محمد باقر قالیباف در مناظره چهارم چه می‌گوید؟

اقتصاد ایران: محمدباقر قالیباف نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مناظره چهارم شرکت کرد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، محمدباقر قالیباف برای شرکت در مناظره چهارم وارد سازمان صداوسیما شد.

مناظره امشب با موضوع «ایران در جهان امروز» در بخش اول موضوع فرصت‌های و ظرفیت‌های سیاست خارجی پرداخته شد. طبق برنامه هفتم به استفاده از تمام امکانات و ظرفیت‌های سیاست خارجی در جهت تقویت رویکرد اقتصاد محور در سیاست خارجی و روابط منطقه‌ای و جهانی و کمک به الهام بخشی انقلاب اسلامی به جامعه مستضعفین جهان تاکید شده است. در این بخش از مناظره نامزدها راهکارهای خود را برای اجرایی شدن این موضوع ارائه خواهند کرد.


کارشناسان در بخش اول پرسیدند:

محسن پاک آئین کارشناس مسائل بین‌الملل سوال کرد: برنامه‌های دولت شما برای بهره‌بندی از فرصت‌ها و مزایای توافق‌نامه‌های بلند مدت مطرح شده با کشورهایی نظیر چین و روسیه چیست؟

سید کاظم سجادپور رئیس پیشین مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه پرسید: چگونه می‌خواهید مسئله توازن و تعادل در سیاست خارجی را در عمل دنبال کنید؟

کامبیز میرکریمی عضو اتاق بازرگانی پرسید: پیمان موافقتنامه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اوراسیا یک نمونه موفقی بود که به خوبی اجرا شد و نشان داد چقدر یک پیمان منطقه‌ای می‌تواند باعث جهش صادرات ایران، برنامه دولت شما برای تکرار این موافقتنامه با کشورهای دیگر و مناطق دیگر چیست؟

یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق مطرح کرد: فرصتی در منطقه وجود دارد به این معنا که ۱۵ کشور همسایه ما حدود ۱۲۰۰ میلیارد دلار با یکدیگر تعامل دارند، سهم ما از این بازار همسایه با مزیت‌هایی که داریم چقدر است؟ برای استفاده از این فرصت که ضروری است چه برنامه‌هایی را دارید؟

محمدرضا رئوف شیبانی سفیر سابق ایران در روسیه پرسید: با توجه به موقعیت ویژه محور مقاومت و همزمان حرکت رو به جلو و رو به پیشرفت ریان‌های مقاومتی در منطقه و جهان و همچنین دستاوردهایی که محور مقاومت تاکنون به دست آورده در دفاع از مردم مظلوم و مسلمان منطقه، برنامه سیاسی دولت شما برای تثبیت و تقویت این دستاوردها چیست؟

همه ما باید به مردم قول دهیم که دغدغه همه ما حل مشکلات مردم با اولویت بحث‌های اقتصادی باشد

قالیباف درباره برنامه‌های خود برای تقویت پیوندهای اقتصادی با اولویت همسایگان، گفت: شهید سلیمانی باورش این بود که فرصت‌های ما در دل تهدیدات است و هر چقدر تهدیدها بزرگ باشد، فرصت‌ها هم بزرگ است.

وی بیان کرد: ما تعداد قابل توجهی و ده‌ها پرونده باز و نیمه باز داریم که بسته نشده است. اگر بسته نشده، اجرا نشده و سال‌ها ادامه یافته است. اولویت اول ما این است که به این سمت برویم که پرونده بازی نداشته باشیم و آن‌ها را پیگیری و حل و فصل کنیم و مهم‌ترین موضوعی که می‌تواند ما را در این موضوع موفق کند آن است که ما بتوانیم یک اجماع ایجاد کنیم و ما در سطح ملی نیازمند اجماع و وحدت هستیم لذا این مجموع ضرورت کار چه در داخل و چه خارج است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: سیاست داخلی ما امتداد سیاست خارجی است و برعکس و بر این اساس اجماع داخلی اهمیت زیادی دارد. ما هر توافقی را که در آن انتفاع اقتصادی داشته باشد، گام به گام و اقدام به اقدام انجام خواهیم داد و در حوزه داخلی هم به خنثی سازی تحریم‌ها را دنبال خواهیم کرد.

قالیباف ادامه داد: این روزها می‌بینیم که در ستاد پزشکیان و مشاوران وی نکاتی را مطرح می‌کنند که یک مقدار اظهار نگرانی داریم. پزشکیان حرف از وحدت می‌زند اما در گفته‌ها و میتینگ‌های وی کمتر به اجماع نظر و وحدت توجه می‌شود.

وی افزود: چه در برنامه تلویزیونی و میتینگ‌ها دیدم که این حرف‌ها را مطرح کردند و این‌ها باعث تنش مردم با مردم و مجموعه دستگاه‌ها و افراد با یکدیگر می‌شود، در حالی که ما برای رفع مشکلات نیاز به وحدت داریم. وقتی این بحث‌ها مطرح می‌شود، صدای مردم گم می‌شود و به حل مشکلات مردم توجه نمی‌شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری متذکر شد: درباره قانون اقدام راهبردی به صراحت مشاور پزشکیان گفت که قانون اقدام راهبردی مانع هرگونه کاری است، این در شرایطی است که مقام معظم رهبری فرمودند که این قانون مبنای کار ما است؛ این تضاد و دوگانه را چگونه می‌خواهیم دنبال کنیم؟

قالیباف اظهار کرد: اگر از همین الان این بحث‌ها مطرح شود، قطعاً برای آینده بهانه‌ای می‌شود که بگوییم نگذاشتند، همان طور که درباره واکسن هم گفتند نگذاشتند واکسن وارد شود. این حرف‌ها مردم را خسته می‌کند و کشور را از ریل خارج می‌کند و باعث می‌شود دهه ۹۰ تکرار می‌شود که دهه ۹۰ دهه خیلی تلخی بود.

وی تاکید کرد: قبل از اینکه بگوییم می‌خواهیم چه کار کنیم، همه ما باید به مردم قول دهیم که دغدغه همه ما حل مشکلات مردم با اولویت بحث‌های اقتصادی باشد و باید از ظرفیت‌ها استفاده کنیم. در اینجا هرچی از پزشکیان شنیدیم درباره وحدت و انسجام بود، اما در میدان و میتینگ‌های انتخاباتی وی برخلاف آن را شاهد هستیم.

در ترانزیت‌هوایی، همه از اطراف ایران عبور می‌کنند و ما از یک درآمد بزرگ محروم هستیم

قالیباف در ادامه، گفت: به صورت روشن در حوزه مذاکره معتقدم، حتماً مذاکره می‌کنیم، همان طور که شهید رئیسی ادامه مذاکرات را دنبال کرد و حتماً به توافقی می‌رسیم که در چارچوب قانون و سیاست‌های کلان باشد که در قانون راهبردی به آن اشاره شده و مبنای کار قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: متوجه نشدم که ستاد پزشکیان در این حوزه چه برنامه‌ای دارند، چرا که قانون اقدام راهبردی را مانع می‌دانند و باید این موضوع را روشن کنند که بالاخره راه آن‌ها برای مذاکرات چیست که آقای پزشکیان بهتر است در این مورد توضیح دهد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: بنده مذاکرات را قبول دارم و مطابق با قانون اقدام راهبردی معتقدم که باید قدم به قدم پیش برویم. با قانون اقدام راهبردی مجلس پروتکل الحاقی را متوقف کردیم که در مقابل آزادسازی نفتمان می‌توانیم مجدداً آن را برقرار کنیم؛ زمانی که با دشمنی روبرو هستیم که صادق نیست باید گام به گام پیش برویم.

قالیباف ادامه داد: شانگهای، بریکس و اوراسیا ظرفیت‌های خوبی است و ما همین الان ۲۴ میلیارد دلار پرونده باز درباره قراردادهایی که داریم که درباره همین کشورهای نوظهور است و همگی مخالف آمریکا هستند و با ما می‌توانند کار کنند. باید این پرونده‌ها را دنبال و حل و فصل کنیم.

وی اظهار کرد: اختلاف بین دستگاه‌ها در داخل نباید داشته باشیم و حتی نباید اختلاف میان دستگاهی داشته باشیم. در میزگرد سیاسی هم اشاره کردم که چگونه در حوزه ترانزیت هوایی ما را دور می‌زنند و نشان دادم که همه از اطراف ایران عبور می‌کنند و ما از یک درآمد بزرگ محروم هستیم و عملاً از این طریق مهم‌ترین درآمد اقتصادی ما را از بین بردند و پیشنهاد ما در طرح ۱۴۱۴ آن است که به این ظرفیت توجه شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: الان ۲۵ درصد راه آهن‌های احداثی ما برای ما هیچ‌گونه منفعت اقتصادی ندارد و اگر آن‌ها را بر اساس سیاست‌های کشور دنبال کرده بودیم الان وضع ما بهتر بود.

در حال تکمیل…

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ