رئیس سازمان برنامه و بودجه:

دولت سیزدهم ۴۷۷ هزار میلیارد اوراق تحویل گرفت

اقتصاد ایران: رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در ابتدای دولت ۴۷۷ هزار میلیارد تومان مجموعه اصل و سود اوراقی بوده که دولت قبل منتشر کرده و تحویل گرفتیم.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در جلسه امروز هیأت دولت سیزدهم، گفت: در دهه ۹۰ سالانه منفی ۴/۳ درصد سرمایه مستهلک شده است.

وی افزود: در بخش تقاضای اقتصاد، هزینه مصرف نهایی و خصوصی مردم در دهه ۹۰ رشد ۱/۸ درصدی در سال داشته است؛ اما در این ۳ سال گذشته به‌طور میانگین ۷/۸ درصد بوده است. این همان برخورداری مردم از ثمرات رشد است.

منظور تاکید کرد: متوسط رشد هزینه‌های دولت ۷/۴ درصد بوده که تبدیل به خدمات برای مردم شده است. اما در سه سال گذشته به ۹.۴ درصد افزایش پیدا کرده است. کل رشد اقتصادی با نفت از ۰/۹ در دهه ۹۰ به ۵/۵ درصد به طور میانگین در ۳ سال گذشته رسیده است.

وی افزود: در دهه ۹۰ شاهد کاهش تشکیل سرمایه با نرخ سالانه منفی ۴/۳ درصد بودیم. این میزان سرمایه سالانه مستهلک شده و جایگزین نشده است. رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: این نرخ در ۳ سال گذشته به طور میانگین ۳/۸ درصد رشد مثبت در تشکیل سرمایه ثابت داشتیم. در ارتباط با صادرات وضع ثابتی را تجربه کردیم.

وی افزود: در بودجه عمومی شاهد این هستیم که در سال‌های ۹۶ تا ۱۴۰۰ تعداد پروژه‌های خاتمه یافته ۱۳۸۰ است. رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: ارزش روز پروژه‌های خاتمه یافته در چهار سال گذشته ۵,۵۵۰ هزار میلیارد تومان بوه است. پیش بینی ما این است که تا پایان امسال این عدد باید به ۷۰۰ هزار میلیارد تومان برسد.

منظور تاکید کرد: تعداد طرح‌های خاتمه یافته در سه سال گذشته ۲۰۰۰ طرح بوده است که پیش بینی این است تا پایان امسال به ۲۱۰۰ پروژه افزایش یابد. وی افزود: سهم اعتبارات تملک در بودجه‌های استانی از ۳۱ درصد در سال ۹۹ به ۳۹ درصد در سال در سال ۴۰۳ افزایش پیدا کرده. یعنی نه تنها در سطح ملی تخصیص طرح‌های تملک افزایش یافته، سهم استان‌ها هم در تخصیص تملک افزایش پیدا کرده است.

منظور ادامه داد: یکی از شاخص‌های مهم عملکرد بودجه دولت تراز عملیاتی است؛ تراز عملیاتی یعنی تفاوت درآمدهای پایدار با هزینه‌های جاری دولت؛ در سال ۹۹ این تفاوت نسبت به بودجه عمومی منفی ۳۰ درصد بود، یعنی حدود ۳۰ درصد درآمدهای دولت از منابع سرمایه‌ای یا محل استقراض تأمین شده. در سال ۴۰۲ این عدد به منفی ۱۹ درصد کاهش پیدا کرده. یعنی ما به سمت درآمدهای پایدار حرکت کرده‌ایم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: نکته مهم در بودجه دولت انتشار اوراق بدهی است؛ یکی از انتقادها به دولت این است که در این دولت اوراقی که منتشر شده یعنی بدهی برای دولت بعد عدد قابل توجهی است؛ در ابتدای دولت ۴۷۷ هزار میلیارد تومان مجموعه اصل و سود اوراقی بوده که دولت قبل منتشر کرده و تحویل گرفتیم. این ۴۷۷ ه. م رسیده به حدود ۸۷۰ هزار میلیارد تومان، از این رقم بخشی برای پرداخت تعهدات ۴۷۷ هزار میلیارد تومان مانده از دولت قبل است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ