افزایش ظرفیت مخازن راهبردی در مسیر صادرات نفت

اقتصاد ایران: مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران گفت: پروژه احداث مخازن ذخیره‌سازی در منطقه گوره و مخازن ذخیره‌سازی پایانه جاسک هرکدام با ظرفیت ۴ میلیون بشکه در مسیر صادرات نفت به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، ابوذر شریفی، امروز (دوشنبه، چهارم تیر) در آئین بهره‌برداری مخازن ذخیره‌سازی پایانه جاسک و مخازن راهبردی گوره که با حضور محمد مخبر، سرپرست ریاست‌جمهوری، جواد اوجی، وزیر نفت و جمعی دیگر از مسئولان از طریق ویدیوکنفرانس برگزار شد، با بیان اینکه ساخت مخازن بتنی ذخیره‌سازی در گوره از سال ۱۳۸۱ آغاز شد، بیان کرد: این پروژه پس از فراز و نشیب‌های فراوان سرانجام در سال ۱۳۹۵ با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد نیمه‌تمام ماند.

وی ادامه داد: با آغاز به‌کار دولت سیزدهم و با تأکیدهای رئیس‌جمهوری شهید مبنی بر ارزش‌آفرینی و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام با حمایت مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و اتخاذ تصمیم‌های درست و به‌موقع در دی ۱۴۰۱ عملیات اجرایی پروژه آغاز و با تلاش شبانه‌روزی و جهادی کارکنان شرکت مهندسی و توسعه نفت در دولت سیزدهم با موفقیت پایان یافت و آماده بهره‌برداری شد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت گفت: با توجه به موقعیت راهبردی منطقه گوره این مخازن که شامل ۴ مخزن ۵۰۰ هزار بشکه‌ای و ۲ مخزن یک‌میلیون بشکه‌ای است با در نظر گرفتن همه ملاحظات پدافند غیرعامل به‌صورت زیرزمینی برای نخستین بار در کشور طراحی و اجرا شده است.

شریفی بیان کرد: در کنار بهره‌برداری از مخازن ذخیره‌سازی گوره باید این نوید را داد که امروز بهره‌برداری از نخستین مخازن ذخیره‌سازی نفت خام در سواحل مکران نیز انجام شد. احداث مخازن ذخیره‌سازی نفت خام در جاسک یکی از پروژه‌های راهبردی برای توسعه سواحل مکران با قابلیت دسترسی به آب‌های آزاد و در مجاورت منطقه کوه مبارک است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون در فاز نخست این پروژه که با سرمایه‌گذاری گروه امید انجام شده است، عملیات احداث ۲۰ مخزن فلزی شناور با ظرفیت ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام سبک و سنگین در حال اجرا بوده است و امروز ۸ مخزن با ظرفیت ۴ میلیون بشکه نفت به بهره‌برداری رسیده و بقیه مخازن تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت گفت: بهره‌برداری از مخازن ذخیره‌سازی راهبردی افزون بر صادرات نفت خام حلقه نخست زنجیره ارزش افزوده صنایع پالایشی و پتروپالایشی در سواحل مکران فراهم و سبب توسعه و محرومیت‌زدایی در این منطقه می‌شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ