‌حذف اقتصاد نفتی با شفافیت درآمد مؤدیان مالیاتی

اقتصاد ایران: یک استاد دانشگاه معتقد است با شفاف‌شدن درآمد افراد و مودیان مالیاتی با سامانه‌های هوشمند، میزان درآمدهای مالیاتی دولت در حال افزایش و رکورد زدن است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  رحمان سعادت استاد اقتصاد دانشگاه سمنان در خصوص عادلانه شدن مالیات ستانی با اجرای قانون سامانه مؤدیان و پایانه‌های فروشگاهی اظهار داشت: طبق قانون هر فرد و هر شهروندی که در یک کشور درآمد کسب می‌کند باید متناسب با درآمد خود برای اینکه امور جاری کشور انجام و خدمات عمومی از طرف دولت ارائه شود، مالیات پرداخت کند.

وی افزود: عموما شناسایی افرادی که درآمد دارند و میزان درآمد آن‌ها سخت است به این دلیل که افراد غالبا درآمد واقعی خود را اعلام نمی‌کنند. به همین خاطر نیاز بود که یک سیستم و سامانه درآمدهای واقعی را تشخیص دهد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: در چند سال گذشته به خصوص در دولت سیزدهم با توجه به اینکه 80 الی 90 درصد مبادلات و جابه‌جایی پول از طریق سیستم‌های بانکی است، از طریق سامانه هوشمند امکان رصد فراهم شده است. این موضوع سبب شده است که درآمد مالیاتی کشور نسبت به ادوار گذشته افزایش پیدا کند. به خصوص در بودجه 1403 پیش بینی می‌شود که بالای 50 درصد درآمد کشور از طریق مالیات تامین بشود که رکوردی در تاریخ مالیاتی ایران است.سعادت ادامه داد: عموما سهم منابع مالیاتی از سهم بودجه کل کشور 30 درصد بوده است و افزایش آن به 50 درصد هم می‌تواند ما را از درآمدهای نفتی رها کند و هم عدالت اقتصادی و توزیع مجدد درآمد صورت بگیرد.

مالیات طلافروشان تناسبی با درآمد آن‌ها ندارد

وی در خصوص عملکرد دولت سیزدهم در بحث مالیات ستانی گفت: عملکرد در حوزه مالیات در این دولت خوب بود؛ چون درآمدهای مالیاتی افزایش پیدا کرد و از طرف دیگر فروش نفت نیز با توجه به تحریم‌ها خیلی خوب بود و ما حدود 2 میلیون بشکه نفت می‌فروشیم؛ اما از سمت تورم عملکرد خوبی نداشته است و ما شاهد افزایش شدید قیمتی هستیم و قیمت‌های امسال هیچ تناسبی با قیمت‌های سال گذشته ندارد.این اقتصاددان با بیان اینکه تورم مالیات پنهان است، گفت: مردم با توجه به ناکارآمدی دولت‌ها یک بخشی از قدرت خرید خود را به خاطر تورم از دست می‌دهند. اگر متوسط تورم در ایران را 40 درصد در نظر بگیرید یعنی مردم حدود 40 درصد از درآمد خودشان را به عنوان مالیات پنهان پرداخت می‌کنند. حالا مالیات 20 درصدی را هم اضافه کنیم حدود 60 درصد از درآمد خود را از دست می‌دهند و این یک نوع بی عدالتی است. دولت باید حواسش باشد که این نرخ مالیاتی که 10 الی 15 درصد اعلام می‌کند واقعی نیست.سعادت با اشاره به استنکاف برخی اصناف از پرداخت مالیات عنوان کرد: مسئله بعدی این است که افرادی که درآمد زیادی داشتند مالیات کمتری پرداخت می‌کردند. سیستم مالیاتی هوشمند کشور به خصوص در مورد برخی از مشاغل مثل پزشکان یا طلافروشان رویه مالیاتی را عوض کرده است و این به عدالت مالیاتی نزدیک‌تر است.
وی افزود: البته برخی از این اصناف نسبت به این قضیه اعتراض داشتند که باید به آن رسیدگی شود؛ اما این را هم باید قبول کرد که مالیاتی که به خصوص طلافروشان در ادوار مختلف پرداخت کرده‌اند واقعا هیچ تناسبی با درآمد آن‌ها نداشته است و الان هم که افزایش مالیات داشته‌اند که سبب نارضایتی شده که آن هم باید بررسی شود. این موارد طبیعی هم است چون وقتی طرح جدیدی مطرح می‌شود ممکن است مشکلاتی داشته باشد که در سال‌های بعدی می‌تواند رفع شود و در نهایت ما به عدالت اقتصادی و اجتماعی که یکی از اهداف نظام مالیاتی است، دست پیدا کنیم.

نقش‌ وزارت صمت در وصول مالیات اصناف

این استاد دانشگاه با اشاره به نقش وزارت صمت در توجیه اصناف برای پرداخت مالیات گفت: یکی از بخش‌ها اصلی که بحث فرار مالیاتی دارند اصناف هستند که این اصناف ذیل وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند و طبیعاتا بیشترین همکاری را باید وزارت صمت داشته باشد و گروه های مختلف را مجاب کند که مالیات خود را پرداخت کنند.سعادت اظهار داشت: این یک واقعیت است که بخش تولید باید تخفیف مالیاتی داشته باشد و اگر مالیات افزایش پیدا می‌کند با توجه به شرایط تورمی و تحریم ممکن است یک بار مالیاتی سبب شود که از چرخه تولید خارج شوند و دوباره شاهد تعطیلی کارخانه‌ها باشیم. به نظر من مهمترین بخش اقتصادی کشور که به سیستم مالیاتی هم ارتباط دارد غیر از کارمندان دولت همین بخش اصناف هستند که اگر همکاری بیشتری داشته باشند می‌توانیم هم عدالت مالیاتی و هم درآمد مالیاتی بیشتری داشته باشیم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ