رسانه‌های رسمی اخبار را به صورت کپسولی منتشر کنند

اقتصاد ایران: یک‌فعال رسانه‌ای می‌گوید رسانه‌های رسمی باید خود را به روز نگه دارند و به واسطه خلاقیت، خبرها را به صورت کپسولی و کوتاه منتشر کنند تا مخاطب خسته نشود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، مسعود نجفی فعال رسانه درباره به‌روز نشدن رسانه‌های رسمی با ملزومات رسانه‌های مدرن گفت: از مقطعی به بعد، مخاطبان از رسانه‌های مکتوب نظیر روزنامه‌ها گذر کرده‌اند و برای اینکه در لحظه خبر را بگیرند و منتظر خبر نمانند، به خبرگزاری‌های آنلاین رسیده اند. با فراگیری رسانه‌ها در بستر فضای مجازی که در قالب کانال‌ها کار خود را ادامه داده اند، توجه مخاطب به آن‌ها جلب شد، زیرا اخبار غیررسمی و خارج از قواعد رایج را از این طریق دریافت می‌کردند و دسترسی به این کانال‌ها ساده‌تر شده بود.

وی ادامه داد: بسیاری از رسانه‌ها با ساختن کانال‌‎هایی خود را در این فضا قرار دادند و بستری ایجاد کردند تا مخاطب بتواند خارج از فضای سنتی خبرها را دریافت کند و بعضی از آن رسانه‌ها تا حدودی در این زمینه موفق بودند اما دیگر رسانه‌ها در مدل فعالیت قبلی خود ماندند و بخشی از مخاطبان خود را از دست دادند؛ چراکه مخاطبان خبرها را به واسطه موبایل خود رصد می‌کردند و این راحت‌ترین حالت دسترسی به اخبار بود. مخاطبان در عصر حاضر از فضای غیررسمی اخبار را دریافت می‌کنند. در این میان ممکن است کانال‌هایی که اخبار نادرست را منتشر می‌کنند، به عنوان یک منبع خبری برای مخاطبان مطرح شوند و به دلیل سرعتی که در انتشار اخبار دارند، اخبار نادرست را جا بیاندازند. در مقاطعی که روابط عمومی یک رویداد بودم، بارها شاهد بودم که خبرهای غیررسمی و نادرستی در کانال‌های تلگرام یا دیگر شبکه‌های اجتماعی انتشار می یافت و در مجموع تعداد زیادی بازدید هم نداشت اما به سرعت در این فضا می چرخید و متاسفانه گاهی تاثیرگذار هم بود.

این‌مستندساز در ادامه گفت: چنین اتفاقی نشان‌دهنده این است که ضعف رسانه‌های رسمی به نفع رسانه‌های غیررسمی شده و فضایی را در اختیارشان قرار می‌دهد تا بتوانند اخبار خود را که بیشتر اوقات شایعه‌ای بیش نیست، نشر دهند. البته بعضی از کانال‌ها رسمی هستند و منبع خبری‌شان مشخص است و کار حرفه‌ای خود را انجام می‌دهند اما در کنار آن‌ها یک سری رسانه‌های بی نام و نشان در فضای مجازی فعال هستند که فعالیت رسمی ندارند اما اخبارشان تاثیرگذار است.

نجفی درباره آسیب‌های تغییر مرجعیت از رسانه‌های رسمی به رسانه‌های غیررسمی گفت: منبع بسیاری از رسانه‌های غیررسمی مشخص نیست. در رسانه باید منبع خبری مشخص باشد ولی رسانه‌های غیررسمی خود را مکلف به منبع مشخص و دقیق نمی‌دانند و هر خبری که مخاطب داشته باشد و باعث فضاسازی شود منتشر می‌کنند. این باعث می‌شود اعتماد به رسانه از بین برود. زمانی که در ایسنا خبرنگار بودم همیشه تاکید می‌شد حتما پس از مصاحبه با مصاحبه شونده متن را چک کنید تا مطلبی پس و پیش نشود. رسانه‌های غیررسمی چنین تعهدی ندارند و هر آنچه که به نظر آن‌ها درست و پرمخاطب باشد، منتشر می‌کنند به همین دلیل فضای شایعه پراکنی زیاد شده است.

وی درباره فاصله گرفتن رسانه‌های رسمی از فضای سنتی گفت: رسانه‌های رسمی باید خود را به روز نگه دارند و در لحظه خبر خود را منتشر کنند. همچنین از خلاقیت و نوآوری غافل نشوند. همچنین باید خبرها را به صورت کپسولی و کوتاه منتشر کنند تا مخاطب خسته نشود. اگر رسانه‌های رسمی بتوانند با الگوهای جدید خود را به روز نگه دارند، از فضای سنتی خارج خواهند شد؛ البته مهم است که رسانه‌ها فضای رسمی خود را به علت سندیت حفظ کنند اما حضور پر رنگ در فضای مجازی نیز نیاز این زمانه است.

این‌کارشناس رسانه در ادامه گفت: رسانه‌ها نیاز به انگیزه دارند تا بتوانند در فضای حرفه‌ای کار کنند. به عنوان مثال چند سال است یک پایگاه خبری را راه اندازی کرده‌ام اما به قدری دچار مشکلات ریز و درشت شده‌ام که نتوانستم کار را طوری که دلخواه خودم بود جلو ببرم و دستمریزاد می‌گویم به کسانی که رسانه خصوصی دارند و در این شرایط سخت و رقابت نابرابر کار می‌کنند. هیچگاه دوره رسانه به پایان نمی‌رسد ممکن است خود را با شرایط روز تطبیق دهد اما هیچ وقت کنار نمی‌رود. به نظرم شعار «فردا خبریست!» در جشنواره رسانه‌های ایران حاکی از این است که این رقابت ادامه دارد و با شرایط خوبی جلو ‌می‌رود.

نجفی در پایان درباره تحولات رسانه‌ای سال‌های اخیر گفت: در سال‌های اخیر روابط عمومی مهم‌ترین رویدادهای هنری کشور را بر عهده داشتم و این تحول را کاملا درک کردم و دیدم. سال ۱۳۹۵ اولین دوره‌ای بود که در جشنواره فیلم فجر مسئولیت داشتم و باید بگویم رسانه‌ها هنوز در این سطح گسترده نبودند و فضای مجازی را به دست نگرفته بودند. پس از مدتی رسانه‌ها خود را با فضای روز دنیا تطبیق دادند و من پیوسته با اشکال جدیدی از رسانه در سال‌های مدیریت خود در جشنواره رو به رو شدم. یکی از معضلات این سال‌ها، کانال‌هایی بودند که متقاضی دریافت کارت و شرکت در جشنواره می‌شدند، و اگر به خواسته خود نمی‌رسیدند در کانال‌های خود جشنواره و مدیران آن را تخریب می‌کردند. حوزه رسانه برای من قداست دارد و کارهای غیرحرفه‌ای این رسانه‌های نوظهور برایم ناراحت کننده و تعجب برانگیز بود و باعث می‌شد بخش زیادی از فکر و انرژی ما گرفته شود./منبع مهر

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ