رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس اعلام کرد:

ممنوعیت کشت تراریخته در برنامه هفتم توسعه

اقتصاد ایران: رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: برداشتن تعرفه صادرات محصولات کشاورزی در برنامه هفته توسعه آمده است و هیچ دستگاهی حق گذاشتن تعرفه برای محصولات صادرات کشاورزی ندارد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، محمد جواد عسگری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در نشست خبری با بیان اینکه امنیت غذایی کشور و امنیت ملی گره خورده است، اظهار داشت: محدودیت خاک حاصلخیز و بحران آب در کشور وجود دارد که حتما باید برای آن برنامه ریزی داشته باشیم اما در کنار آن ظرفیت‌های زیادی نیز داریم به طوری که می‌توان اشاره کرد تنوع اقلیم ایران در جهان منحصر به فرد است.

وی افزود: حدود 250 هزار نفر فارغ التحصیل بخش کشاورزی در کشور وجود دارد که از این ظرفیت باید استفاده بیشتری شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس بابیان اینکه قوانین مندرسی در بخش کشاورزی وجود داشت که در مجلس رفع شده است گفت: بخش کشاورزی سه برابر صنعت برای اقتصاد کشور بهره وری دارد و با داشتن 4.5 میلیون نفر بهره بردار قوانین مندرسی در آن وجود داشت که با همت مجلس اصلاح شد.

عسگری تصریح کرد: در این راستا شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی ایجاد شد که تا قیمت های خرید تضمینی محصولات کشاورزی با نرخ واقعی تر تعیین شود به طوری که در نهایت نرخ گندم برای سال زراعی جاری به ازای هر کیلوگرم 17.5 هزار تومان تعیین شد و رضایت نسبی کشاورزان را دربر داشت.

پیش بینی دستیابی به خودکفایی مطلق در تولید گندم برای سال جاری

وی گفت: در سال جاری انتظار داریم که به خودکفایی مطلق در تولید گندم برسیم و پیش بینی می شود که حدود 12 تا 13 میلیون تن گندم در کشور تولید شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: الگوی کشت کشاورزی که سالها بود معطل مانده بود در بخش کشاورزی کشور اجرا شد همچنین کشت قراردادی در قالب برنامه ریزی های انجام شده دنبال می‌شود و کنار آن قیمت تضمینی محصولات کشاورزی نیز به مرحله اجرا رسیده است.

عسگری با اشاره به اقدامات انجام شده در برنامه پنج ساله هفتم توسعه گفت: پرداخت و حمایت های بیمه در تسهیلاتی به زنجیره های تولید اختصاص داده می شود، سامانه های کشاورزی هوشمند و آبیاری زیر سطحی راه اندازی خواهد شد.

وی افزود: امیدواریم که با اقداماتی که در برنامه هفتم توسعه وجود دارد بتوانیم مشکلات آب در بخش کشاورزی حل کنیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس همچنین گفت: افزایش سرمایه بانک کشاورزی برای افزایش ارائه تسهیلات به بخش کشاورزی در این برنامه دیده شده و همچنین همه بانکها مکلفند که 15 درصد از تسهیلات خود را در اختیار بخش کشاورزی قرار دهند.

عسگری ادامه داد: با سند دار کردن اراضی کشاورزی امیدواریم که کشاورزان بتوانند از ظرفیت‌های اعتباری موجود برای دریافت تسهیلات با توجه به ارزش و اعتبار زمین خود تسهیلات بانکی دریافت کنند.

ممنوعیت کشت تراریخته در برنامه هفتم توسعه

وی با اشاره به دیگر موارد برنامه هفتم توسعه در بخش کشاورزی گفت: در این برنامه کشت محصولات تراریخته ممنوع شده است.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس همچنین گفت: افزایش 30 هزار هکتاری کاشت زیتون نیز در این برنامه در دستور کار قرار دارد

سازمان پنبه و دانه های روغنی ایجاد می شود

عسگری با بیان اینکه 90 درصد نیاز کشور به روغن از محل واردات تامین می شود گفت: در این برنامه وزارت جهاد کشاورزی مکلف شده که در قالب یکی از معاونت ها سازمان پنبه ودانه های روغنی ایجاد کنند.

وی افزود: میزان هزینه واردات روغن معادل 25 درصد از کل واردات کالاهای اساسی است که معادل 10 تا 16 میلیارد دلار است به روغن اختصاص دارد و معادل کل هزینه آموزش عالی در کشور است که با برنامه ریزی های انجام شده امیدواریم که از میزان واردات کاسته و به تولید محصول افزوده شود.

تولیدات گلخانه ای تا پایان برنامه هفتم توسعه 10 میلیون تن می شود

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس اضافه کرد: در این برنامه افزایش تولید محصولات گلخانه ای تا پایان سال برنامه هفتم به 10 میلیون تن افزایش یابد.

تعرفه صادرات محصولات کشاورزی در برنامه هفتم توسعه برداشته می‌شود

عسگری اظهار داشت: برداشتن تعرفه صادرات محصولات کشاورزی در برنامه هفته توسعه آمده است و هیچ دستگاهی حق گذاشتن تعرفه برای محصولات صادرات کشاورزی ندارد.این اقدام در ماده 23 قانون احکام بالادستی هم به آن تاکید شده است.

وی با بیان اینکه 19 هزار نفر عضو هیئت علمی در بخش کشاورزی کشور وجود دارد گفت: این افراد برای ارتقا وضعیت خود با مقاله در برنامه هفتم توسعه باید بتوانند علاوه بر ارائه مقاله آن را نیز در عرصه کشاورزی اجرا کنند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: امیدواریم که در انتخابات پیش رو شخصی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود که سابقه جهادی و توان اجرایی و کارایی لازم برای اجرای این برنامه ها را داشته باشد.

استفاده از آبهای ژرف در برنامه هفتم توسعه

عسگری تاکید کرد: در این برنامه مهار آبهای مشترک مرزی استفاده از آبهای ژرف و انتقال آب دریای عمان به فلات مرکزی در قانون آمده است. > بازرگان روابط عمومی نظام صنفی کشاورزی: وی تصریح کرد: در این برنامه همچنین آب صنایع از پساب و دریا تامین می شود و وزارت نیرو مکلف به اجرای سیستم های تصویه فاضلاب شده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه در دولت بعدی نیازمند دیپلماسی فعال برای دریافت حق آبه از کشور ترکیه هستیم، گفت: ترکیه حقابه سوریه عراق و بخشی از ایران را از بین برده است و آب آن را با ایجاد سد مهار کرده است که امیدواریم با دیپلماسی مناسب این موارد رفع شود.

عسگری افزود: در این برنامه همچنین برای  آلودگی منابع آبی جرم انگاری شده است که صیانت بهتری از منابع آبی کشور صورت گیرد.

وی با بیان اینکه براساس بررسی های انجام شده در واردات ذرت فساد وجود دارد، گفت: امیدواریم که با کمک مجلس دست رانت خوران و مفسیدن را کوتاه کنیم.

معادل 30 کشتی اقیانوس پیما بابت دموراژ پرداخت شده است

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: معادل خرید 30 کشتی اقیانوس پیما بابت توقف کشتی و عدم تخلیه بار کشتی ها در بنادر در 7 سال گذشته ارز از دست داده ایم چرا که به ازای هر 24 ساعت توقف کشتی 50 هزار تنی در بنادر 100 هزار دلار باید دموراژ پرداخت شود و دلیل اصلی آن عدم تخصیص و پرداخت به موقع ارز از سوی بانک مرکزی است که در برنامه هفتم توسعه آمده است که از توقف این چنینی کشتی ها در بنادر و دموراژ آنها جلوگیری شود.

عسگری همچنین گفت: در برنامه هفتم توسعه همچنین برقی کردن چاه های کشاورزی نیز دیده شده است و وزارت نیرو مکلف شده که با وام‌های کم بهره و دارای تنفس این مهم را اجرایی کند.


تکمیل طرح 550 هزار هکتاری ایلام و خوزستان در برنامه هفتم توسعه

وی اضافه کرد: در این برنامه تکمیل و اتمام طرح های ملی کشاورزی 550 هزار هکتاری ایلام و خوزستان و 46 هزار هکتاری سیستان که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز است دیده شده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: از طرح 550 هزار هکتاری در فاز اول 300 هزار هکتار آن اجرا شد و فاز دوم آن در دو سال ابتدایی برنامه هفتم توسعه باید اجرا شود.

عسگری با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه به جای تنظیم بازار تنظیم تولید خواهد شد، گفت: با مدیریت و بهره‌وری در تولید دیگر مفهوم تنظیم بازار نیز عملا از بین می رود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادایران ، گفت: براساس بازدید میدانی که در دولت دوازدهم از بنادر کشور داشتیم سه میلیون نهاده در بنادر کشور رسوب کرده بود که 300 هزار تن سویا دچار خودسوزی و نزدیک به یک میلیون تن در کشتی های لنگر انداخته و منتظر تخلیه بود این اتفاق درحالی بود که بازار نیاز به این نهاده ها داشت.

وی افزود: با پیگیری های انجام شده این مشکلات رفع شد که به همین صورت در بازار برنج و روغن نیز مشکلات مشابهی داشتیم که با پیگیری این مشکلات مرتفع شدند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ