وزیر خارجه روسیه تاکید کرد:

تلاش روسیه برای عدم گسترش درگیری‌ها در آسیا

اقتصاد ایران: وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد: مسکو تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا از درگیر شدن کشورهای بیشتری در درگیری نظامی کنونی در خاورمیانه جلوگیری کند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران به نقل از خبرگزاری «تاس»، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی بعد از مذاکرات روز دوشنبه خود با سرگئی آلینیک، وزیر خارجه بلاروس در مینسک، اعلام کرد که این کشور تمام تلاش خود را می‌کند تا از کشانده شدن هرچه بیشتر کشورها به درگیری نظامی کنونی در منطقه خاورمیانه جلوگیری کند. 

او گفت: «در مورد احتمال درگیر شدن کشورهای بیشتری در جنگ کنونی در خاورمیانه، ما هر کاری انجام می‌دهیم تا چنین اتفاقی نیفتد.»

 لاوروف با اشاره به اینکه رهبری ایران نیز همانند روسیه، بر «غیرقابل قبول بودن مطلق تحریکاتی که دقیقاً با هدف گسترش منطقه درگیری نظامی انجام می شود، تاکید دارد، افزود: «ما به خوبی می دانیم که چه کسانی پشت این نظریات و تحریکات قرار دارند. در بیشتر موارد، چنین رویکردهایی با این واقعیت توضیح داده می شود که رهبران تک تک کشورها می خواهند موقعیت سیاسی داخلی خود را حفظ کنند یا حداقل در  اقداماتی که در رابطه با همسایگان خود انجام می‌دهند شکست نخورند.»

تسلیحات ارائه شده به کی‌یف بدون مشارکت آمریکا قابل استفاده نیست

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین ابراز اطمینان کرد، تسلیحاتی که از ایالات متحده به اوکراین ارسال می شود بدون مشارکت نظامیان آمریکایی قابل استفاده نیستند.به گفته وی، تسلیحات آمریکایی «بدون مشارکت مستقیم ارتش آمریکا، از جمله قابلیت‌های ماهواره‌ای و پهپادهای شناسایی آنها، قابل استفاده نیستند».

سرگئی لاوروف همچنین تاکید کرد که در دخالت آمریکا در حمله تروریستی اوکراین به سواستوپل جای تردید ندارد و آنها اکنون فقط به بیان ابراز تاسف از کشته شدن مردم غیرنظامی در این حملات بسنده می‌کنند.

لاوروف ابتکار صلح پوتین را نتیجه تحلیل واقعیت‌ها در اوکراین خواند

وزیر امور خارجه روسیه همچنین در پاسخ به سئوال دیگری گفت که پیشنهادهای صلح ولادیمیر پوتین در مورد مناقشه اوکراین، نتیجه تحلیل هوشیارانه و سازنده واقعیت‌های کنونی است.

او با یادآوری اینکه تقریباً تمام اقدامات غرب از آغاز درگیری نظامی به صورت دادن اولتیماتوم به روسیه، از جمله چشم انداز حل و فصل سیاسی و دیپلماتیک، که در آوریل 2022 خنثی شد، طراحی شده است، افزود: کشورهای غربی تاکنون همه پیشنهادات روسیه از جمله واقع بینانه ترین ابتکار عمل رئیس جمهور روسیه را رد کرده‌اند، در حالیکه  ابتکار صلحی که، به طور مشخص، رئیس جمهور پوتین در 14 ژوئن سال جاری در وزارت امور خارجه تشریح کرد، نتیجه یک تحلیل هوشیارانه و سازنده از واقعیت‌های فعلی و بهترین گزینه برای پایان دادن به مناقشه است.

 لاوروف در عین حال تاکید کرد که روسیه هیچ «مذاکرات زیرزمینی» با هیچکس انجام نمی‌دهد. وی گفت: «ما هیچ مذاکره زیرزمینی با کسی انجام نمی‌دهیم، غرب از سازماندهی مذاکرات بر  اساس اصول عادلانه امتناع می‌ورزد، و فردی به نام زلنسکی هم کل اوکراین را از مذاکره با فدراسیون روسیه منع کرده است.»

علاوه بر این، او اشاره کرد که طرف روسی هیچ درخواستی در مورد برگزاری احتمالی کنفرانس دوم درباره اوکراین دریافت نکرده است.

آمادگی مینسک و مسکو برای حل بحران اوکراین

مینسک و مسکو آمادگی خود را برای حل و فصل سیاسی و دیپلماتیک بحران اوکراین بر اساس در نظر گرفتن کامل منافع بلاروس و روسیه تایید می‌کنند. این مسئله در بیانیه مشترک وزرای امور خارجه دو کشور پس از مذاکرات دو طرف در مینسک مورد تاکید قرار گرفت. در این سند آمده: «ما شدیداً اقدامات کشورهای غربی با هدف تشدید اوضاع نظامی-سیاسی در اروپا را محکوم کرده و آمادگی خود را برای حل و فصل سیاسی و دیپلماتیک بحران اوکراین با رعایت کامل منافع بلاروس و روسیه تایید می‌کنیم.»

در این بیانیه یادآوری شده که «سلاح‌هایی که به طور انبوه توسط کشورهای اتحادیه اروپا و ناتو عرضه می‌شود، توسط کی‌یف برای  حمله به غیرنظامیان و نابودی زیرساخت‌های غیرنظامی و انجام حملات تروریستی در خاک روسیه استفاده می‌شود».

مینسک و مسکو همچنین «اقدامات قهری یکجانبه کشورهای غربی علیه جمهوری بلاروس و فدراسیون روسیه که برای جلب رضایت منافع ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک آنها اعمال می شود، مغایر با منشور سازمان ملل متحد و موازین حقوق بین‌الملل و اصول شناخته شده در گفتگوی سازنده و سودمند متقابل ارزیابی می‌شود.»

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ