مصطفی پورمحمدی در مناظره چهارم چه می‌گوید؟

اقتصاد ایران: مصطفی پورمحمدی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مناظره چهارم شرکت کرد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، مصطفی پورمحمدی برای شرکت در مناظره چهارم وارد سازمان صداوسیما شد.

مناظره امشب با موضوع «ایران در جهان امروز» در بخش اول موضوع فرصت‌های و ظرفیت‌های سیاست خارجی پرداخته شد. طبق برنامه هفتم به استفاده از تمام امکانات و ظرفیت‌های سیاست خارجی در جهت تقویت رویکرد اقتصاد محور در سیاست خارجی و روابط منطقه‌ای و جهانی و کمک به الهام بخشی انقلاب اسلامی به جامعه مستضعفین جهان تاکید شده است. در این بخش از مناظره نامزدها راهکارهای خود را برای اجرایی شدن این موضوع ارائه خواهند کرد.


کارشناسان پرسیدند:

محسن پاکائین کارشناس مسائل بین‌الملل سوال کرد: برنامه‌های دولت شما برای بهره‌بندی از فرصت‌ها و مزایای توافق‌نامه‌های بلند مدت مطرح شده با کشورهایی نظیر چین و روسیه چیست؟

سید کاظم سجادپور رئیس پیشین مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه پرسید: چگونه می‌خواهید مسئله توازن و تعادل در سیاست خارجی را در عمل دنبال کنید؟

کامبیز میرکریمی عضو اتاق بازرگانی پرسید: پیمان موافقتنامه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اوراسیا یک نمونه موفقی بود که به خوبی اجرا شد و نشان داد چقدر یک پیمان منطقه‌ای می‌تواند باعث جهش صادرات ایران، برنامه دولت شما برای تکرار این موافقتنامه با کشورهای دیگر و مناطق دیگر چیست؟

یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق مطرح کرد: فرصتی در منطقه وجود دارد به این معنا که ۱۵ کشور همسایه ما حدود ۱۲۰۰ میلیارد دلار با یکدیگر تعامل دارند، سهم ما از این بازار همسایه با مزیت‌هایی که داریم چقدر است؟ برای استفاده از این فرصت که ضروری است چه برنامه‌هایی را دارید؟

محمدرضا رئوف شیبانی سفیر سابق ایران در روسیه پرسید: با توجه به موقعیت ویژه محور مقاومت و همزمان حرکت رو به جلو و رو به پیشرفت ریان‌های مقاومتی در منطقه و جهان و همچنین دستاوردهایی که محور مقاومت تاکنون به دست آورده در دفاع از مردم مظلوم و مسلمان منطقه، برنامه سیاسی دولت شما برای تثبیت و تقویت این دستاوردها چیست؟

مشکل انتخابات، مشکلی جدی است و باید برای آن فکری بکنیم

پورمحمدی با تبریک عید غدیر گفت: سیاست خارجی نیازمند سیاست داخلی است و اگر در داخل توانمند باشیم می‌توانیم در عرصه خارجی هم توانمند باشیم. الان بحث انتخابات هست و این مناظره هم مناظره سیاسی است. در کجا بحث سیاست داخلی شد؟ این همه میز گرد و گفتگو حرفی از سیاست خارجی به میدان نیامد. صحبت همین سه بزرگوار هم بخش زیادی از آن سیاست خارجی بود. چرا نمی‌خواهیم از سیاست داخلی حرف بزنیم؟
وی افزود: موضوع امروز جامعه انتخابات است و مشارکت در آن مهم است. رهبری فرمودند مشارکت بالا اقتدار ملی می‌آورد و اقتدار بالا باعث دفع خطرات دشمن و رفع مشکلات داخلی می‌شود. باید برای افزایش مشارکت کار کنیم. اما در نظرسنجی‌ها افزایش مشارکت نمی‌بینیم. هیچ حس و حال جدیدی در جامعه نمی‌بینیم. این مسئله بزرگ امروز ایران است و باید به آن برگردیم.
بحث انتخابات ناموس سیاسی کشور است. جمهوری اسلامی با رأی مردم شکل گرفته است و از روز اول امام بزرگوار ما بحث انتخابات را جدی مطرح کرد.
وی گفت: وقتی وزیر کشور شدم دیدم مشکل انتخابات مشکلی جدی است و باید برای آن فکری بکنیم و نامه‌ای برای رهبری فرستادم و مشکلات انتخابات را مطرح کردم و ایشان به مجمع تشخیص ارجاع دادند و مجمع تشخیص هم دغدغه‌های من را مطرح کرد و حتی آن را معضل دانست. و هشت سال طول کشید تا سیاست‌های کلی انتخابات نوشته شود و من اعتراض کردم به مرحوم رفسنجانی که چرا موضوع مهم انتخابات چرا عقب می‌افتد؟ در اتفاقات سال ۸۸ گفتند به مصلحت نیست و سال ۹۵ تصویب شد اما هنوز قانون انتخابات نوشته نشده است. هم مجلس دهم هم مجلس یازدهم، هنوز قانون انتخابات که بر اساس سیاست‌های کلی باشد را ننوشته‌اند.

این کاندیدای ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: من معتقدم سال ۸۸ بسیاری از گرفتاری‌هایمان به‌دلیل این بود که سیاست‌های انتخاباتی‌مان درست نبود. این مسئله جدی است. مسئله انتخابات جدی است. تعدادی از افراد مثل جهانگیری و لاریجانی تأیید نشدند. اینها با چه فرقی دارند؟ چرا ما باشیم و آنها نباشند؟ دوستان شورای نگهبان می‌گویند ما قاضی هستیم و حق داریم. نباید قوانین انتخابات ما و تعیین صلاحیت شناور باشد. در دنیا قانون انتخابات شأن جزو قانون اساسی است.
وی افزود: کاندیداهای حاضر کدامشان نماینده فلان جریان سیاسی هستند؟ هیچکدام پشتوانه سیاسی ندارند. حتی آقای پزشکیان هم برنامه خودش را دارد. اینها دغدغه‌های مهم کشور است و اصلاً نمی‌خواهیم به این مسائل بپردازیم و تا اینها حل نشود وفاق و اجماع شکل نمی‌گیرد و یخی که در فضای سیاسی جامعه می‌بینیم و عدم اشتیاق و مشارکت باقی می‌ماند و تا این باقی بماند نه مسائل سیاسی حل می‌شود نه مسائل بین‌المللی.

در حال تکمیل…

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ