وزیر راه و شهرسازی:

پروژه ایران راه ،سرفصل‌ توسعه ترانزیت دولت سیزدهم

اقتصاد ایران: وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه آزادسازی قیمت بلیت هواپیما اتفاق بسیار تلخی بود، گفت: وقتی عرضه و تقاضا در پروازهای داخلی تراز نیست، نمی‌توانیم آنرا به بازار بسپاریم.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، مهرداد بذرپاش در نشست  خبری اظهار کرد: پروژه ایران راه یکی از سرفصل‌های توسعه ترانزیت دولت سیزدهم بود؛ آمریکا به دنبال حذف کشورمان از کریدروهای بین المللی بود که به طرح ایران راه رسیدیم. رییس جمهور شهید به درستی بر توافق با کشورهای همسایه برای توسعه ترانزیت و استفاده از کریدورهای بین‌المللی تاکید داشتند.

وی ادامه داد: با همین سیاست سال گذشته در بخش ترانزیت جاده ای نسبت به سال 401 حدود 58 درصد افزایش یافت. کل ترانزیت ایران نیز نسبت به سال 1401 بالغ بر 51 درصد رشد داشته است.

وی افزود: در بهار امسال در مقایسه با بهار سال گذشته ترانزیت جاده ای 69 درصد و در کل ترانزیت شاهد رشد 55 درصد را داشته ایم.

وی با اشاره به افزایش 35 درصدی ساخت آزادراه‌ها در دولت سیزدهم گفت: در بخش بزرگراه ها و راه اصلی 3586 کیلومتر به شبکه راه ها اضافه شده است. در بخش راه روستایی 7300 کیلومتر راه در دولت سیزدهم ساخته شده که حکایت از رشد 34 درصدی دارد.

وی با اشاره به این که ساخت خط آهن شلمچه-بصره از یکسال قبل آغاز شده است، افزود: راه آهن درود-خرم آباد تاکنون 55 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که به دلایل زاکرسی احداث پروژه‌های زیرساختی کار ساده ای نیست.

وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه خط آهن مرند-چشمه ثریا با همکاری ترک ها ساخته خواهد شد به رشد 7.1 درصدی بخش مسکن اشاره کرد و افزود: آخرین عدد نهضت ملی مسکن، 2 میلیون و 567 هزار واحد در حال ساخت است که از این تعداد 560 هزار واحد تحویل مردم شده و مابقی نیز در مراحل مختلف ساخت قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه میانگین پروانه صادر شده بافت فرسوده در دو دولت قبل سالانه 47 هزار بوده که در دولت سیزدهم به متوسط 92 هزار پروانه افزایش یافته است، اضافه کرد: در دولت نهم و دهم 1.1 میلیون مسکن شهری تعریف شده بود که در دولت سیزدهم نیز 1.1 میلیون واحد تعریف شده است.

وی بیان کرد: تا امروز 100 هزار هکتار زمین به عملیات ساخت مسکن اختصاص یافته است. برنامه واگذاری  یک میلیون قطعه زمین روستایی را در دوست سیزدهم داشتیم که از میزان 600 هزار هکتار تامین و یکصد هزار هکتار به متقاضیان واگذار شده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه رای دیوان عدالت اداری در آزادسازی قیمت بلیت هواپیما اتفاق بسیار تلخی بود، اظهار کرد: دیوان برای این رای به برنامه پنجم توسعه استناد کرده که 6 سال از آن گذشته، استناد کرده است.

بذرپاش ادامه داد: در جلسه ای که با دیوان عدالت اداری داشتیم عنوان شد که این قانون در مقطعی در دولت روحانی اجرا شده و قابل تعمیم است.

وی تاکید کرد: وقتی در حمل‌ونقل هوایی عرصه و تقاضا تراز نیست، نمی توانیم آنرا به بازار بسپاریم. از قوه قضاییه و سران قوا خواسته ایم به این موضوع رسیدگی کنند، نمی‌توانیم به مردم ظلم کنیم. متاسفانه طی روزهای اخیر نیز شاهد تلاطم جدی در این بخش هستیم. از این رو لازم است  با مکانیزم قیمت‌گذاری، بازار را کنترل کنیم.

وی از ابلاغ سقف مجاز افزایش اجاره بها طی آخر هفته جاری یا اوایل هفته آینده خبر داد و گفت: تا امروز 133 هزار مسکن مهر باقیمانده، تحویل مردم شده است.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ