جزئیات آیین‌نامه واردات خودرو برای عموم مردم

اقتصاد ایران: سخنگوی دولت در روز ۲۷ تیرماه ۱۴۰۳ و در حالی که تنها چند روز تا پایان کار دولت سیزدهم باقی مانده از آزادی واردات خودرو برای همه مردم ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، جهرمی در این خبر تنها دو قاعده را برای خودروهای مجاز وارداتی اعلام کرد که شامل مدل بالای 2019 و پاس کردن استاندارد های اروپایی می شد. اعلام این خبر بدون اطلاع رسانی جزئیات سوالات زیادی را در بین مردم بوجود آورد که اصلی ترین آن آیین نامه و شرایط واردات خودروهای کارکرده است.

اطلاعات رسیده به خبرنگار ما شامل جزئیات جامعی از شرایط واردات خودرو براساس آیین نامه اجرایی ماده 11 قانون ساماندهی صنعت خودرو یا به بیان ساده تر آیین نامه واردات خودرو مصوبه هیات ویزان در تاریخ 24 تیرماه 1403 می شود که در ادامه به مشروح آن خواهیم پرداخت.

با چه ارزی می‌توان خودرو وارد کرد؟
این آیین نامه ارز با منشاء خارجی، ارز حاصل از صادرات و سرمایه گذاری مشروط به تایید بانک مرکزی را برای واردات خودروهای کارکرده مجاز اعلام کرده است. ماده 3 این آیین نامه ارز مورد نیاز برای واردات خودرو را اینگونه تشریح کرده است : " منابع ارزی مورد نیاز این آیین نامه با رعایت ضوابط بانک مرکزی از محل ارز حاصل از صادرات اعم از کالا و خدمات، سرمایه گذاری خارجی با اولویت حمل و نقل عمومی(با تایید سازمان سرمایه گذاری خارجی) و سایز منابع مورد تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از جمله منابع ارزی با منشا خارجی تامین خواهد شد.

شرایط فنی خودروهای مجاز برای واردات
سن مجاز خودرو برای واردات در این آیین نامه براساس سال مندرج در VIN خودرو وارداتی در زمان ورود به کشور بیش از 3 سال و کمتر از 5 سال باشد. خودروهای مورد نظر برای واردات باید مورد تایید سازمان ملی ایران و علاوه بر آن دارای یکی از تاییدیه های "فهرست تایید نوع"، " تاییدیه کلی خودرو روی پلاک شناسایی"، "گواهی منطبق بر استاندارد E-MARK"، "گواهی انطباق عمومی کشورهای حاشیه خلیج فارس (GCC)" و یا خودرو از برند های معتبر اتحادیه اروپا، ژاپن و کره جنوبی باشد. خودروهای سبک سواری همچنین باید منطبق بر استاندارد آلایندگی محیط زیست کشور یعنی یورو5 و بالاتر باشند.

نحوه ثبت سفارش شرکت ها و افراد حقیقی :
ثبت سفارش خودروها به صورت حقیقی یا حقوقی مشروط به اخذ تاییدیه تامین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش است و کلیه مسئولیت های حقوقی مرتبط با اصالت و انطباق با ارکان اصلی خودرو با مدارک شناسایی، سوابق اظهار شده تعمیرات و تصادفات خودرو وارداتی برعهده واردکننده است.
براساس این آیین نامه همچنان واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی و فرمان راست ممنوع است.

  شرکت های واردکننده دارای تاییدیه شبکه خدمات پس از فروش از وزارت صمت به شرط ارائه ضمانت خدمات پس از فروش می توانند نسبت به ثبت سفارش خودروهای وارداتی اقدام کنند. همچنین شرکت های حمل و نقل مورد تایید وزارت راه و شهرسازی نیز صرفا به منظور تامین خودروهای مورد نیاز شبکه حمل و نقل کشور می توانند نسبت به ثبت سفارش خودروهای تجاری اقدام کنند.

 نکته مهمی که این آیین نامه را متفاوت از دیگر دوران واردات خودرو به کشور می کند شرایط واردات خودرو برای افراد حقیقی است. اشخاص حقیقی صرفا به عنوان استفاده شخصی و به شرط عدم واگذاری خودرو تا 5 سال می توانند از طریق ثبت آماری و با رعایت سایر ضوابط مقرر نسبت به واردات خودرو اقدام کنند.

سود بازرگانی و حقوق ورودی
هنوز جزئیات دقیقی از سود بازرگانی خودروهای کارکرده وارداتی اعلام نشده اما براساس مصوبه هیات وزیران، پیشنهاد نرخ سود بازرگانی خودروهای کارکرده وارداتی توسط کمیته موضوع ماده1 آیین نامه اجرایی قانون کقررات صادرات و واردات مصوب 1373 با اصلاحات بعدی به هیات وزیران به نحوی خواهد بود که ضمن کاهش قیمت خودروهای یاد شده، از شکل گیری هرگونه امتیاز ویژه اقتصادی برای واردکنندگان جلوگیری کند. ترخیص خودروهای وارداتی منوط به ارائه گواهی اسقاط موضوع ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب 1400 و اصلاحات بعدی آن خواهد بود.

امکان دریافت پلاک ملی برای خودروهای مناطق آزاد
همچنین براساس این آیین نامه امکان واردات خودرو به مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی در چهارچوب قوانین آن منطقه نیز بلامانع اعلام شده است. همچنین براساس این مصوبه هیات وزیران، خودروهای با سن کمتر از 5 سال که به صورت قانونی و با پرداخت هزینه های گمرکی وارد مناطق آزاد تجاری-صنعتی شده اند مشروط به پرداخت کلیه عوارض و حقوق ورودی امکان پلاک گذاری ملی در طرح واردات خودروهای وارداتی کارکرده را خواهند داشت.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ