مسابقات «یورو ۲۰۲۴» در تسخیر «بی‌وای‌دی»

اقتصاد ایران: چند ماه قبل غول خودروسازی چین یعنی بی‌وای‌دی به اولین برند چینی بدل شد که اسپانسر و همکار مسابقات قهرمانی اروپا یعنی یورو ۲۰۲۴ می‌شود. خودروساز چینی شریک رسمی برنامه E-Mobility مسابقات قهرمانی یورو 2024 است

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، این مسابقات هفدهمین دوره قهرمانی اروپاست. این همکاری به خوبی اهداف و جاه‌طلبی‌های بی‌وای‌دی را به نمایش می‌گذارد برندی که در خارج از چین کمتر شناخته شده بوده اما مدیران این خودروساز می‌خواهند در بازارهای جهانی حضور بیشتری داشته باشند.

با اینکه وضع تعرفه‌های جدید و تنش‌های سیاسی بین چین و کشورهای غربی می‌تواند رشد این شرکت را کندتر کند اما به نظر نمی‌رسد در بلندمدت این اقدامات تاثیر شدیدی بر رشد بی‌وای‌دی و گسترش حضور آن در بازارهای جهانی بگذارند.

بی‌وای‌دی اولین خودروساز چینی است که اسپانسر مسابقات یورو ۲۰۲۴ شده و جای فولکس‌واگن را گرفته است. این شرکت در زمان برگزاری مسابقات وظیفه تامین وسایل حمل‌ونقل سبز و پاک را برای طرفداران و تیم‌ها بر عهده دارد.

بی‌وای‌دی می‌گوید از فرصت برگزاری یورو ۲۰۲۴ برای معرفی و تبلیغ تکنولوژی پیشرفته خود استفاده خواهد کرد و تلاش خواهد داشت اروپایی‌ها را از وضعیت خود آگاه کند.

گای لارنت‌اپشتین، مدیر تجاری یوفا پیش‌بینی می‌کند بیش‌از ۵ میلیارد نفر در دنیا مسابقات یورو ۲۰۲۴ را دنبال کنند و به این ترتیب رکورد مسابقات یورو ۲۰۲۰ شکسته شود.

بی‌وای‌دی کمتر از ۲۰ سال سابقه حضور در صنعت خودرو را دارد اما حمایت از مسابقات یورو ۲۰۲۴ می‌تواند فرصت مهمی برای رقابت با برندهای مطرح بازار باشد. بی‌وای‌دی علاوه‌بر ارائه خدمات حمل‌ونقل، مناطقی را برای تماشای رسمی بازی‌ها ایجاد خواهد کرد. در این مناطق افرادی که قادر به خرید بلیت ورزشگاه نبودند، می‌توانند به تماشای مسابقات فوتبال بنشینند.

230 نمایندگی رسمی بی‌وای‌دی در 19 کشور اروپایی نیز مسابقات یورو 2024 را برای علاقه‌مندان پخش خواهند کرد. چینی‌ها به عنوان برنامه این شرکت برای تسخیر اروپا، در حال برنامه‌ریزی ساخت یک کارخانه خودروهای برقی در Szeged مجارستان هستند. این اولین خط تولید آنها در قاره سبز خواهد بود.

«بی‌وای‌دی» به جای «فولکس‌واگن»

تا پیش از این، اتحادیه فوتبال اروپا قصد داشت از خودروهای فولکس‌واگن برای برنامه حمل‌ونقل الکتریکی خود استفاده کند اما اکنون خودروهای بی‌وای‌دی برای این برنامه مورد استفاده قرار خواهند گرفت. فولکس‌واگن طی سال‌های 2018 تا 2023، شریک حمل‌ونقل یوفا بود و در یورو 2020 نیز نقشی کلیدی را ایفا کرد.

در سپتامبر 2023، فولکس‌واگن اعلام کرد به دلایل مالی دیگر قادر به تامین نیازهای حمل‌ونقل یوفا نیست.

مسابقه فینال این رویداد نیز روز 14 جولای در ورزشگاه المپیک برلین برگزار می‌شود. در طول یک‌ماه فوتبال اروپایی کامل، طیف گسترده‌ای از خودروهای الکتریکی و هیبرید بی‌وای‌دی برای جابه‌جایی شرکت‌کنندگان در این رویداد مورداستفاده قرار خواهند گرفت. برلین، مونیخ، فرانکفورت، کلن و هامبورگ ازجمله شهرهایی هستند که در تابستان امسال پذیرای هواداران از سراسر اروپا هستند.

بی‌وای‌دی در سال ۲۰۲۳ برترین برند دنیا از نظر تولید خودروهای برقی شده شامل مدل‌های تمام برقی و پلاگین-هیبرید بود و توانست به تولید حدود ۳میلیون دستگاه برسد. البته زمانی که میزان تولید خودروها با هر نوع قوای محرکه را در نظر بگیریم، بی‌وای‌دی در رده دهم دنیا قرا می‌گیرد.

باید به این نکته اشاره کنیم ۹۷درصد فروش این شرکت در چین صورت می‌گیرد و به همین خاطر بی‌وای‌دی به دنبال گسترش حضور در سایر بازارهاست. اروپا که تقریبا ۰.۵درصد فروش جهانی این برند چینی را تشکیل می‌دهد، یک فرصت مهم محسوب می‌شود.

اتحادیه اروپا سیاست‌های جدیدی را در زمینه به‌کارگیری خودروهای برقی تصویب کرده و دولت‌ها نیز مشوق‌هایی را به منظور حذف خودروهای درون‌سوز و انتخاب محصولات بدون‌آلایندگی در نظر گرفته‌اند.

از سال ۲۰۳۵ فروش خودروهای درون‌سوز جدید در اتحادیه اروپا ممنوع خواهد شد تا راه برای استفاده حداکثری از خودروهای برقی هموار شود. بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۰، پیش‌بینی می‌شود فروش خودروهای برقی در اروپا بیش‌از ۳ برابر شده و به ۹.۷ میلیون دستگاه برسد. همین آمار و ارقام نشان می‌دهند که اروپا هدفی استراتژیک برای گسترش جهانی بی‌وای‌دی است.

چالش‌هایی برای حامی

البته ورود به بازار اروپا بدون چالش نخواهد بود. تنش‌های سیاسی موجود بین غرب و شرق باعث شده شرکت‌های چینی در شرایط نامطلوبی قرار گیرند و بایدن نیز تعرفه ۱۰۰درصدی را روی خودروهای برقی وارداتی از چین وضع کرده است.

اتحادیه اروپا هم چند روز قبل تعرفه‌های ۳۸درصدی را روی همین خودروها برقرار کرد. البته تعرفه خودروهای بی‌وای‌دی تنها ۱۷.۴درصد خواهد بود که به ۱۰درصد تعرفه موجود قبلی اضافه می‌شود.

علت تعرفه کمتر محصولات این برند به همکاری با اتحادیه اروپا و استفاده کمتر از یارانه‌های دولت چین در مقایسه با دیگر برندها همچون سایک و جیلی مربوط می‌شود.

علت وضع تعرفه‌های جدید اتحادیه اروپا علیه خودروهای چینی نیز به گزارشی مربوط می‌شود که در آن ادعا شده دولت این کشور یارانه‌های زیادی را به شرکت‌های تولید کننده خودروهای برقی اعطا کرده و با این کار سایک، جیلی و دیگر برندها توانسته‌اند خودروهای ارزان‌تری را در مقایسه با محصولات اروپایی تولید کنند؛ اما به نظر نمی‌رسد این تعرفه‌ها تاثیر زیادی بر بی‌وای‌دی داشته باشند.

بر اساس گفته‌های مدیر انجمن خودروهای سواری چین، تعرفه‌های یادشده در حد انتظارات قبلی بوده‌اند و تاثیر چشمگیری بر فروش خودروهای برقی در اتحادیه اروپا نخواهند داشت.

همچنین بی‌وای‌دی می‌خواهد اولین کارخانه اروپایی خود را طی سه سال آینده در مجارستان افتتاح کند. این کارخانه فقط مخصوص تولید خودروهای برقی برای بازارهای اروپایی خواهد بود و به محصولات تولیدی آن مشمول تعرفه‌های ذکرشده نخواهند بود.

با این کار بی‌وای‌دی استراتژی نفوذ به بازارهای اروپایی را پیش خواهد برد و درعین‌حال روی بازارهای نوظهور آمریکای لاتین، آفریقا و آسیا نیز تمرکز خواهد داشت. چینی‌ها با حمایت از مسابقات یورو ۲۰۲۴ می‌خواهند موقعیت خود به عنوان پیشتاز بازار خودروهای برقی را مستحکم‌تر کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ