اقدامات مرکز مشاوران حقوقی و هیات داوری سازمان بورس

اقتصاد ایران: اقدامات مرکز مشاوران حقوقی و تدوین مقررات بازار سرمایه و دبیرخانه هیات داوری سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست گروهی با خبرنگاران تشریح شد.

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، در نشست گروهی خبرنگاران که با حضور روسای «دبیرخانه هیات داوری و مرکز مشاوران حقوقی و تدوین مقررات بازار سرمایه» در محل سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد، اقدامات این دو بخش مورد بررسی قرار گرفت.

حسین زارع، رییس دبیرخانه هیات داوری سازمان بورس و اوراق بهادار در این نشست ضمن تشریح فرآیند رسیدگی به اختلافات در بازار سرمایه و سازش برای فعالان بازار سرمایه، «مطالبه سود سهامداران از ناشر، اختلافات کارگزار و مشتری در خصوص معاملات و اجرای سفارشات، تخصیص اعتبار و تسویه آن، اختلافات قراردادی در حوزه سبدگردانی، اختلافات ناظر به عدم تحویل و کمیت و کیفیت کالای معامله شده در بورس کالا و انرژی» را از جمله موضوعات مورد بررسی در هیات رسیدگی داوری برشمرد.

وی همچنین، اصلاح فرآیند سازش کانون‌ها، فرآیند ثبت دادخواست در سامانه دبیرخانه، ایجاد درگاه پرداخت در سامانه‌های سازمان، تلاش برای کاهش فرآیند رسیدگی به اختلافات در هیات و افزایش جلسات رسیدگی را از جمله اقدامات این مرکز عنوان کرد.

در ادامه، زینب فلاح، رییس مرکز مشاوران حقوقی و تدوین مقررات بازار سرمایه، در این باره اعلام کرد: این مرکز به منظور بهبود فرآیندهای حقوقی و مقررات‌گذاری در بازار سرمایه تشکیل شده و هر یک از ادارات تخصصی آن وظایف و عملکرد مشخصی را دنبال می‌کنند که نقش مهمی در ارتقاء شفافیت و قانون‌مندی بازار سرمایه ایفا می‌کنند. چهار اداره تخصصی این مرکز به شرح زیر می‌باشد: اداره استعلامات حرفه‌ای حقوقی، اداره تدوین مقررات، اداره تنقیح مقررات، طرح‌ها و لوایح، و اداره امور قراردادها.

وی افزود: اداره استعلامات حرفه‌ای حقوقی مسئولیت پاسخگویی به استعلامات درون سازمانی و ارکان بازار، تعاملات حقوقی با مراجع نظارتی و بررسی حقوقی پیش‌نویس مصوبات هیأت‌مدیره را بر عهده دارد. اداره تدوین مقررات نیز به بررسی و تهیه پیش‌نویس نهایی مقررات جدید و اصلاحی پرداخته و از زمان تأسیس تا کنون 72 عنوان پیشنهاد مقرره را مورد بررسی قرار داده است.

خانم فلاح همچنین به فعالیت‌های اداره تنقیح مقررات، طرح‌ها و لوایح اشاره کرد و گفت: این اداره با انتشار فراخوان‌های عمومی، تعامل با نهادهای قانون‌گذاری و نظارتی و بررسی تنقیحی مصوبات پیشین، نقش مهمی در شناسایی و بازنگری در مصوبات و مقررات بازار سرمایه ایفا می‌کند.

رئیس مرکز مشاوران حقوقی سازمان بورس با اشاره به مأموریت اداره امور قراردادها تصریح کرد: این اداره با تدوین قراردادها، تفاهم‌نامه‌ها و مناقصات، نظام‌مند نمودن روابط قراردادی سازمان و بررسی حقوقی موضوعات نوین مربوط به حوزه بازار سرمایه، به بهبود عملکرد حقوقی سازمان و ارتقاء سواد مالی فعالان بازار کمک شایانی می‌کند.

زینب فلاح در پایان اظهار امیدواری کرد که با فعالیت منسجم و تخصصی این مرکز، شاهد توسعه و بهبود فرآیندهای حقوقی و نظارتی در بازار سرمایه کشور خواهیم بود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ