صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد؛

بهبود اندک جریان خالص سرمایه به بازارهای نوظهور

اقتصاد ایران: صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد جریان خالص سرمایه به بازارهای نوظهور در سال ۲۰۲۳ از پایین‌ترین سطح خود بهبود یافت اما همچنان منفی بود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  صندوق بین‌المللی پول (IMF) اعلام کرد که جریان خالص سرمایه به بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه اندکی از سطوح پایین در سال ۲۰۲۲ بهبود یافت، اما در سال ۲۰۲۳ منفی باقی ماند.

این موسسه در گزارش بخش خارجی خود گفت با ادامه سیاست پولی سخت در اقتصادهای پیشرفته کلیدی در سال ۲۰۲۳، دلار آمریکا در سال ۲۰۲۳ و اوایل سال ۲۰۲۴ بر اساس استانداردهای تاریخی قوی ماند، در حالی که سایر حرکات ارزها متفاوت بوده است.

بر اساس این گزارش که ارزیابی بخش خارجی از ۳۰ اقتصاد بزرگ جهان را بر اساس داده‌های سال ۲۰۲۳ ارائه می‌دهد، جریان ورودی و خروجی ناخالص در بازارهای نوظهور در سال گذشته کاهش یافته است.

تراز حساب جاری جهانی در سال ۲۰۲۳ به میزان قابل توجهی کاهش یافت، در حالی که مازاد تراز حساب جاری جهانی نسبت به سال ۲۰۲۲ تقریبا بدون تغییر باقی مانده است.

این آژانس مالی خاطرنشان کرد که کشورهای واردکننده انرژی در معرض اثرات نامطلوب شوک‌های منفی عرضه نفت هستند اما می‌توانند اقدامات سیاستی متعددی را برای کاهش این تاثیر اتخاذ کنند.

در این گزارش آمده است: در حالی که کشورهای واردکننده انرژی بار عمده شوک‌های منفی عرضه نفت را متحمل می‌شوند، این کشورها می‌توانند برای کاهش اثرات نامطلوب آن به چندین ابزار سیاسی ازجمله انعطاف‌پذیری بیشتر نرخ ارز، کاهش بدهی دولت و داشتن بافرهای خارجی قوی‌تر متوسل شوند.

بیزنس گزارش کرد، کاهش قیمت کالاها و معکوس شدن مازاد حساب جاری بزرگ در کشورهای صادرکننده کالا به‌طور قابل توجهی به کاهش ترازهای جهانی در سال ۲۰۲۳ کمک کرده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ