چه مزایایی میخ کامیون‌های دیزلی را در جاده‌ها محکم کرده است؟

اقتصاد ایران: کامیون‌های دیزلی از مزیت قابلیت‌های دوربرد و زیرساخت سوخت‌گیری مستقر برخوردارند

صدای غرش یک موتور دیزلی برای چنددهه، صدای تپش قلب صنعت حمل‌ونقل بوده، اما چشم‌انداز به سرعت در حال تغییر است. با افزایش نگرانی‌های زیست‌محیطی و پیشرفت فناوری با سرعت بی‌سابقه‌ای، کامیون‌ها و کشنده‌های برقی در جاده‌ها دیده شدند. اما مدل‌های دیزلی همچنان طرفداران بسیاری دارند که کار گذر از کشنده‌های دیزلی را سخت کرده است. آیا آینده‌ای برای کامیون‌های الکتریکی وجود دارد؟ در میان مدل‌های دیزلی و الکتریکی تفاوت‌های بسیاری وجود دارد که آینده این دو خودرو را شکل می‌دهد، اما به‌نظر می‌رسد مقررات جهانی به نفع مدل‌های پاک در حال تغییر هستند که کار را برای ادامه حیات دیزلی‌ها دشوار خواهد کرد.

چالش کامیون‌های الکتریکی در رقابت با دیزلی‌ها

آن سوی هیاهوی آغازبه‌کار کامیون‌های برقی، قهرمانان سرسخت جاده یعنی کامیون‌های دیزلی، ایستاده‌اند. این اسب‌های کار سنگین، جایگاه خود را در صنعت حمل‌ونقل با چندین دهه خدمات قابل اعتماد به دست آورده‌اند.

در دوئل مداوم بین دیزل و برق، توجه به نقاط قوت پایدار کامیون‌های دیزلی ضروری است. چرا گازوئیل در حمل‌ونقل یک نیروی بزرگ باقی می‌ماند؟

دلایل محکمی در این زمینه وجود دارد. کامیون‌های دیزلی از مزیت قابلیت‌های دوربرد و زیرساخت سوختگیری مستقر برخوردارند.

کامیون‌های برقی اما هنوز در مورد برد و در دسترس بودن ایستگاه‌های شارژ، به ویژه در مناطق دور افتاده، با چالش‌هایی روبه‌رو هستند.

از سوی دیگر، کامیون‌های دیزلی به دلیل قابلیت حمل‌ونقل قوی خود، به‌ویژه در حمل‌ونقل سنگین و مسافت‌های طولانی، شناخته شده‌اند؛ جایی که هنوز کامیون‌های الکتریکی رشد چندانی نداشته‌اند.

همچنین کامیون‌های برقی در مقایسه با همتایان دیزلی خود هزینه اولیه بالاتری دارند. این سرمایه‌گذاری اولیه یک مانع قابل توجه برای برخی از شرکت‌های حمل‌ونقل با وجود پس‌انداز طولانی‌مدت است. باتری‌های کامیون‌های الکتریکی نیز سنگین هستند که بر وزن کلی وسیله نقلیه تاثیر می‌گذارد.

به‌علاوه، بازیافت این باتری‌ها نیز نگرانی‌های زیست‌محیطی را افزایش می‌دهد. همچنین تغییر ناوگان با کامیون‌های الکتریکی می‌تواند برای شرکت‌های حمل‌ونقل کوچک‌تر چالش‌برانگیز باشد. بهره‌گیری از فناوری جدید اغلب نیاز به تعدیل در زیرساخت، آموزش و فرآیندها دارد که می‌تواند پرهزینه و زمان‌بر باشد.

برتری‌های جذاب کامیون‌های الکتریکی برای ورود به جاده‌ها

گرچه در بسیاری از موارد این مدل‌های دیزلی هستند که هنوز نسبت‌به الکتریکی‌ها برتری دارند، اما نمی‌توان مزایای کامیون‌های الکتریکی را هم نادیده گرفت. کامیون‌های الکتریکی با ولتاژ بالا مزایای زیادی را ارائه می‌کنند و همین باعث می‌شود آینده حمل‌ونقل باربری را به سمتی سبزتر و کارآمدتر هدایت کنند.

ازجمله مزایای این صنعت، تاثیرات زیست‌محیطی است؛ یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های کامیون‌های برقی کاهش ردپای محیطی آن‌هاست. کشنده‌های الکتریکی تولید گازهای گلخانه‌ای را به صفر می‌رسانند و به هوای پاک‌تر و کاهش ردپای کربن کمک می‌کنند که در عصر نگرانی‌های فزاینده در مورد تغییرات آب‌وهوایی ضروری است.

البته باید این موضوع را در نظر داشت که گرچه کامیون‌های برقی آلایندگی صفر دارند، اما تاثیر زیست‌محیطی آن‌ها صفر نیست. فرآیند تولید برقی که سوخت این کامیون‌ها را تامین می‌کند، ردپای کربن خود را بر جای می‌گذارد. همچنین کامیون‌های برقی نسبت‌به همتایان دیزلی خود دارای نرخ بهره‌وری انرژی بالاتری هستند.

موتورهای الکتریکی درصد بیشتری از انرژی منبع سوخت خود را به نیروی چرخ‌ها تبدیل می‌کنند و کارکرد آن‌ها را مقرون‌به‌صرفه‌تر می‌کند.

در کنار این موارد، کامیون‌های الکتریکی معمولا قطعات متحرک کمتری نسبت به موتورهای دیزلی دارند که در نتیجه نیاز به تعمیر و نگهداری و هزینه‌های عملیاتی کمتر در طول عمر وسیله‌نقلیه را به همراه دارد. تعویض روغن کمتر، تعمیرات کمتر و استهلاک کلی کمتر باعث صرفه‌جویی قابل‌توجهی می‌شود.

همچنین کامیون‌های الکتریکی بی‌صدا کار می‌کنند و آلودگی صوتی را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهند. ازسوی‌دیگر، بسیاری از دولت‌ها مشوق‌ها و یارانه‌های مالی را برای پذیرش خودروهای الکتریکی ارائه می‌کنند. این مشوق‌ها می‌تواند هزینه اولیه کامیون‌های الکتریکی را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد و آنها را به گزینه‌ای جذاب تبدیل کند.

حمایت قوانین و توسعه تکنولوژی به نفع الکتریکی‌ها

انتخاب بین کشنده‌های دیزلی و الکتریکی در صنعت حمل‌ونقل بسیار سخت خواهد بود. هر دو مزایای خود را دارند و تصمیم باید متناسب با نیازها، اهداف و شرایط خاص هر شرکت حمل‌ونقل گرفته شود. عواملی مانند الزامات محدوده، ظرفیت سرمایه‌گذاری اولیه و زیرساخت‌های موجود همه باید در این تصمیم‌گیری لحاظ شوند.

حرکت به سمت حمل‌ونقل الکتریکی به نظر می‌رسد که ناشی‌از فشار برای کاهش آلاینده‌ها و بهبود پایداری است. با این‌حال، کامیون‌های دیزلی یک‌شبه ناپدید نخواهند شد و همچنان مزایای زیادی دارند.

با تکامل قوانین و پیشرفت فناوری، تعادل ممکن است به نفع یکی از این دو صنعت تغییر کند. صنعت حمل‌ونقل بر سر دوراهی ایستاده است. با وجود تغییر قوانین و پیشرفت‌های تکنولوژی، زمان زیادی لازم است تا کشنده‌های برقی در جاده‌ها توسعه یابند.

باید این موضوع را هم در نظر گرفت که هنوز در میان قانون‌گذاران و مسئولان در سراسر جهان، افرادی هستند که به دیزل وفادارند اما چرخ‌های پیشرفت به نفع آینده‌ای پایدارتر و مسئولیت‌پذیرتر از نظر زیست‌محیطی می‌چرخد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ