ساخت چرم قدرتمند و حافظ محیط زیست با آناناس

اقتصاد ایران: محققان  از فیبرهای دورریز برگ آناناس چرمی ابداع کرده اند که با نمونه واقعی قابل مقایسه است و حتی کیفیت آن از برخی محصولات گیاهی دیگر نیز بهتر است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران به نقل از نیواطلس، این ماده قدرتمند و حافظ محیط زیست است و از چرم ساخته شده از قارچ عملکرد بهتری دارد. به همین دلیل می توان این چرم را در مقیاس وسیع تر برای تولید هر چیزی از لباس گرفته تا کیف و کفش استفاده کرد.

محققان دانشگاه ماهیدول تایلند با استفاده از لاستیک برای چسبندگی، این چرم ساخته شده از فیبر برگ آناناس (PALF) را طی فرایندی ساده ساخته اند که نیازی به فراوری شیمیایی یا افزودن پلاستیک ندارد. به گفته آنها این امر گامی مهم است.

این تحقیق نشان دهنده یک روش حافظ محیط زیست و اقتصادی برای جایگزین کردن چرم طبیعی است که می تواند تحولی در صنعت چرم ایجاد کند.

هرچند نمونه های جایگزین چرم حیوانات پدیده ای نوین نیستند، اما چالش های متعددی همراه داشته اند. تولید چرم های گیاهی به شدت به پلاستیک متکی است و شاید به سود حیوانات باشد، اما لزوما به سود سیاره خاکی نیست. تحقیقات نیز نشان داده طول عمر آنها کوتاه تر است.

اما آنچه برگ آناناس را به منبعی معتبرتر برای تولید چرم تبدیل می کند مربوط به استخراج و آماده سازی فیبرهای کوچک است. این برگ ها که یک محصول جانبی انبوه هستند، پاکسازی و در مرحله بعد به تکه های 6 میلیمتری تبدیل شدند. سپس تکه های برگ آناناس به خمیر ضخیم و سبز رنگ تبدیل و خشک شدند. سپس الک شدند تا مواد غیر فیبری از الیاف برگ آناناس (PALF) جدا شود. پس از آن محققان PLAF فراوری نشده و همچنین فیبرهایی که با هیدروکسید سدیم شسته و ترکیب شده بودند(TPLAF) را آماده کردند تا چرمی با ویژگی های مختلف بسازند و آن را تحت فرایندهایی مشابه تولید کاغذ قرار دادند. در نهایت یک ورقه نازک از لاتکس نیز روی الیاف بافته نشده به کار رفت و به مدت 24 ساعت در معرض دمای 70 درجه سانتیگراد قرار گرفت و بعدا فشرده شد.

محققان فراوری انجام شده را با استفاده از میکروسکوپ الکترونی بررسی و تحلیل کردند و متوجه شدند ساختار ایجاد شده در تست ها از لحاظ مقاومت کششی و پارگی عملکرد بهتری دارد. ورقه های این چرم با انواع مختلفی از مواد گیاهی از هویج گرفته تا قهوه فراوری شدند تا رنگ های مختلفی را بدون نیاز به مواد شیمیایی ایجاد کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ