امیدواری برای سروسامان دادن به بازار لوازم آرایشی

اقتصاد ایران: بالاخره پس از حدود 5سال، یک مجوز نجات‌بخش برای بازار لوازم آرایشی – بهداشتی صادر شد؛ مجوز بالک برای واردات محصولات آرایشی خارجی. بالک به این معناست که محصول یک شرکت آرایشی خارجی، به‌صورت بشکه‌ای به داخل کشور وارد و بسته‌بندی و پکیج آن در داخل کشور انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  حالا امیدواری برای سروسامان دادن به بازار لوازم آرایشی بیشتر شده که متولیان آن بارها تأیید کرده‌اند 80درصد سهم آن در اختیار محصولات تقلبی و قاچاق بوده و سلامت مصرف‌کنندگان را نشانه گرفته است‌. امیدواری‌ای که موسی احمدزاده، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران و نایب‌رئیس انجمن واردکنندگان و تولیدکنندگان صنایع آرایشی_ بهداشتی و عطریات کشور هم آن را تأیید به نکات بیشتری در این‌باره اشاره می‌کند.

از ممنوعیت واردات تا صدور یک مجوز


اسفند سال 97بود که با دستور وزیر وقت صمت واردات لوازم آرایشی ممنوع شد تا هم مصرف‌کنندگان از کالای ایرانی حمایت کنند و هم از خروج ارز برای تامین کالای غیرضروری جلوگیری شود. هر چند کارشناسان حذف ناگهانی مجوزهای وارداتی برای محصولات آرایشی را یک آسیب جدی عنوان کردند؛ به این دلیل که صنعت تولید محصولات آرایشی و بهداشتی هنوز به رشد کافی نرسیده بود.

احمدزاده هم این مسئله را تأیید می‌کند و می‌گوید: «محصولات خوبی در کشور تولید می‌شود؛ اما برخی هم متقاضی محصول خارجی هستند و همین تقاضا، عرصه را برای حضور قاچاقچیان و واردات محصولات از مسیرهای نامتعارف باز کرده است؛ بازاری که سرعت رشد آن به‌شدت بالا و محصولاتش هم عمدتا فیک و تقلبی بودند.

ضرورت دارد که آرام‌آرام به سمت تولید رقابت‌پذیر و صادرات محور در کشور گام برداریم، اما نباید مرزهای کشور را بست که منجر به واردات قاچاق و ضرر برای مردم شود. الزام مشتری به خرید محصولات محدود یا صرفا تولید داخلی درست نیست. باید تولید ملی داشته باشیم و از آن حمایت کنیم؛ اما شکوفایی صنعت با بستن مرزها صورت نمی‌گیرد.»

حذف دام فضای مجازی


احمدزاده با اشاره به اینکه نسل جوان در شبکه‌های اجتماعی حضور دارد، می‌گوید: «در شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات گسترده‌ای درباره کالای خارجی وجود دارد و مردم را ترغیب به خرید می‌کند. این مسئله به‌ویژه درباره نسل جوان بیشتر دیده می‌شود که تمایل به خریدهای آنلاین دارند و می‌توانند در دام محصولات قاچاق یا تقلبی گرفتار شوند. این مسئله با مجوز بالک می‌تواند مدیریت شود که مصوبه آن چند روز پیش تأیید شده و با تحقق آن یک محصول خارجی مورد تقاضا در بازار به شکل رسمی و با تأییدیه وزارت بهداشت عرضه خواهد شد.»

بالک ارزش افزوده دارد


احمدزاده با بیان اینکه واردات بالک، هم برای اشتغال پایدار خوب است و هم باعث رشد تولید ناخالص داخلی می‌شود، عنوان می‌کند:
« واردات بالک در تمام دنیا مرسوم است و بهره‌وری برای ما خواهد داشت؛ چون برندهایی که تا پیش از این به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شدند، با واردات رسمی در اختیار مردم قرار می‌گیرند که ارزش افزوده برای کشور هم به شمار می‌رود.»

2 مسئله آسیب‌زا درباره ورود کالاهای آرایشی خارجی به کشور مطرح است:
1. محصولات قاچاق
2. کالاهای فیک. مورد دوم آسیب بیشتری برای سلامت مصرف‌کنندگان دارند؛ چون عمدتا به شکل زیرزمینی تولید می‌شوند.

3روش برای بررسی اصالت محصول آرایشی وجود دارد؛ ارسال عدد 16رقمی اصالت کالا به شماره 20008822، استعلام کد20رقمی UID در سامانه تیتک یا بررسی بارکد کالا در نرم‌افزار موبایلی سازمان غذا و دارو.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ