در مناظره اول پزشکیان و جلیلی چه گذشت؟

اقتصاد ایران: اولین مناظره دور دوم انتخابات ریاست جمهوری میان دو نامزد راه یافته به این مرحله آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  اولین مناظره دور دوم انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد.

بر اساس قرعه کشی نامزد شماره ۱ سعید جلیلی و نامزد شماره ۲ مسعود پزشکیان است.

امشب ۱۱ تیر ماه بعد از ۱۵ سال مناظره‌های ۲ نفره برگزار می‌شود و این مناظره با مناظره‌هایی که در مرحله اول انتخابات برگزار شد تفاوت‌های جدی دارد.

مهدی خسروی همچنان اجرای مناظره‌ها را بر عهده دارد و قرار است از هر نامزد مطابق با سخنانی که این چند وقت مطرح کرده است سوالاتی اختصاصی بپرسد. مدل مناظره امشب می‌تواند تلویزیون را هم بیش از پیش زیر ذره بین قرار دهد تا مشخص شود همچنان عدالت رسانه‌ای خود را حفظ خواهد کرد یا خیر.

۲۲:۰۹ جلیلی: اگر موضوع را خوب نبینیم و ناقص مطرح کنیم ناگهان می‌بینیم حوادث رخ می‌دهد

جلیلی ادامه داد: نکات خوبی را آقای پزشکان مطرح کردند من امروز صبح در جمع فعالان اقتصاد دیجیتال شرکت داشتند و موضوع تعارض منافع را شما مطرح کردید و زمینه‌های پزشکی و دیگر مسائل هم این مسائل وجود دارد حرف من این است که اگر موضوع را خوب نبینیم و ناقص مطرح کنیم ناگهان می‌بینیم حوادث رخ می‌دهد مانند اتفاق‌های ۱۴۰۱ و هر ماه من در یک دانشگاه حضور پیدا می‌کردم و جلساتی داشتم که حداقل ۳ تا ۴ ساعت به طول می‌انجامید و تا ۶ و یا ۷ ساعت هم ادامه داشت.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: باید بین مردم و دانشجویان برویم و در مورد مسائل به آنها صحبت کنیم وقتی با همین دانشجوها در همان شرایط پرتنش و چالش صحبت می‌کردم به این نتیجه می‌رسیدیم که حرف‌های هم را متوجه می‌شویم حتی هرچند که نسبت به برخی از حرف‌های ما قانع نشوند. نکته من این است که این فضاها را ما باید شکل دهیم و من در همان ایام نه فقط دانشجوها که در میان کارگران رفتم و به هپکو و یا آذراب رفتم کارگران می‌گفتند که چندین ماه از حقوق نگرفته‌اند.

جلیلی افزود: در آن دوره‌ای که من به هپکو آذراب می‌رفتم دولت حاضر رقیب ما بود و همان زمان کارگر هپکو من را به آغوش گرفت و گفت خوشحالم که این‌جا به مشکلات ما رسیدگی می‌کنید. وقتی در ۸ سال شما رشد منفی داشته باشید و یا رشد صفر داشته باشید و متوسط رشد ۷ دهم درصد دانشجویان و دانش آموختگان می‌گویند که آینده شغلی ما چه می‌شود و اساتید دانشگاه‌ها نسبت به نقش خود باید احساس خوبی داشته باشند.

۲۲:۰۵ پزشکیان: ظلم این است که حق و سهم یکی را به دیگری بدهی

وی در سومین بخش صحبت‌های خود اضافه کرد: این که من در مجلس دهم چه کردم؛ من که گفتم مقصر مجلس، دولت و قوه قضائیه هستند. وقتی همه آنها خلاف می‌کنند این اتفاقات می‌افتد. من چه کردم؟ در هر دوره سوال و اعتراض کردم. بارها گفتم آدم‌ها منافع شخصی دارند و اگر بیرون گذاشته شوند منافع آنها به خطر می‌افتد. وقتی مدام قانون می‌نویسید اما قرار نیست اجرا کنید به چه دردی می‌خورد؟

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: کلی دانشجو و استاد دانشگاه را تعلیق و اخراج کردند. هر جا خواستیم مردم حرف بزنند یا می‌گیریم یا اخراج می‌کنیم و بعد می‌گوئیم تو برای اخلال در امور مملکت باید محاکمه شوی. ما مگر گذاشتیم کیان مردم مطالبه گری ایجاد شود. مردم و معلم و بازنشسته به خیابان می آیند و اعتراض می‌کنند با باتوم و محاکمه و بازداشت از آنها استقبال می‌کنیم. مردم اعتراض می‌کنند و حرف می‌زنند به آنها توجه نمی‌کنیم.


پزشکیان تصریح کرد: وقتی خلاف می‌کنم و به حرف مردم گوش نمی‌دهم و اخراج و تبعیدش می‌کنند ما مشکل پیدا می‌کنیم. ما باید به مردم اجازه دهیم صدای مردم شنیده شود. این ۶۰ درصد صدایشان شنیده شده؟ نه! ما اگر می‌خواهیم مملکت را اداره کنیم باید هوای همه مردم اعم از قومیت، هنرپیشه، ورزشکار، دانشگاهی، مناطق را داشته باشیم.

وی ادامه داد: با کفر می‌شود مملکت نگه داشت ولی با ظلم نه. ظلم این است که حق و سهم یکی را به دیگری بدهی. یک عده را استخدام کنی و دیگری را استخدام نکنی. به یک عده یک جور حقوق دهی و به دیگری جور دیگر. تا دلت بخواهد از این کارها می‌کنیم. باید حق و عدالت را در کشور اجرا کنیم.

۲۲:۰۰ جلیلی: رفتار بدی است که ایام انتخابات حق اقوام تبدیل به معامله می‌شود

جلیلی با اشاره به رعایت اخلاق انتخاباتی، اظهار کرد: من توصیه‌ای که از ابتدای شروع انتخابات داشتم این بود که بخاطر دنیای من اخرت خود را خراب نکنید و تقوا را رعایت کنید چرا که حدود فعالیت سیاسی تقوای الهی است.

وی گفت: برخی اوقات ممکن است افرادی رفتار غلط انجام دهند. اشکال کار این است که اگر بداخلاقی‌ها از سمت افرادی در ستاد انجام شود باید جلوی این کار را گرفت.

جلیلی بابیان اینکه گاهی اوقات مشکل خود ما هستیم نه آمریکا، افزود: خیلی از موضوعات را ما انجام نداده ایم. برنامه ششم در مجلس ششم و دولت دوازدهم بود. چرا این برنامه انجام نشد؟

وی تصریح کرد: کار مجلس که نقش نظارتی دارد این است که مسائلی که انجام نشده را بررسی کنند.

وی با اشاره به حقوق اهل سنت گفت: هرکدام از اهل سنت حقی دارند حتی اگر رأی ندهند. این وظیفه دولت است که حق آن‌ها را انجام دهد. رفتار بدی است که ایام انتخابات حق اقوام تبدیل به معامله می‌شود.

۲۱:۵۵ پزشکیان: من تمام زندگیم را برای باورهایم گذاشتم

پزشکیان در پاسخ به اظهارات جلیلی که مطالب علیه خود را به استودیو آورده بود گفت: اگر من مطالب هوادارن شما علیه خودم را می‌آوردم سه چهار برابر این بود من رفتم در زیارت حرم عبدالعظیم بچه حزب اللهی‌ها به من می‌گفتند تو منافقی من که تمام زندگیم را برای باورهایم گذاشتم. منافقم؟

وی ادامه داد: این تهمت‌ها که می‌گویند یک دعوای درون گروهی است آنها که نیامدند رأی بدهند نگران پول نبودند محرومین همیشه پای صندوق بودند پشتوانه‌های انقلاب حقوقشان تأمین نیست.

این نامزد انتخابات گفت: سیاست‌های کلی و قانون برنامه وجود دارد در مورد بهداشت و درمان ۴ دوره است که برنامه می‌نویسیم اما اجرا نمی‌کنند قرار نیست یک ایرانی بدون خدمت بماند ولی می‌ماند قرار بود کسی بدون صف خدمت نگیرد اما می‌گیرد. وقتی مجری برای خود یک سفره پهن می‌کند و برای مردم خدمت فرق می‌کند اینگونه مردم به ما باور نمی‌کنند می‌گوئیم از مردمیم و در سفره دیگر می‌نشینیم.

وی گفت: قانون و برنامه که گوید این کارها را بکنید چرا حل نکردند؟ مشکل مجریان و مسئولان بالاست که عزم و اراده داشته باشند برای حل مشکل مردم آدم‌های خودشان را فقط نگذارند و این‌طور نباشد که افرادی که جزو هیچ دسته‌ای نیستند را جایی نگذارند.

وی در ادامه تصریح کرد: یک بار گفتم ما در میان مسئولان رده بالا فرد سنی نداریم اسم سه نفر را آوردند اما کرد بودند ولی سنی نبودند ما این‌ها را در دانشگاه و مدرسه و استخدام در رده‌های بالا قرار نمی‌دهیم مردم از این تنوع چیزی مشاهده نمی‌کنند. اکثر قدرت دست یک جناح خاص است.

۲۱:۵۱ جلیلی: اگر ما انتظار داریم مردم مشارکت کنند باید مردم را ببینیم

جلیلی، در پاسخ به این پرسش که برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات که برنامه‌ای دارید گفت: اگر ما انتظار داریم مردم مشارکت کنند باید مردم را ببینیم که آن‌ها به این عرصه‌ها بیایند و احساس کنند که با مشارکت خودشان می‌توانند یک حرکت جمعی را با کمک دولت شکل دهند اما چرا این مسئله اتفاق نمی‌افتد چرا که بسیاری از آن‌ها دیده نمی‌شوند.

وی خطاب به پزشکیان، ادامه داد: بسیاری از کارگران و افراد محروم جامعه خطاب به آقای پزشکیان می‌گویند در مورد ما هیچ صحبتی نمی‌کنید همچنین شما در مورد زنان صحبت کردید در حالی که چند میلیون زن سرپرست خانوار و خودسرپرست داریم و این‌ها باید در برنامه شما دیده شود. یکی از مواردی که مشارکت مردم را تقویت می‌کند این است که آن‌ها ببینند که مسئله آن‌ها دیده شده است و برای آن راه حل اندیشیده شده است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین با نشان دادن جزوه پر حجمی گفت: من در ۴۸ ساعت گذشته این میزان از مطالب مردم را بررسی کردم و آن‌ها انتظار دارند که مسائل آن‌ها دیده شود. هنوز انتخابات تمام نشده بود شما به جمعیت ۹ میلیونی اعلام کنیم که شما طالبان هستید.

جلیلی افزود: اگر در حرف‌هایی که مردم از ما می‌شنوند متوجه شوند که مسئله آن‌ها دیده شده و راه حل آن را در نظر داریم، مسئله‌ای نظیر امنیت شغلی و شغل که من در هر شهری که می‌روم در مورد آن صحبت می‌کنم و معتقدم باید در این مسائل فراتر پیش برویم و بگوییم نه تنها مشکل تو حل می‌شود بلکه از تمام استعداد تو استفاده می‌کنیم تا تو احساس رضایت کنی.

۲۱:۴۸ پزشکیان: بدون رضایت مردم هیچ کاری نخواهیم کرد

مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شامگاه دوشنبه در اولین مناظره مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری در رابطه با برنامه اش برای افزایش مشارکت در پور بعدی انتخابات اظهار داشت: قبل از اینکه وارد بحث شوم خبری از ما در رسانه‌ها در خصوص افزایش قیمت بنزین مطرح کردند؛ مردم بدانند ما بدون رضایت مردم هیچ کاری نخواهیم کرد.

وی عنوان کرد: در مورد مشارکت، عدم مشارکت ۶۰ درصدی بیانگر مشکلاتی در جامعه است و اینکه ما زنان را بازی نمی‌دهیم، اقوام را بازی نمی‌دهیم پس می‌گویند وقتی قرار نیست ما را حساب کنند چرا پای صندوق رأی بیاییم؟ قابل قبول نیست که ۶۰ درصد مردم در انتخابات مشارکت نکنند. وقتی صدا و خواسته‌های مردم را نمی‌شنویم طبیعی است که به ما رأی ندهند و خلاف خواسته‌های آنها اقدام کنیم پس حضور پیدا نمی‌کنند. ستون یک جامعه مردم هستند. وقتی مردم نمی‌آیند یعنی خلل داریم. مردم مقابل دشمن می‌ایستند و بمب و موشک یک بحث است اما مردم یک بحث.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: باید همه اقوام و مذاهب را ببینیم. شایستگی مردم را در نظر بگیرید. خبر فیکس در رجا نیوز از ما کار کردند و ۱۰ میلیارد هزینه کردند که بگویند پسر ما در زاهدان حرف‌های بدی زده و به مولوی عبدالحمید توهین و بی احترامی کردیم. این دروغ‌ها که می‌گویند و در رسانه‌ها پخش می‌کنند و عده‌ای آن را گسترش می‌دهند زشت است. آیه داریم که شیطان بر کسانی که دروغ را پخش می‌کنند نازل می‌شود.

پزشکیان خاطرنشان کرد: ما روز به روز داریم پشتوانه اجتماعی خود را بخاطر گرانی، برخورد با دختران، فیلترینگ و اینترنت از دست می‌دهیم. گذشته به این شدت نبود. تا این مسائل را حل نکنیم مشکلات برطرف نخواهد شد.

۲۱:۴۳ سعید جلیلی: اگر قدرت و یا پیشرفتی داریم حاصل مشارکت مردم است

سعید جلیلی در مناظره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به برنامه دولت متبوع خود برای افزایش مشارکت مردم در دوره بعدی ریاست جمهوری، اظهار داشت: یکی از افتخارات امام راحل ونظام جمهوری اسلامی ایران این بود که همه دنیا اعتراف دارند که مردم هستند که با آرای خودشان تعیین کننده هستند.

وی ادامه داد: اگر قدرت و یا پیشرفتی داریم حاصل مشارکت مردم است.

وی گفت: دولت باید نقش آفرینی را برای مردم ایجاد کند لذا یکی از برنامه‌های دولت من این است که مشارکت مردم را در اداره کشور و در زمینه‌های مختلف اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و… را فراهم کند.

جلیلی گفت: روز جمعه که مردم پای صندوق رأی حضور یافتند همه منتظر نتایج بودند لذا این مردم بودند که با آرای خود تعیین کننده بودند و چیزی از قبل تعیین نشده بود.

وی افزود: وقتی مردم در اداره کشور مشارکت داده می‌شوند نتیجه خوبی را شاهد بودیم؛ همانند دوران دفاع مقدس که وقتی به کشور حمله شد، همین مردم کشور را از مشکلات عبور دادند.

جلیلی تصریح کرد: باید نقش مشارکت مردم را پاس بداریم. اینکه در شعار خود میگوییم هر ایرانی نقش پرشکوه و میگوییم یک جهان فرصت باید نتیجه‌اش یک ایران جهش باشد، راهی جز مشارکت مردم ندارد لذا وظیفه دولت این است که این بستر را فراهم کند.

وی گفت: هرکسی باید به اندازه وسع خودش تلاش کند تا روند کشور بهتر شود.

جلیلی افزود: در بحث‌های دولت سایه تاکید می‌کنیم که به وضعیت موجود نباید تکیه کرد و باید به سمت مطلوب رفت. معتقدیم برای رسیدن به وضع مطلوب باید از خود مردم استفاده کرد.

وی گفت: اگر وضع موجود با مطلوب مشارکت مردم فاصله دارد باید با برنامه‌ای مردم را با انگیزه بیشتر به سمت مشارکت مطلوب‌سوق دهیم.

۲۱:۴۰ سوال اول

مهدی خسروی مجری خطاب به سعید جلیلی گفت شاهد بودید که انتخابات زود هنگام برگزار کردیم و در نتیجه همزمانی با انتخابات شهر و روستاها را نداشتیم و به هر دلیلی چه از طرف جناح‌ها و جریان‌های سیاسی و چه از طرف مردم و چه از طرف مردم و نخبگان مشارکت ۴۰ درصدی مطلوب نیست و آنچه مهم است اهمیت مشارکت مردم در انتخابات است که می‌تواند به توان رئیس جمهور آینده در حوزه مدیریت داخلی کشور و در حوزه سیاست خارجی تأثیر بگذارد.

شما اگر رئیس جمهور شوید برنامه شما چه هست که در دوره بعدی شاهد افزایش مشارکت مردم در انتخابات باشیم؟

۲۱:۳۰ آغاز مناظره

اولین مناظره دور دوم انتخابات ریاست جمهوری با پخش سرود ملی کشورمان آغاز شد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ