مشکل تاریخی آب در بوشهر حل می‌شود

اقتصاد ایران: بوشهر- کمبود آب یک مشکل تاریخی است که تکمیل سدهای در دست اجرا و مطالعه در استان بوشهر می‌تواند نقش مهمی در رفع این مشکل داشته باشد و زمینه تامین آب شرب و کشاورزی در استان را فراهم کند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، استان بوشهر از دهه‌های گذشته تا کنون با کمبود آب در بخش‌های مختلف به ویژه آب شرب و آب کشاورزی روبرو بوده است.

کم‌آبی در استان بوشهر در شرایطی است که این استان در کنار خلیج فارس قرار گرفته و بخش عمده آب‌های ناشی از بارندگی در استان و همچنین روان‌آب‌های استان‌های همسایه بدون استفاده راهی دریا می‌شوند.

احداث سازه‌های آب‌خیزداری و همچنین احداث سد در مسیر روان‌آب‌ها می‌تواند نقش مهمی در تأمین آب مورد نیاز در استان داشته باشد و از مخاطراتی همچون سیلاب و فرسایش زمین نیز جلوگیری می‌کند.

طی سال‌های اخیر تلاش‌های گسترده‌ای به منظور رفع مشکل تاریخی استان بوشهر یعنی تأمین آب صورت گرفته است و پروژه‌های متعددی نیز در دست اجرا است که تکمیل این طرح‌ها و اجرای طرح‌های جدید می‌تواند دوای این درد باشد.

لزوم تکمیل سدها

نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: استان بوشهر نیازمند تأمین آب مورد نیاز از منابع مختلف است که پیگیری‌های فراوانی در این زمینه صورت گرفته است.

ابراهیم رضایی تکمیل سد دالکی را یکی از مهمترین نیازهای استان بوشهر دانست و تاکید کرد: تکمیل این سد علاوه بر تأمین آب مورد نیاز کشاورزان دشتستان، در تأمین آب شرب نیز نقش مهمی دارد.

وی از پیگیری برای تأمین اعتبار و تکمیل سد دالکی خبر داد و اضافه کرد: طی سال‌های اخیر با پیگیری صورت گرفته پیشرفت فیزیکی این سد افزایش یافته است و امید است که با تأمین اعتبارات مورد نیاز، شاهد آبگیری این سد در زمان مقرر باشیم.

مشکل تاریخی آب در بوشهر حل می‌شود/ احداث ۱۰ سد جدید در استان

نگاه ویژه دولت سیزدهم به احداث سدها

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: دولت سیزدهم نگاه ویژه‌ای را برای تکمیل سدها در استان بوشهر داشت و با جدیت این موضوع دنبال شده است.

محمد هادی رستمیان به روند اجرا و تکمیل سدها در استان بوشهر اشاره کرد و افزود: عملیات اجرایی ۶ سد در استان بوشهر در حال انجام است که تکمیل آنها نقش مهمی در تأمین آب مورد نیاز استان دارد.

وی از انجام مطالعات احداث سدهای جدید در نقاط مختلف استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: از همه ظرفیت‌ها برای تسریع در روند ساخت سدهای استان بوشهر استفاده می‌شود.

فعالیت ۶ کارگاه سدسازی در استان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر اظهار کرد: به منظور مدیریت و بهره برداری از حداکثر ظرفیت منابع آب استان بوشهر، هم اکنون ۶ کارگاه سدسازی در استان فعال است و مطالعات ۴ سد دیگر نیز به اتمام رسیده است.

علی محمدی اظهار کرد: به منظور تأمین و افزایش بهره وری منابع آب و همچنین صیانت و حفاظت این مایع ارزشمند، طرح‌های متعددی در استان بوشهر دست اجرا و برنامه ریزی است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر ۶ پروژه سد سازی در مراحل مختلف ساخت هستند و آبگیری و بهره برداری از آب برخی از این سدها در سنوات اخیر انجام شده است.

در حال حاضر ۶ پروژه سد سازی در مراحل مختلف ساخت هستند و آبگیری و بهره برداری از آب برخی از این سدها در سنوات اخیر انجام شده است مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر سد خائیز تنگستان را یکی از پروژه‌های مهم در توسعه کشاورزی و اقتصادی این شهرستان نامید و گفت: شهرستان تنگستان یکی از قطب‌های نخل داری در استان بوشهر است و شبکه آبیاری و زهکشی اهرم با قدمتی بیش از ۱۴۰ سال گواهی بر این مدعا است.

محمدی افزود: آبیاری بیش از هزار و دویست هکتار از نخلستان‌های اهرم از طریق منابع آب زیرزمینی و یا سد انحرافی اهرم به صورت فصلی انجام می‌شد، اما با رهاسازی آب از سد خائیز در تابستان ۱۴۰۲، این نخل‌ها برای نخستین بار از آبی پایدار و با کیفیت بهره مند شدند و این آبیاری به صورت دوره‌های برنامه ریزی شده ادامه دارد.

وی تصریح کرد: این اقدام در امتداد سفر سال ۱۴۰۱ رئیس جمهور فقید شهید رئیسی و دیدار چهره به چهره وی با کشاورزان منطقه بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر آبگیری ۲ سد دیگر در استان بوشهر در سال ۱۴۰۱ را بخشی دیگر از دستاوردهای صنعت آب استان بوشهر معرفی کرد و افزود: سد باغان و اخند ۲ پروژه مهم تأمین آب شرب و صنعت هستند که انتفاع آن به مردم شهرستان‌های جم، دشتی و عسلویه می‌رسد.

محمدی اضافه کرد: سد باغان با حجم مخزن ۳۲ میلیون مترمکعب با هدف تأمین آب شرب و صنعت در شهرستان جم و آب کشاورزی در شهرستان دشتی و سد اخند با حجم مخزن ۲ میلیون مترمکعب با هدف تأمین آب شرب و کشاورزی در شهرستان عسلویه به مرحله آبگیری رسیده است.

مشکل تاریخی آب در بوشهر حل می‌شود/ احداث ۱۰ سد جدید در استان

پیشرفت سد دالکی به ۵۵ درصد رسید

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به سد دالکی به عنوان یکی از بزرگترین طرح‌های عمرانی استان بوشهر خاطرنشان کرد: این سد با حجم مخزن ۲۷۰ میلیون مترمکعب، با هدف آبیاری بیش از ۲ میلیون اصله نخل در شهرستان دشتستان در حال احداث است و تکمیل آن موجب احیا نخلستان‌های این منطقه خواهد شد.

محمدی عنوان کرد: یکی از چالش‌هایی که همواره در مسیر تکمیل این پروژه بزرگ قرار داشته، تأمین منابع مالی بوده است و با توجه به راهبردهای شهید رئیسی در حوزه تأمین آب، این پروژه که در ابتدای دولت سیزدهم ۲۳ درصد پیشرفت داشته، هم اکنون با ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارای کارگاهی فعال و پویا است.

شروع ۲ سد جدید در دشتستان

وی با اشاره به شروع عملیات اجرایی دو سد مهم در شهرستان‌های تنگستان و دشتستان گفت: شروع عملیات اجرایی سد دهرود در شهرستان دشتستان در سال ۱۴۰۲ و سد باهوش در شهرستان تنگستان در سال ۱۴۰۱، و همچنین تکمیل مطالعات ۴ سد دیگر در مناطق مختلف استان بوشهر، گامی بلند در تأمین آب پایدار این استان است و افقی روشن پیش روی شرب، صنعت و کشاورزی قرار خواهد داد.

محمدی اظهار کرد: طرح‌های دیگری با رویکرد مدیریت مصرف و افزایش بهره وری آب نیز در استان بوشهر اجرایی شده است که لایروبی شاخه شمالی و جنوبی رودخانه حله، لایروبی زهکش های شهرستان دشتستان، احیا و مدرن سازی بند مقسم بصری، تکمیل و بهره برداری از ایستگاه پمپاژ حاج مهدی در شهرستان دشتستان، تکمیل شبکه آبیاری و زهکشیدالکی-کلل و اجرای فاز اول خط انتقال سد خائیز از جمله این طرح‌ها است.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ