خودروهایی که آینده صنعتی ملّت ها را تغییر دادند!

اقتصاد ایران: امروزه حدود ۲۰۰ کشور در سراسر کره زمین وجود دارد که اکثر آن‌ها تولیدکننده خودرو نیستند. همچنین بسیاری از کشورها که کارخانه خودروسازی دارند صرفا به تولید خودروهای برندهای دیگر کشورها می‌پردازند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، تولید و همزمان کسب موفقیت تجاری در مجموعه عظیم و پیچیده‌ای به نام خودرو نیازمند هماهنگی در بسیاری از صنایع، لجستیک و بسیاری از ارگان‌هایی است که عمدتا نمی‌توان بهترین‌های آن را در یک کشور تجربه کرد.

اما در برخی برهه‌های تاریخ اجزا مختلف در یک کشور دست به هم داده تا در نهایت محصولی را تولید کنند که در دنیا زبانزد شود. بسیاری از کشورهای جهان در طول تاریخ صدها مدل خودرو مختلف تولید کرده‌اند ولی از دید ما، آنها مهم‌ترین خودروهای هر کشور محسوب می‌شوند.

امروزه حدود ۲۰۰ کشور در سراسر کره زمین وجود دارد که اکثر آن‌ها تولیدکننده خودرو نیستند. همچنین بسیاری از کشورها که کارخانه خودروسازی دارند صرفا به تولید خودروهای برندهای دیگر کشورها می‌پردازند.

به همین دلیل، در کل جهان تنها چند کشور مهم خودروسازی داریم. از بین خودروهای ساخت این کشورها، مدل‌های زیادی بوده‌اند از اهمیت تاریخی بالایی برخوردار هستند و به همین دلیل، انتخاب فقط یک خودرو از هر کشور کار آسانی نیست ولی ما سعی کردیم این کار را انجام دهیم.

چین: «کوروس ۳»

تا حدود یک‌دهه پیش، خودروسازان چینی به ساخت خودروهای غیرایمن یا کپی شده از روی رقبای خارجی شهرت داشتند اما سدان کوروس۳ به‌طور بسیار موثری با این تصویر منفی مقابله کرد. کوروس۳ خودرو خوش‌چهره‌ای بود بدون آنکه کپی‌برداری کرده باشد. مهم‌تر از این، کوروس۳ اولین خودرو چینی بود که از یورو انکپ پنج ستاره ایمنی دریافت کرد. این سدان چینی از تمام خودروهایی که یورو انکپ در سال ۲۰۱۳ آزمایش کرد ایمن‌تر بود.

جمهوری چک: «اشکودا فیوریت»

فیوریت چون اشکودا را پس از دهه‌ها مشکلات مالی به سمت شرایط بهتر سوق داد، خودرو بسیار مهمی محسوب می‌شود. این خودرو که یک هاچ‌بک دیفرانسیل جلو با طراحی برتونه بود، با مدل‌های موتور عقب قدیمی که جایگزینشان شد کاملا متفاوت بود. در سال ۱۹۹۱ یعنی زمانی که فیوریت به نیمه عمر خود رسیده بود، گروه ‌فولکس‌واگن سهام اشکودا را خرید. اولین اشکودایی که زیر چتر فولکس‌واگن ساخته شد، فلیسیا بود که جایگزین فیوریت شد. این خودرو اما اساسا یک فیوریت بروز شده با ظاهری زیباتر و تجهیزات بیشتر بود. فلیسیا اما شروع حرکت بزرگی برای اشکودا بود.

فرانسه: «سیتروئن ۲CV»

هرچند ۲CV از همان روز اول خودرویی بسیار ابتدایی بود اما در بازار هدف اصلی خود یعنی کسانی که توانایی خرید هیچ خودرو دیگری را نداشتند، بسیار محبوب شد. سیتروئن این خودرو را قبل از جنگ جهانی دوم طراحی کرده بود اما پس از اشغال فرانسه، ۲CV را از آلمانی‌ها مخفی کرد و پس از جنگ در سال ۱۹۴۸ آن را عرضه کرد. ۲CV تا سال ۱۹۹۰ تولید شد و با وجود رقبای زیادی مثل رنو۴، به یکی از محبوب‌ترین خودروهای فرانسوی تاریخ تبدیل شد.

آلمان: «فولکس‌واگن بیتل»

بیتل که به درخواست هیتلر توسط فردیناند پورشه طراحی شد و پس از جنگ جهانی دوم توسط ارتش بریتانیا از فراموشی نجات پیدا کرد، برای مدتی ستون فقرات صنعت خودروسازی آلمان بود. بیتل تقریبا در همه جای جهان خودرویی ارزان، قابل‌اعتماد و محبوب بود. تولید این خودرو در سال ۱۹۷۲ از فورد مدل T فراتر رفت و درنهایت به بیش‌از ۲۰ میلیون دستگاه رسید. بدون بیتل، امروز خبری از امپراتوری فولکس‌واگن نبود.

ایتالیا: «فیات ۵۰۰»

فیات ۵۰۰ در سال ۱۹۵۷ به‌عنوان جایگزین توپولینو معرفی شد. این خودرو کوچک، ساده و همان چیزی بود که ایتالیایی‌های کم‌درآمد می‌خواستند. طی ۱۸سال نزدیک به ۴میلیون دستگاه از ۵۰۰ ساخته شد. البته ایتالیا سوپراسپرت‌های زیادی تولید کرده است اما آیا هیچ‌کدام از آن‌ها به‌اندازه ۵۰۰ عشق و علاقه جهان را برانگیخت؟ ظاهر دوست‌داشتنی و تحسین‌برانگیز این خودرو مطمئنا یکی از دلایل مهم موفقیت مستمر آن بود که همین ویژگی در ۵۰۰ جدید سال۲۰۰۷ تکرار شد.

ژاپن: «تویوتا کرولا»

تویوتا کرولا پرفروش‌ترین خودرو تاریخ جهان با فروش بیش‌از ۵۰ میلیون دستگاه محسوب می‌شود. از دهه ۶۰ مردم جهان می‌توانستند هر دهه یک کرولا بخرند که به‌جز نام و نشان هیچ ارتباطی با نسخه قبلی نداشته باشد. کرولا همچنین برای سال‌ها پرفروش‌ترین خودرو جهان بود. کرولا نه صرفا به‌عنوان یک خودرو بلکه به‌عنوان یک پدیده، داستان موفقیت بزرگ خودروسازی ژاپن است.

رومانی: «داچیا ساندرو»

داچیا زمانی که در سال ۱۹۶۸ مونتاژ تحت لیسانس رنو۸ را آغاز کرد، هیچ‌کس فکر نمی‌کرد روزی در خارج از رومانی هم این شرکت شناخته شود. امروز اما داچیا که متعلق به رنو است، به یکی از بازیگران اصلی خودروسازی اروپا تبدیل شده و به‌تنهایی نشان می‌دهد که هنوز هم جایی برای خودروهای ارزان و ساده در دنیای مدرن وجود دارد. درحال‌حاضر، ساندرو محبوب‌ترین خودرو داچیاست. این خودرو در سال ۲۰۲۳ پس از تسلا مدلY به دومین خودرو پرفروش اروپا تبدیل شد و بالاتر از نام‌های مشهوری مثل پژو ۲۰۸ و فولکس‌واگن گلف قرار گرفت.

روسیه: «لادا ۲۱۰۱»

این خودرو که در سال ۱۹۷۰ معرفی شد، براساس فیات ۱۲۴ سال ۱۹۶۶ ساخته شد که البته برای بازار روسیه به‌شدت اصلاح شده بود. طی چندین دهه، مدل‌های مختلفی از لادا ۲۱۰۱ ساخته شد که با لادا ریوا به اوج رسید. تولید این خودرو تا سال ۲۰۱۲ در روسیه و تا ۲۰۱۵ در مصر ادامه داشت. لادا اوایل دهه ۷۰ حتی در بازارهای غربی هم عرضه شد اما چون نتوانست با پیشرفت خودروسازی جهان همگام شود، خیلی زود در اروپا به یک شوخی تبدیل شد.

کره جنوبی: «هیوندای پونی»

قطعا پونی بهترین خودرو ساخت کره‌جنوبی نیست و با وجود قطعات فنی قابل‌اعتماد میتسوبیشی و طراحی بیرونی ایتال‌دیزاین، زمانی که در سال ۱۹۷۵ معرفی شد خودرو خاص و قابل‌توجهی نبود. بااین‌حال، پونی اولین خودرو ساخت کره‌جنوبی بود که در بازارهای صادراتی شامل آمریکای‌جنوبی، اروپا و کانادا عرضه شد. این آغاز حرکت بین‌المللی هیوندای بود که این شرکت را به همراه کیا به یک بازیگر جدی در عرصه خودروسازی جهانی تبدیل کرد.

اسپانیا: «سئات۶۰۰»

سئات۶۰۰ اساسا همان فیات ۶۰۰ بود که در بارسلون تولید می‌شد. این اما به مهم‌ترین خودرو ساخت اسپانیا تبدیل شد. سئات۶۰۰ به دلیل قیمت ارزان، در اسپانیا بسیار محبوب شد و در مقطعی لیست انتظار دوساله برای آن شکل گرفت. همچنین این خودرو باعث ایجاد ۱۰هزار شغل جدید در کارخانه سئات شد. تولید سئات۶۰۰ در اسپانیا به یکی از عوامل رونقی به‌نام معجزه اسپانیایی تبدیل شد که در اواخر دهه ۵۰ آغاز شد و اسپانیا را در انزوای اقتصادی و فقر خارج کرد.

سوئد: «ساب ۹۲»

ساب در توسعه اولین خودرو خود، از تجربیات و آموخته‌هایی که در مورد آیرودینامیک و استحکام ساختاری از صنعت هوانوردی کسب کرده بود، استفاده کرد. هر دو موضوع در ساب۹۲ که سال ۱۹۴۹ معرفی شد، مشهود بودند مدت‌ها پیش‌از آنکه در کل صنعت خودرو جهان به آن‌ها توجه شود. ساب از زمان شکل‌گیری تا زمان مرگ به‌عنوان یک خودروساز خلاق شناخته می‌شد اما شاید هیچ خودرو دیگری در تاریخ این شرکت سوئدی به‌اندازه۹۲ درخشان نباشد.

بریتانیا: «مینی»

مینی غیر از طراحی خلاقانه‌ای که داشت، در دهه۶۰ در چهار بخش به شهرت فوق‌العاده‌ای دست پیدا کرد. این خودرو به بخش مهمی از فرهنگ پاپ تبدیل شد، افراد مشهور پشت فرمان آن دیده می‌شدند، در موتوراسپرت به یک رقیب جدی مبدل گشت و انتخابی معقول برای افرادی بود که خواهان یک خودرو روزمره کوچک بودند. هیچ خودرو بریتانیایی دیگر و اساسا هیچ خودرو دیگری در دنیا ساخته نشده که قادر به ترکیب این چهار ویژگی باشد.

ایالات متحده: «فورد مدل T»

فورد مدل T آن‌قدر خودرو مهمی بود که در سال ۱۹۹۹ به‌عنوان خودرو قرن بیستم انتخاب شد. مدلT خودرویی بود که اقشار معمولی آمریکا و بعدا مردمان بسیاری از کشورهای جهان را صاحب خودرو کرد. تا می ۱۹۲۷ بیش‌از ۱۵ میلیون دستگاه از مدلT ساخته شد که هنوز هم یکی از بزرگ‌ترین ارقام در تاریخ خودروسازی جهان محسوب می‌شود. فورد مدلT بدون شک مهم‌ترین خودرو تاریخ است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ