در ۳ سال گذشته؛

مصرف کودهای کشاورزی ۳۶ درصد رشد کرد

اقتصاد ایران: مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: بیش از ۳۶درصد مصرف کودهای کشاورزی طی ۳ سال فعالیت دولت سیزدهم رشد کرد. همچنین سال گذشته مصرف کودهای فسفاته ۱۶درصد و پتاسه ۳۲درصد رشد را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی بزرگترین زنجیره تأمین و توزیع نهاده‌های کشاورزی در ایران است که وظیفه تأمین، تدارک و توزیع انواع نهاده‌های کشاورزی شامل کودهای یارانه‌ای، سموم و بذور را در سطح کشور برعهده دارد. حمید رسولی، عضو هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به مناسبت هفته جهاد کشاورزی به بیان آخرین دستاوردها و عملکرد شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در سال ۱۴۰۲ در زمینه توسعه و ترویج مصرف متعادل و بهینه کودهای پایه توسط کشاورزان، پرداخت و گفت: در زمینه تأمین و توزیع کودهای فسفاته ما حدود ۱۶ درصد نسبت به سال قبل، رشد مصرف داشتیم و در کودهای پتاسه نیز ۳۲ درصد رشد را شاهد بوده‌ایم.

وی افزود: در خصوص کودهای ازته مصرف ما در سال ۱۴۰۲ در حد استاندارد و مصرف سال قبل بود. خوشبختانه در مصرف کودهای ازته دچار کم مصرفی نبوده و چندسالی است که مطابق با توصیه‌های فنی مؤسسه تحقیقات خاک و آب مصرف کودهای ازته انجام می‌شود.

وی ادامه داد: این امر در مورد کودهای فسفاته و پتاسه صدق نمی‌کند و در کودهای مذکور ما همچنان دچار کم مصرفی هستیم و به همین علت دنبال افزایش مصرف این کودها در سطح کشور به منظور افزایش کمیت و کیفیت محصولات تولیدی کشاورزی و همچنین مبارزه بهتر با انواع تنش‌های محیطی هستیم. در حال حاضر مصرف بخش کشاورزی در زمینه کودهای پتاسه و فسفاته مطابق برنامه‌های ابلاغی سال ۱۴۰۳، حدود ۶۰۰ هزار تن است.

وی اضافه کرد: مصرف کودهای فسفاته و پتاسه در کشور کمتر از سطح استاندارد جهانی است و باید کشاورزان ما کودهای بیشتری مصرف کنند. ما در سال ۱۴۰۱ رکورد مصرف کود کشور در ۱۵ سال پیش از آن را زدیم و بیشترین میزان مصرف کودهای گذشته مربوط به سال ۱۴۰۱ بوده که خروجی آن را در تولید گندم سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ مشاهده شد که علی‌رغم عدم وجود بارندگی خیلی مناسب، در حوزه تأمین و تدارک کودهای کشاورزی، رکورد کشور زده شد و سال ۱۴۰۱ چیزی در حدود ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کود در سطح کشور مصرف گردید.

این مسؤول دولتی یادآور شد: البته سال ۱۴۰۰ و ابتدای دولت سیزدهم این مقدار حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن بوده است که با اقداماتی که در سال گذشته انجام شد این میزان به حدود ۳ میلیون تن یعنی بیش از ۳۶ درصد افزایش پیدا کرد. همچنین در سال ۱۴۰۲ در شمال کشور هم تولید برنج افزایش چشمگیری پیدا کرد.

رسولی گفت: شرکت خدمات حمایتی در سال ۱۴۰۲ و در قالب کشت قراردادی تمامی نهاده‌های مورد نیاز تولید برنج اعم از کود، سم و بذر را به‌طور کامل تأمین و تدارک کرده و در اختیار کشاورزان قرار داده است و همین موضوع باعث به وجود آمدن جهش قابل توجهی در تولید این محصول اساسی در داخل کشور شد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ