مصطفی پورمحمدی:

بدون وفاق ملی نمی‌توانیم مسائل بین‌المللی را حل کنیم

اقتصاد ایران: مصطفی پورمحمدی در اولین مناظره تلویزیونی گفت: نیاز داریم در عرصه داخلی به وفاق ملی برسیم و بدون آن نمی‌توانیم مسائل بین‌المللی را حل کنیم.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  «مصطفی پورمحمدی» نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری برای شرکت در اولین مناظره تلویزیونی وارد صداوسیما شد.

پس از برگزاری مراسم استقبال، در مراسم قرعه کشی، صندلی شماره ۶ به مصطفی پورمحمدی اختصاص یافت.

بر اساس این گزارش، پس از انجام قرعه کشی مناظرات انتخاباتی و مستقر شدن نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، پس از اذان مغرب و اقامه نماز، اولین مناظره انتخاباتی شد و اقامه نماز به صورت زنده نمایش داده شد.

هر نامزد در هر مرحله ۸ دقیقه فرصت پاسخگویی دارد که در مجموع ۲۴ دقیقه وقت به او اختصاص می‌یابد و در پایان، ۶ دقیقه وقت برای جمع‌بندی به او خواهند داد. اگر نامزدها از ۸ دقیقه وقت خود در زمان مقرر استفاده نکنند، این وقت‌ها به زمان جمع‌بندی آنها اضافه نخواهد شد.
در این مناظره میکروفون نامزدها قطع نخواهد شد و مجری از آنها درخواست کرد تا در زمان مقرر پاسخ بگویند.

سوالات بخش اول مناظره با محوریت برنامه هفتم توسعه و رشد اقتصادی به شرح زیر مطرح شد:
داوود دانش جعفری به همزمانی دولت چهاردهم و اجرای برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت این شرایط خاصی است، آیا دولت شما همه آن‌چه را که در برنامه هفتم پیش‌بینی شده است را قبول دارد و یا فکر می‌کنید باید برخی از آن اصلاح شود؟

طهماسب مظاهری پرسید برای تحقق رشد ۸ درصدی برنامه شما برای جلب سرمایه‌گذاری خارجی در چهارچوب قانون مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام چیست؟

سیدحمید پورمحمدی پرسید برای بهبود فضای کسب و کار در سطح جهان به عنوان رئیس جمهور چه اقدام و برنامه‌ای دارید؟

محمود نجفی عرب رئیس اتاق بازرگانی نیز پرسید: برنامه‌های اقتصادی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برای ثبات در اقتصاد کشور و اینکه برنامه‌ریزی مشخص در حوزه‌های فعالیت‌های خود داشته باشند، چیست؟ زیرا امروز واقعاً با مشکل مواجه هستیم وتورم، نرخ ارز و خیلی از متغیرهای اقتصاد کلان هر روز در حال تغییر است. لذا لزوماً در خصوص ثبات بخشی اقتصاد کلان کشور برنامه مدون خودشان را اعلام کند.

ما مشکلات اقتصادی را می‌دانیم، ولی مردم با گوشت و پوست خود آن را لمس می‌کنند

بر اساس این گزارش، مصطفی پورمحمدی در پاسخ به سوالات بخش اول مناظره، گفت: ما مشکلات اقتصادی را می‌دانیم. کارشناسان با آمار ارقام آن را می‌دانند ولی مردم مشکلات اقتصادی را با گوشت و پوست خود لمس می‌کنند و درگیر آن هستند.

وی افزود: وقتی با کارشناسان اقتصادی بخش خصوصی و اندیشه ورزان این حوزه مباحثه دارم، می‌گویند حل مشکلات اقتصادی صرفاً راه حل اقتصادی ندارد بلکه این مقوله پیوسته به اجتماع، فرهنگ، مقولات حقوقی و امور سیاسی در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی دارد و نمی‌شود بدون توجه به این‌ها راه حل اقتصادی ارائه داد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: ما در عرصه بین‌المللی نزدیک به دو دهه است که با تحریم روبرو هستیم. برخی که از همان اول گفتند تحریم‌ها مهم نیست. حالا هم می‌گوئیم مهم نیست اما دنیا تحریم‌های فلج کننده‌ای را بر ما تحمیل کرده است و ما ساده از کنار آن می‌گذریم و بعد از مدتی گفتیم که تحریم هم مسئله‌ای هست و ۲۰ درصد ۳۰ درصد آزار به اقتصاد ما می‌دهد.

حجت الاسلام پورمحمدی اذعان کرد: در نقل و انتقال‌های مالی که همه اقتصاد ما گرفتار آن است به گونه‌ای که در میان ۲۰۴ کشور در لیست سیاه سه کشور در نقل و انتقالات مالی قرار گرفته‌ایم.

بدون وفاق ملی نمی‌توانیم مسائل بین‌المللی را حل کنیم

وی ادامه داد: فعالین اقتصادی چگونه می‌خواهند عمل کنند در صورتی که از آن طرف به یک سفارتخانه حمله می‌شود و کلی تبعات سیاسی بر کشور تحمیل می‌شود. همچنین حوادث اوکراین و تایوان اتفاق می‌افتد و ما هزینه‌ها را پرداخت می‌کنیم اما از مزیت‌های آن بهره‌برداری نمی‌کنیم و سود نمی‌بریم و نمی‌توانیم فرصت‌ها را شکار کنیم، لذا چگونه می‌خواهیم بدون فرصت شناسی از مسائل بین‌المللی مشکلات را حل کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: جامعه و صنعت ما بزرگ است و باید با دنیا کار کنیم و نیازهای مردم را تأمین کنیم. رهبری سالیان سال است ما را به مسائل اقتصادی، به مسائل اجتماعی و انسجام اجتماعی و مشارکت بالا توجه می‌دهند اما ما چقدر گوش کردیم در حالی که یک‌سره داریم آسیب می‌زنیم و این وضعیتی است که جوانان ما را مأیوس و آزاده خاطر کرده است.

وی ادامه داد: امروز نیاز داریم در عرصه داخلی به وفاق ملی برسیم و بدون آن نمی‌توانیم مسائل بین‌المللی را حل کنیم. در عرصه داخلی به اعجاز اعتماد نیاز داریم زیرا مردم ما را صادق نمی‌دانند و باور نمی‌کند و ما هم صادقانه راه حل‌ها را به آنها ارائه دهیم.

چرا فقط یک سری آرمان‌ها و رویاها را مطرح کنیم؟

حجت الاسلام پورمحمدی در بخش دوم سخنان خود در اولین مناظره گفت: من به گذشته نظام و توان خودمان باور دارم و فکرم این است که نظام کارهای بزرگی را انجام داده است اما واقعیت‌ها را نباید انکار کرد. طبیعی است نقاط قوت فراوان داشتیم و با توجه به همین قوت ما می‌توانیم ضعف‌هامان را برطرف کنیم و عملکرد گذشته چراغ راه آینده است.

وی افزود: چرا رهبری فرمودند، در برنامه‌ها پنج ساله ۳۰ تا ۳۵ درصد اجرایی شده است؟ مگر قانون برنامه‌ها پس نبود مشکل آن چه بوده است؟ آیا فقط کارشناسان و مجریان آنها مقصر بودند یا آنکه برنامه‌ها اشکال داشته است، لذا چرا فقط یک سری آرمان‌ها و رویاها را مطرح کنیم؟

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: رشد هشت درصدی اقتصادی مهم است و کشور به آن نیاز دارد. در ماده الحاقی ۳۵ برنامه هفتم ۲۵ مورد آمده است که دولت یک سال فرصت دارد، بیاید و آن را کامل کند. این در حالیست که در دولت آقای رئیسی دو سال طول کشید تا برنامه درست شود. هر چند یک مجلس و دولت دیگر برنامه را تصویب کرده و دولت دیگری که شعارهای دیگری داده است، باید آن را اجرا کند.

وی اذعان کرد: ما به تعهدات خود را به مردمی که قول قرار دادیم عمل کنیم. آقای قاضی زاده گفتند ۲۵۰ میلیارد دلار برای رشد اقتصادی ۸ درصدی نیازمندیم که البته من کمتر فکر می‌کنم به کمتر از آ نیاز داریم. اگر خوش‌بینانه ۵۰ درصد آن را از ظرفیت‌های داخلی تأمین کنیم، ۶۰۰۰ همت نیاز داریم که همان را از کجا می‌خواهیم تأمین کنیم؟

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: با مردمی که به ما اعتماد ندارند و پول‌هایشان را به دلار طلا تبدیل کردند و حاضر نیستند به تولید تزریق کنند، نمی‌توان رشد اقتصادی ایجاد کرد. از طرفی در برنامه هفتم گفتند از منابع خارجی ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب کنیم که با این رقم نمی‌شود سیاست ۸ درصدی را اجرا کرد.

نمی‌شود خودفریبی کرد و خوشبینانه با مسائل برخورد کرد

حجت الاسلام پورمحمدی تاکید کرد: نمی‌شود خودفریبی کرد و خوش‌بینانه با مسائل برخورد کرد در حالی که مردم مسائل را لمس می‌کنند. بنده این صحبت‌ها را با کارشناسان متعهد با سواد دانشگاه تهران و شریف و علامه و جوانان انقلابی مطرح کردم که اتفاقاً آنان تعابیر تندتری گفتند که من نمی‌خواهم آن را در این برنامه تکرار کنم. البته این‌ها دلیل نمی‌شود ما مأیوس شویم و بگوییم نمی‌توانیم.

وی افزود: نظام قدرت‌ها و جایگاه والا کشور را در عرصه بین‌المللی تولید کرده است. در مقابل این تحریم سخت ایستادیم که این توانمندی ملی است که ما را به اینجا رسانده است وگرنه دچار فروپاشی شده بودیم‌

این نامزد انتخاباتی ریاست جمهوری گفت: تحریم‌های فلج کننده ولی ما قدرتمندتر هستیم و قدرت خود را باور می‌کنیم و البته اشتباهات خود را باید بپذیریم
با مردم صادق باشیم و وعده‌ها و برنامه‌های درست را ارائه کنیم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ