نام سوپراسپرت بوگاتی توربیون از کجا می‌آید؟

اقتصاد ایران: نام سوپراسپرت بوگاتی توربیون برخلاف خودروهای پیشین این برند، ریشه‌ای در تاریخچه‌ی این برند فرانسوی ندارد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، بوگاتی ساعاتی پیش از خودرو جانشین شیرون با نام توربیون پرده‌ برداشت. نام‌گذاری خودروهای قبلی بوگاتی، ارتباط مستقیمی با تاریخ این برند و رانندگانی که برای بوگاتی افتخارآفرینی کرده‌ بودند داشتند؛ مثلا ویرون نامش را از راننده‌ای به همین نام گرفته بود که در سال ۱۹۳۹ در مسابقات ۲۴ ساعته‌ی لمانز با خودرو بوگاتی به مقام اول دست یافت.

برخلاف ویرون و شیرون، نام توربیون هیچ ارتباطی به تاریخچه‌ی بوگاتی ندارد. از آن‌جا که خودرو جدید بوگاتی اولین محصول با موتور V16 محسوب می‌شود، بوگاتی احساس کرد که مدل جدید سزاوار نامی کاملاً جدید است.

نام توربیون از ساعت‌سازی در دهه‌ی ۱۷۰۰ میلادی سرچشمه می‌گیرد. توربیون در زبان فرانسوی به معنای «گردباد» یا «گرداب» است و یک مکانیزم خاص به کار رفته در ساعت‌های لوکس محسوب می‌شود که برای از بین بردن نوسانات زمان‌سنجی ناشی از گرانش به کار می‌رود.

ساعت مکنیکی بوگاتی از نمای بالا
Bugatti

هنگامی که یک ساعت مچی به دست می‌بندید، آن ساعت بسته به موقعیتش در فضا، زمان را با دقت بیشتر یا کمتری نشان می‌دهد. با چرخاندن مداوم چرخ تعادل ساعت درون یک ساختار قفس‌مانند، می‌توان دقت ساعت را بالاتر برد.

در واقع مکانیزم توربیون با اثرات گرانش مقابله می‌کند؛ توصیف دقیقی برای خودرویی که دقیقا همین کار را انجام می‌دهد.

توربیون در سال ۱۷۹۵ توسط آبراهام‌لوییس برگت، یک ساعت ساز سوئیسی-فرانسوی، ساخته شد و پیشرفت‌های بزرگی را در زمان‌سنجی مدرن ایجاد کرد.

صفحات پشت فرمان و کیلومترشمار خودرو بوگاتی توربیون
Bugatti

به گفته‌ی بوگاتی، نام توربیون به عنوان تجسم کامل شخصیت این خودرو انتخاب شده است: «یک خلقت کاملاً اصیل و بی‌رقیب که همزمان پیچیده و زیبا است و به خنثی کردن تأثیر گرانش روی ساعت برای اطمینان از زمان‌سنجی دقیق‌تر کمک می‌کند و پس از گذشت بیش از ۲۰۰ سال، همچنان به عنوان نقطه‌ی اوج ساعت‌سازی مورد احترام است.»

بوگاتی توربیون با ظرافت بسیار زیادی تولید می‌شود. صفحه‌های پشت فرمان با همکاری شرکت ساعت‌سازی سواچ ساخته شده‌اند و تلرانس عقربه‌های آن‌ها حداکثر ۵۰ میکرون است که خبر از دقت بسیار بالا می‌دهد.

بیش از ۶۰۰ قطعه‌ی تیتانیومی ساختار منحصربه‌فرد سه طبقه را درست بالای فرمان تشکیل داده‌اند و با سنگ‌های قیمتی همچون یاقوت تزئین شده‌اند. کل وزن این مجموعه تنها ۶۸۰ گرم است.

گروهی از دکمه‌های آلومینیومی، دکمه‌های چرخان و اهرمی کریستالی (که موتور V-16 را استارت می‌زند) در داخل کابین توربیون به چشم می‌خورند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ