رونمایی از «روبو تاکسی‌ها» به تاخیر افتاد

اقتصاد ایران: یکی از موردانتظارترین پروژه‌های تسلا و ایلان ماسک، روبوتاکسی کاملا خودران است که ماسک قبلا گفته بود ۱۸مرداد معرفی می‌شود. حالا بلومبرگ در گزارش جدیدی گفت روبوتاکسی تا ماه اکتبر (مهر/آبان) معرفی نخواهد شد و تسلا می‌خواهد تیم مهندسی زمان بیشتری را صرف ساخت و آزمایش نمونه‌های اولیه کند.

انتشار همین گزارش باعث‌ شد سهام تسلا روز پنجشنبه پس از ۱۱ روز افزایش متوالی حدود ۸درصد سقوط کند. بلومبرگ می‌گوید که تاخیر در عرضه روبوتاکسی به‌صورت داخلی به کارکنان تسلا اطلاع داده شده اما هنوز به‌صورت عمومی اعلام نشده است. ایلان ماسک نیز هنوز در این رابطه پست جدیدی در ایکس منتشر نکرده است.

بازار بورس خسته از وعده‌ها

همان‌طور که CNBC می‌گوید پس از انتشار گزارش بلومبرگ که از احتمال به‌تعویق افتادن دو ماهه زمان عرضه روبوتاکسی خبر می‌دهد، سهام تسلا روز پنجشنبه حدود ۸درصد کاهش پیدا کرد. سهام تسلا درحالی روز پنجشنبه با سقوط همراه بود که طی ۱۱روز گذشته، به‌دلیل پیش‌بینی تحویل بهتر از حد انتظار برای سه‌ماهه دوم روند صعودی داشته است.

در زمان نوشتن این خبر، سهام تسلا با قیمت ۲۳۶.۷۵ دلار به‌ازای‌ هر سهم معامله می‌شود. ماسک مدت‌هاست درباره روبوتاکسی تسلا صحبت می‌کند، اما بسیاری از پیش‌بینی‌های او در مورد خودروهای کاملا خودران محقق نشده‌اند.

امروزه، سیستم کاملاخودران تسلا از رانندگان می‌خواهد به جاده توجه داشته باشند و درصورت نیاز آماده کنترل خودرو باشند. البته در این شرایط، رانندگان مسئول تصادف هستند. درهمین‌حال، Waymo و چند شرکت دیگر روبوتاکسی‌های کاملامستقل خود را در چند شهر ایالات‌متحده راه‌اندازی کرده‌اند.

اولویت با شیوه رانندگی ایلان ماسک

تسلا ظاهرا هنگام آموزش نرم‌افزارهای خودرانش، از داده‌های برخی افراد خاص ازجمله ایلان ماسک، مدیرعامل این شرکت، استفاده ویژه‌ای می‌کند. کارکنان فعلی و سابق این شرکت می‌گویند به آن‌ها گفته شده است روی مسیرهایی که ماسک و اینفلوئنسرها رانندگی کرده‌اند، بیشتر کار کنند.

براساس گزارش اینسایدر، کارکنان سابق و فعلی تسلا ادعا می‌کنند تصاویر و کلیپ‌های ویدیویی از خودرو تسلای ماسک دقیق‌تر بررسی شده‌اند؛ همچنین داده رانندگی افراد مشهور و یوتوبرها نیز با برچسب «VIP» بررسی می‌شوند.

شناسایی و رفع مشکلات نرم‌افزار Full Self-Driving در مسیرهایی که ماسک و سایر رانندگان VIP طی می‌کنند، باعث می‌شود خودرو آن‌ها مسیرها را روان‌تر و بدون مشکل و به‌صورت خودکار طی کند. هر خودروی تسلا به ۹دوربین مجهز است و مالکان می‌توانند برای بهبود سیستم‌های خودران تسلا ویدیو آن دوربین‌ها را در اختیار این شرکت بگذارند.

کارکنان بخش داده‌های تسلا کلیپ‌های رانندگان را بررسی می‌کنند و از تصاویر دریافتی برای آموزش و اصلاح نرم‌افزارها بهره می‌گیرند. این کارکنان روی ویدیوهایی که نشان‌دهنده عملکرد درست یا نادرست سیستم خودران است، برچسب می‌زنند.

با شناسایی مشکلات، پایگاه داده‌های جهانی تسلا با اطلاعات جدید به‌روز می‌شود تا از بروز هر اتفاق نامطلوبی جلوگیری شود. اکنون هشت کارمند تسلا می‌گویند داده‌ها و تصاویری را به یاد می‌آورند که معتقد بودند متعلق به ایلان ماسک است.

دو نفر می‌گویند سال ۲۰۲۱ مسیری را که به داخل و خارج از عمارتی در هیلزبورو (Hillsborough) برچسب‌گذاری کردند که بعداً مشخص شد متعلق به ماسک بوده است. این میلیاردر نوامبر ۲۰۲۱ این خانه را به قیمت ۳۲میلیون دلار فروخت.

چندکارمند دیگر نیز گفتند زمان قابل‌توجهی را صرف برچسب‌گذاری مسیرهای داخل و خارج از کارخانه‌های آستین و فرمانت تسلا و همچنین دفتر اسپیس ایکس کرده‌اند.

باتوجه‌به موقعیت پارکینگ خودروها، احتمالا این‌ها مسیرهای همیشگی ایلان ماسک بوده‌اند. همچنین به نظر می‌رسد این شرکت سیستمی را برای اولویت‌بندی داده‌های رانندگان ایجاد کرده است.

به‌گفته کارمندان، برخی از این رانندگان کاربران VIP نامیده می‌شوند. به‌گفته یکی از کارمندان، ظاهرا حرکت در مسیرهای متداولی که ایلان ماسک و این کاربران طی می‌کنند، بهتر از بقیه است و تجربه‌ای روان‌تر و سرراست‌تر ارائه می‌کند.

بازخورد مثبت اما کوتاه‌ مدت

تسلا هفته پیش گزارش میزان تولید و تحویل خودرو در فصل دوم ۲۰۲۴ را منتشر کرد که طبق آن این شرکت ۴۱۰ هزار و ۸۳۱ خودرو تولید کرده و ۴۴۳ هزار و ۹۵۶ خودرو نیز تحویل داده است؛ این گزارش که فراتر از انتظارات بود، باعث افزایش ۱۰درصدی قیمت سهام این شرکت شد.

این شرکت در سه‌ماهه اول سال جاری میلادی ۳۸۶ هزار و ۸۱۰ خودرو تحویل داد. بااین‌حال همچنان تعداد کل تحویل‌های فصل دوم نسبت به بازه مشابه سال گذشته ۴.۸درصد کاهش را نشان می‌دهد.

براساس گزارش تولیدات فصل دوم ۲۰۲۴ تسلا، از میزان کل خودروهای تولیدشده، ۳۸۶ هزار و ۵۷۶ دستگاه از آن‌ها، مدل‌های ۳ و Y است و ۲۴ هزار و ۲۵۵ دستگاه نیز دیگر مدل‌ها بودند.

سهام تسلا پس از آنکه این شرکت آمار تولید و تحویل خودرو در سه‌ماهه دوم را اعلام کرد، ۱۰درصد افزایش یافت. ارزش کل بازار این شرکت اکنون ۷۳۷.۵ میلیارد دلار است.

تعداد کل تحویل‌ها در سه‌ماهه دوم، ۴.۸درصد از رقم مربوط به بازه مشابه سال گذشته میلادی، ۴۶۶ هزار و ۱۴۰، عدد کمتر شده اما نسبت به سه‌ماهه اول ۱۴.۸ درصد افزایش داشته است. خط تولید فعلی تسلا شامل خودروهای کراس‌اوور محبوب مدل Y، سدان‌های مدل ۳ و پیکاپ جدید سایبرتراک، مدل X SUV و سدان پرچم‌دار مدل S است که البته بیشترین آمار خودروهای تولیدی و تحویل‌داده‌شده مربوط به مدل‌های ۳ و Y است.

تسلا در سال جاری میلادی طیف وسیعی از تخفیف‌ها و مشوق‌های دیگر را برای افزایش فروش ارائه کرده است. درحال‌حاضر، تسلا در چین وام بدون‌بهره را به‌جای انگیزه‌ای برای ترغیب مشتریان به خرید مدل ۳ یا مدل Y تا ۳۱ ژوئیه ارائه می‌دهد.

طبق پرونده سالانه ۲۰۲۳، تسلا حدود ۲۱.۷۵ میلیارد دلار (۲۲.۵ درصد) از درآمد کلی خودش را از چین به دست آورده است. بااین‌حال این شرکت آمریکایی در چین، با افزایش رقابت ازسوی سازندگان داخلی خودروهای برقی این کشور بزرگ، ازجمله BYD و شیائومی، روبه‌رو است. به‌طورکلی، گزارش آوریل (فروردین‌ماه) تسلا خبر از کاهش ۸.۵ درصدی تحویل سه‌ماهه اول ۲۰۲۴ می‌دهد که این میزان از سال ۲۰۲۰ سابقه نداشته است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ