۱۲۱ شرکت در مسیر تبدیل شدن به غزال دانش‌بنیان

اقتصاد ایران: معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی از ظرفیت‌ ۱۲۱ شرکت دانش‌بنیان برای تبدیل شدن به غزال دانش‌بنیان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، رضا اسدی فرد امروز در نشست خبری غزال‌های دانش‌بنیان که با حضور روح الله دهقانی معاون علمی رئیس جمهور برگزار شد، عنوان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان غزال، در واقع آن شرکت‌های دانش‌بنیانی هستند که از سرعت بالاتر و استمرار در رشد، نسبت به سایر شرکت‌ها برخوردار هستند. در برنامه حمایتی معاونت علمی، این شرکت‌ها با هدف نقش‌آفرینی پررنگ‌تر در اقتصاد کشور و تسهیل نقش‌افرینی در اقتصاد به صورت ویژه مورد حمایت قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: در شناسایی و معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان غزال، معیارها و شاخص‌هایی همچون میزان صادرات، رشد فروش تعداد نیروی انسانی و استمرار در رشد مد نظر قرار می‌گیرند.

معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان ادامه داد: در این رویکرد، ایجاد اشتغال برای حداقل ۲۰۰ نفر نیروی انسانی که نیروی انسانی متخصص بخش قابل توجهی از آن‌ها باشد، فروش دانش‌بنیان حداقل ۵۰ میلیارد تومان به طوری که حداقل ۳۰ درصد از فروش کل شرکت به محصولات و خدمات دانش بنیان متعلق باشد، به عنوان شاخص های شناسایی غزال‌های دانش‌بنیان تعریف شده‌ است.

اسدی فرد در ادامه افزود: ممکن است برخی از شرکت‌ها با تعداد نیروی انسانی کمتر به این میزان از فروش دست پیدا کنند که با در نظر گرفتن حداقل ۲۰۰ نفر نیروی انسانی شاغل، ۱۲۱ شرکت حائز ویژگی‌های لازم برای معرفی به عنوان غزال دانش‌بنیان هستند و اگر حداقل اشتغال را به کف ۱۴۰ نفر کاهش دهیم، ۲۱۰ شرکت دانش‌بنیان از ظرفیت تبدیل شدن به غزال فناوری‌ برخوردار هستند.

معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی، با اشاره به حمایت از رشد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان بزرگ و اثرگذار به عنوان یک سیاست راهبردی عنوان کرد: سال گذشته و پس از گذشت یک دهه اجرای موفق قانون حمایت از شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات، یک‌تحول رویکردی در دسته بندی و ارزیابی شرکت های دانش بنیان صورت گرفت. در رویکرد جدید، اقتصاد شرکت‌ها مبنای دسته بندی قرار داشت در حالی‌که تا قبل از استقرار این نظام ارزیابی جدید، مبنای دسته بندی شرکت‌ها «پیچیدگی فناورانه محصولات و خدمات» دانش‌بنیان شرکت بود. با اجرای نظام جدید ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان از سال گذشته شر کت‌ها مبتنی بر اقتصاد و میزان فروششان در یکی از سه دسته نوپا، فناور و فناور جای می‌گیرند.

اسدی فرد ادامه داد: یکی از معیارهای مشخصی که شرکت های نوپا را متمایز می‌کند میزان فروش اظهارنامه مالیاتی آن‌ها است که باید کمتر از پنج میلیارد تومان باشد، ضمن آن‌که شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا عمدتاً از دل فضاهای دانشگاهی، پارک‌های علم و فناوری و زیست‌بوم تحقیقاتی و نوآوری کشور ایجاد می‌شوند که در نظام ارزیابی جدید، حمایت‌های معاونت علمی، متناسب با نیاز، ماهیت و اندازه این نوع شرکت‌ها اختصاصی شده است. همچنین دانش بنیان هایی که در مسیر توسعه محصولات دانش بنیان و فناور فعالیت دارند، جزو دانش بنیان‌های نوآور و شرکت‌هایی که به طور تخصصی در فروش محصولات دانش بنیان فعالیت دارند در زمره شرکت‌ دانش بنیان فناور هستند.

وی با اشاره به عبور تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از مرز ۱۰ هزار شرکت، عنوان کرد: در حال حاضر ۶۷ درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان از نوع نوپا، ۱۴ درصد نوآور و حدود ۹ درصد شرکت های دانش‌بنیان فناور هستند.

معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی بیان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان تاکنون به ۶۰۰ همت فروش دست یافته‌اند که ۶۰ درصد از این فروش توسط حدود ۱۰ درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان محقق شده است. این موضوع نشان دهنده نقش شرکت‌های بزرگ و پیشرو در افزایش سهم فروش دانش‌بنیان از کل اقتصاد کشور است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ