق، گاز و تلفن نبوده است.

ذاکری تاکید کرد: انتظارمان از بانک‌ها این است که پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن را سرعت ببخشند.

۲۷ هزار واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی به بهره‌برداری رسیده است

سیداحمد موسوی، مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی هم طی سخنانی خاطرنشان کرد: همزمان با هفته دولت ۱۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در استان به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی افزود: تاکنون بیش از ۲۷ هزار واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی به بهره‌برداری رسیده است.

موسوی با اشاره به ثبت نام ۱۲۰ هزار نفر در طرح ملی مسکن گفت: برای بیش از ۷۴ هزار واحد زمین تأمین و عملیات ساخت این طرح‌ها آغاز شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان با اشاره به سهم هفت هزار واحد مراغه از طرح نهضت ملی مسکن تصریح کرد: ساخت بیش از ۲ هزار ۵۰۰ واحد در مراغه آغاز شده و برای ۵ هزار واحد نیز زمین تأمین شده است.

موسوی در ادامه متذکر شد: در سایت غدیر مراغه برای بیش از ۵ هزار واحد زمین تأمین شده و به زودی عملیات ساخت این واحدها آغاز خواهد شد.

وی افزود: همزمان با هفته دولت ۱۲۰ واحد طرح نهضت ملی مسکن به بهره برداری خواهد رسید.

طرح نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی با هدف تأمین مسکن برای اقشار کم‌درآمد و رفع نیازهای مسکونی آغاز شده و تاکنون پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشته است. با این حال، مشکلاتی نظیر تأمین زمین و افزایش هزینه‌های ساخت همچنان چالش‌های اصلی این طرح محسوب می‌شوند. با تلاش و هماهنگی بین نهادهای مختلف و ارائه تسهیلات بانکی به متقاضیان، امید است که این طرح بتواند به طور کامل اجرا شده و نیازهای مسکونی اقشار کم‌درآمد را برطرف سازد.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ