شفافیت در انتشار مصوبات هیئت عالی بانک مرکزی

اقتصاد ایران: در نخستین جلسه هیئت عالی بانک مرکزی، «دستور العمل اسكناس، مسكوك و ريال ديجيتال» به تصویب رسید و بانکهای عامل برای وام ازدواج نیز تعیین شد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، در بند الف، ماده ۱۱ قانون بانک مرکزی آمده است، «اصل در مذاکرات و مصوبات هیئت‌عالی و سایر ارکان بانک مرکزی، غیرمحرمانه بودن و انتشار عمومی آنهاست. بانک مرکزی موظف است مشروح مذاکرات و مصوبات هیئت‌عالی را نهایتاً تا ده روز کاری پس از برگزاری جلسه از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی خود منتشر کند».

بر همین اساس بانک مرکزی صورتجلسه نخستین جلسه هیئت عالی را که یکی از ارکان بانک مرکزی است را منتشر کرد.این جلسه در روز سه شنبه ۲۹ خرداد امسال و به ریاست جناب آقای دکتر فرزین، رئیس کل محترم بانک مرکزی و با حضور اعضای هیئت عالی در ساختمان میرداماد بانک مرکزی برگزار شد.

در این جلسه، احکام صادره از سوی سرپرست ریاست جمهوری به اعضای حقیقی هیئت عالی شامل آقایان حجت الاسلام محمدحسین حسین‌زاده بحرینی به عنوان اقتصاددان متخصص درزمینه سیاستگذاری پولی و ارزی، محمد طالبی به عنوان متخصص امور بانکی در زمینه امور مالی و محمدرضا محمودپناه به عنوان متخصص امور بانکی در زمینه حقوق بانکی، توسط فرزین رئیس هیئت عالی بانک مرکزی تقدیم شد.

در این جلسه سه موضوع بررسی شد، نخست، پیش‌نویس آئین نامه داخلی هیئت عالی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بوده است.

این آیین نامه که ناظر بر و ظایف و اختیارات هیئت، نحوه تشکیل جلسات و تصویب تصمیمات، فرآیند طرح موضوعات، نشست ویژه سیاستگذاری پولی و ارزی و ابلاغ و اطلاع رسانی مصوبات هیئت عالی که توسط بانک مرکزی بود که پس از بحث و بررسی، با اعمال اصلاحاتی به تصویب هیئت عالی رسید.موضوع دیگر، «آیین‌نامه نشر اسکناس و مسکوک و ریال دیجیتال» بود.

هیئت عالی برای  رفع مشکلات مروبط به انتشار اسکناس، مسکوک و سایر انواع پول رسمی، مصوب کرد، بانک مرکزی حداکثر ظرف مدت ٣ ماه نسبت به تدوین و ارایه دستورالعمل اسکناس، مسکوک و سایر انواع پول رسمی اقدام نماید.موضوع پایانی نیز، تعیین بانک‌های عامل پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، فرزند و ودیعه یا ساخت یا خرید مسکن از محل منابع قرض الحسنه پس انداز و جاری بود که مصوب شد، بانک‌های عامل پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه مندرج در قانون بودجه سال ١٤٠٣ کل کشور، براساس معیار‌هایی که در کمیسیون عملیات پولی و اعتباری، بررسی، تصویب و به تایید رئیس کل بانک مرکزی می‌رسد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ