رئیس کل بانک مرکزی عنوان کرد:

رشد اقتصادی در دولت سیزدهم ۹ برابر دهه ۹۰ بود

اقتصاد ایران: رییس کل بانک مرکزی گفت: متوسط رشد اقتصادی در دولت سیزدهم ۹ برابر متوسط رشد دهه ۹۰ بوده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، محمدرضا فرزین در نشست مشترک با سخنگوی دولت که امروز در محل ریاست جمهوری برگزار شد گفت: متوسط رشد اقتصادی کشور در دهه ۹۰ (سال‌های ۱۳۹۱ تا پایان ۱۳۹۹) فقط نیم درصد بوده است. این در حالی است که متوسط رشد اقتصادی کشور در دولت سیزدهم (از نیمه دوم ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲) به ۴.۵ درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: رشد اقتصادی کشور در دولت سیزدهم نسبت به میانگین ۲۰ ساله کشور (۲.۷ درصد) هم بسیار بیشتر بوده است. همچنین متوسط رشد اقتصادی بدون نفت در دولت سیزدهم نسبت به دهه ۹۰ بیش از ۳ برابر و رشد بخش صنعت بیش از ۹ برابر شده است.

فرزین تصریح کرد: رشد تشکیل سرمایه ثابت که در دهه ۹۰ منفی ۷.۱ درصد بود در دولت سیزدهم به مثبت ۶.۴ درصد رسیده است.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی افزایش یارانه به ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان درست است که اثر تورمی داشت، اما قدرت خرید خانوارها را رشد داد و این اقدام باعث کاهش ضریب جینی از عدد ۰.۳۹۳۸ در سال ۱۴۰۰ به ۰.۳۸۷۷ در سال ۱۴۰۱ شده است.

وی تصریح کرد: نرخ رشد نقدینگی نیز از ۴۲.۸ درصد به ۲۴.۳ درصد رسیده که پایین از نرخ هدفگذاری بانک مرکزی (۲۵ درصد) است. در واقع دولت در زمینه اجرای سیاست‌های پولی، بانکی و ارزی موفق عمل کرده است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در دولت رئیسی هرچه به پایان نزدیک شدیم شرایط بهتر شده و تورم کاهش پیدا کرده است، ادامه داد: تورم سالانه ۱۶ درصد و تورم نقطه‌به‌نقطه ۱۹.۹ درصد کاهش یافته است.

فرزین اعلام کرد: نرخ رشد ناخالص داخلی در دولت شهید رئیسی ۴.۵ درصد بوده که از میانگین تمام دوره‌های قبل بسیار بالاتر است.

وی تصریح کرد: میانگین رشد صنعت در ده سال ۰.۷ بوده و در این دولت ۶.۵ درصد شده است. میانگین رشد مصرف خصوصی در ده سال منفی ۰.۳ بوده است در این دولت ۶.۳ شده است. میانگین رشد تشکیل سرمایه منفی ۷.۱ بوده ۶.۴ شده است. متغیرهای بخش واقعی اقتصاد در این دوران فاصله زیادی با گذشته دارد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ