انتقاد یک نماینده از مدافعان حذف ارز ترجیحی

اقتصاد ایران: حسین صمصامی، عضو کمیسیون انتقادی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از مدافعان حذف ارز ترجیحی، علت گرانی معیشت مردم و افزایش قیمت کالاهای مصرفی را دقیقا به دلیل حذف ارز ترجیحی عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، ، حسین صمصامی، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت و گویی رادیویی با اشاره به تاثیرات حذف ارز ترجیحی بر افزایش تورم گفت: یکی از دلایل حرکت اقتصاد ما به این سمت که با تورم های بالا دست و پنجه نرم می کند، اقامه ی همین نوع استدلال های غلطی است که تا کنون اتفاق افتاده است. از ابتدای سال تا کنون حبوبات با 50 درصد افزایش قیمت، پوشک بچه با افزایش 30-40 درصدی، جو حدود 42 درصد و .... که همگی بخاطر حذف ارز ترجیحی آن  ها بوده است.

وی ادامه داد: متاسفانه شاهد این موضوع هستیم که همان استدلال های غلطی که برای حذف ارز 4200 تومانی عده ای آوردند و آن بلا را بر سرسفره ی مردم آوردند هم اکنون دقیقا همان استدلال ها را می آورند تا به واسطه ی آن مجددا ارز ترجیحی کالاهایی همچون برنج را حذف کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: وقتی شما ارز ترجیحی برنج را حذف می کنی قیمت برنج وارداتی که در بازار هم اکنون با تخصیص ارز ترجیحی 57 هزار تومان است، قطعا افزایش پیدا خواهد کرد. مشکل اینجا تخصیص ارز ترجیحی نیست، مشکل جاهای دیگه است، مشکل در نظام توزیع و نظارت شماست. دقیقا با همین استدلال های غلط که این ارز اصابت نمی کند، ارز 4200 تومانی را حذف کردیم و مرغ 30 هزازتومانی به 60 هزار تومان رسید.

صمصامی گفت: همین الان از ابتدای سال تا کنون ارز ترجیحی کره، لاستیک، حبوبات و لاستیک و کلی کالای دیگر حذف شده است، خب خیلی مشخص است بروید ببینید الان قیمت این کالاها در بازار چقدر افزایش پیدا کرده است؟ تا کی این مسیر باید ادامه پیدا کند؟ قیمت شکر 50 درصد افزایش پیدا کرده است؟ خب این استدلال های غلط را چه کسانی مطرح می کنند؟

وی ادامه داد: همچنان شاهد استدلال هایی هستیم که عده ای می گویند، افزایش قیمت کالاها بخاطر افزایش نقدینگی است. بارها توضیح دادیم که نقدینگی در شرایط فعلی اقتصاد ایران متغیری درون زا است و افزایش نرخ ارز است که باعث می شود تا نقدینگی ما هم افزایش پیدا کند، اما عده ای با همین استدلال های غلط سعی در گران سازی زندگی مردم دارند.

در این گفت و گو دانیال داودی، دیگر کارشناس اقتصادی، ضمن اشاره به عدم اصابت ارز ترجیحی به محل مورد نظر، گفت: بخش قابل توجهی از عامل افزایش قیمت کالاها در اقتصاد ایران به دلیل رشد بالای نقدینگی در اقتصاد ایران است و بخش دیگری از افزایش قیمت ها به دلیل افزایش هزینه ی واردات کالاها است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ