سعید جلیلی:

دولت من می‌تواند رشد اقتصادی را محقق کنند

اقتصاد ایران: سعید جلیلی، در اولین مناظره تلویزیونی گفت: رشد ۸ درصد محقق می‌شود به شرط آن‌که آن را جدی گرفت و از فردای انتخابات آن را طبق برنامه‌ای که داریم اجرایی کنیم.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برای شرکت در اولین مناظره این دوره از انتخابات ریاست جمهوری وارد سازمان صدا و سیما شد تا با پنج نامزد دیگر در موضوعات و پرسش‌های این مناظره به رقابت بپردازد.

پس از برگزاری مراسم استقبال، در مراسم قرعه کشی، صندلی شماره ۴ به سعید جلیلی اختصاص یافت.

بر اساس این گزارش، پس از انجام قرعه کشی مناظرات انتخاباتی و مستقر شدن نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، پس از اذان مغرب و اقامه نماز، اولین مناظره انتخاباتی آغاز شد و اقامه نماز به صورت زنده نمایش داده شد.

هر نامزد در هر مرحله ۸ دقیقه فرصت پاسخگویی دارد که در مجموع ۲۴ دقیقه وقت به او اختصاص می‌یابد و در پایان، ۶ دقیقه وقت برای جمع‌بندی به او خواهند داد. اگر نامزدها از ۸ دقیقه وقت خود در زمان مقرر استفاده نکنند، این وقت‌ها به زمان جمع‌بندی آنها اضافه نخواهد شد.
در این مناظره میکروفون نامزدها قطع نخواهد شد و مجری از آنها درخواست کرد تا در زمان مقرر پاسخ بگویند.

سوالات بخش اول مناظره با محوریت برنامه هفتم توسعه و رشد اقتصادی به شرح زیر مطرح شد:
داوود دانش جعفری به همزمانی دولت چهاردهم و اجرای برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت این شرایط خاصی است، آیا دولت شما همه آن‌چه را که در برنامه هفتم پیش‌بینی شده است را قبول دارد و یا فکر می‌کنید باید برخی از آن اصلاح شود؟

طهماسب مظاهری پرسید برای تحقق رشد ۸ درصدی برنامه شما برای جلب سرمایه‌گذاری خارجی در چهارچوب قانون مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام چیست؟

سیدحمید پورمحمدی پرسید برای بهبود فضای کسب و کار در سطح جهان به عنوان رئیس جمهور چه اقدام و برنامه‌ای دارید؟

محمود نجفی عرب رئیس اتاق بازرگانی نیز پرسید: برنامه‌های اقتصادی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برای ثبات در اقتصاد کشور و اینکه برنامه‌ریزی مشخص در حوزه‌های فعالیت‌های خود داشته باشند، چیست؟ زیرا امروز واقعاً با مشکل مواجه هستیم وتورم، نرخ ارز و خیلی از متغیرهای اقتصاد کلان هر روز در حال تغییر است. لذا لزوماً در خصوص ثبات بخشی اقتصاد کلان کشور برنامه مدون خودشان را اعلام کند.

دولت من می‌تواند رشد اقتصادی را محقق کنند
بر اساس این گزارش، سعید جلیلی در پاسخ به سوالات بخش اول مناظره، گفت: سوال‌هایی که مطرح شد دو ایراد دارد، چرا که اگر موضوعی قانون و فصل الخطاب است، در چنین سطحی به آن تردید وارد شود و اگر به رشد ۸ درصد اشاره می‌کنیم باید بدانیم که آن یک ضرورت است.
وی افزود: مردم باید انتخاب کنند که رشد ۸ درصدی را کدام یک از نامزدها می‌توانند به بهترین شکل اجرا کنند. عوامل مختلفی برای تحقق رشد ۸ درصدی دخیل هستند. اینکه ما رشد را فقط به سرمایه منوط کنیم، ناقص است و این یک ایراد است که در سوال‌ها مطرح شده بود.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: مهم‌تر از سرمایه برای رشد مدیریت آن است و امروز باید از نیروی انسانی که یکی از فرصت‌های ماست. به علاوه باید فناوری‌هایی که می‌تواند رشد را سرعت دهد استفاده کنیم. اگر می‌گوئیم قرار است رشد ۸ درصد را محقق کنیم و این برنامه توسعه وفاق ملی ما است. طبق این برنامه ۴۷ برنامه را از دولت خواسته است. که دولت باید برنامه آن را به سرعت تدوین کند و اگر ما در اصل برنامه توسعه تردید داشته باشیم و آن را مطالعه نکرده باشیم و بخواهیم تازه آن را مطالعه کنیم این کار ما را عقب می‌اندازد.
جلیلی ادامه داد: رشد ۸ درصد محقق می‌شود به شرط آن‌که آن را جدی گرفت و از فردای انتخابات آن را طبق برنامه‌ای که داریم اجرایی کنیم. برای تحقق رشد باید فرصت‌های کشور را بشناسیم. من در شعار خود یک جهان فرصت را مطرح کردم و امروز در کشور فرصت‌های بسیار ارزشمندی داریم و لازمه یک جهان فرصت یک ایران جهش است. ان‌شاءالله در چهار سال آینده می‌توانیم رشد ۸ درصد را محقق کنیم.
وی بیان کرد: از دانشگاه هاروارد هم وضعیت اقتصادی ایران را بررسی کرده بودند و آن زمان هم اعلام کردند که اینجا رشد را منوط به سرمایه می‌دانند. در حالی که این‌طور نیست. من معتقدم با برنامه‌هایی که داریم با برنامه‌ریزی می‌توان این رشد را محقق کرد. باید فرصت استفاده از ظرفیت همه ایرانیان را به آنها داد.

رئیس جمهور می‌تواند فرصت‌ها را به بهره‌برداری برساند

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین در ادامه سخنان خود و در بخش دوم فرصت چهار دقیقه‌ای خود پیرامون اجرای برنامه هفتم توسعه، بیان کرد: لازمه تحقق رشد ۸ این است که فرصت‌ها را ببینیم. باید اولویت داشته باشیم در مقوله صادرات و ارزآوری و این‌ها باید به مأموریت برای تک تک دستگاه‌ها تبدیل شود.
جلیلی، افزود: ظرفیت بزرگ دانشگاه‌ها با حضور اساتید محترم و دانشجویان را داریم و چه مأموریتی برای این‌ها در ایجاد شغل و ارزآوری تعریف کرده‌ایم. با فناوری که امروز کشور از آن برخوردار است می‌توان موفقیت‌های بزرگ را رقم زد. با برنامه‌ریزی و نگاهی که شهید بزرگوار رئیسی دنبال کردند دشمن شکست فاحش خورد.
وی ادامه داد: حالا در حال قراردادهای بلند مدت با ایران و برقراری راهبرد هستند. اگر فرصت‌ها را نبینیم و نگاهمان به ضعف‌ها القایی باشد موفقیتی به دست نمی‌آوریم. موافق هستم که برای سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه خارجی باید این اتفاق در ساختار اداری ما درگیر نشود. باید ساز و کار دقیق و درست داشته باشیم که صادر کننده و وارد کننده در این مسیر دچار مشکل نشود.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، بیان کرد: ۱۳.۶ میلیارد دلار واردات کالاهای اساسی محصولات کشاورزی را داریم و با بررسی‌هایی که انجام دادن می‌توانیم را به ۱۰ میلیارد دلار برسانیم. اگر منابع ما دچار هدر رفت و نشتی باشد حتماً برنامه‌ها شکل نمی‌گیرد. یک زمان اعلام کردم که دو تا ۴ درصد درآمدها هدر می‌رود اما چرا باید چنین اتفاقی بیفتد.
جلیلی، افزود: رئیس جمهور باید بداند که چه مشکلات و نقض‌هایی وجود دارد و از طرف مقابل بداند که چه فرصت‌هایی وجود دارد و بتواند با رفع نقص‌ها فرصت‌ها را به بهره‌برداری برساند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ